به گزارش باشگاه خبرنگاران حوزه حقوقي قضايي، به نقل از روابط عمومي سازمان بازرسي كل كشور حجت الاسلام و المسلمين پورمحمدي در همايش سامانه 137 شهرداري تهران كه صبح امروز در مركز همايش هاي صدا و سيما برگزار شد علت حضورخود در اين همايش، ارج نهادن به زحمات كاركنان در مركز پيگيري و رسيدگي به شكايات شهروندان دانست و اين سامانه را اعتماد آفرين خواند و گفت: اين همان چيزي است كه در اصطلاح سياسي به عنوان دولت خوب، تشكيلات اداري سالم و مناسب مي شناسيم. منطق خدمتگزاري اين است كه رضايت شخص نيازمند حاصل شود همچنين خدمتگزار بايد تلاش كند مردم پاسخ كارهاي خود را راحت دريافت كنند و اين مسئله پايه يك دولت و حكمراني خوب در ادبيات سياسي است.
وي شهرداري ها را به عنوان مهم ترين مراكز اجتماعي دانست و گفت: بيشترين خدمات در شهرداري شكل مي گيرد و شهروندان از ساعات اوليه تا آخرين ساعات روز درگير خدمات شهرداري هستند و اين در حالي است كه بسياري از خدمات به شهرداري داده نشده و در نشستي كه اخيرا با مديران قوه قضائيه داشتم اين بحث را مطرح كردم كه شهرداري بايد در برخورد و پيگيري در امر مبارزه با مواد مخدر مشاركت داشته باشد زيرا اصلي ترين جايي كه بايد به كمك آسيب پذيران شهري و آنان كه با مشكلاتي روبرو مي شوند بشتابد، حوزه مديريت شهري است قانون مشاركت مديريت شهري در اين امور تصويب شده است ولي در واگذاري خدمات دچارتاخير شده است.
رئيس سازمان بازرسي كل كشور با بيان اينكه مديريت شهري نزديك ترين دستگاه به جامعه است گفت: اعضاي شوراي شهر بايد توجه داشته باشند شهري كه بيشترين مشكل فرهنگي را دارد بايد بيشترين خدمات فرهنگي توسط شهردار آن به شهروندان داده شود يا اگر شهري مشكل امنيتي داشت هر چند وظيفه شهرداري اين نيست ولي شهردار آن بايد بيشترين كمك در اين زمينه را انجام دهد وهمچنين مشكلات اشتغال و اقتصادي معيشت مردم راتامين نمايد.
وي با تاكيد بر اينكه مديريت شهري با نيازهاي آن جامعه رابطه مستقيم دارد، گفت: شهرهاي بزرگ مانند تهران تمام اين نيازها وجود دارد كه طبعا مديريت شهري بايد متكفل تمام آن ها باشد. اما برخي از اين حوزه ها زمين مانده است و ما خواستار آن هستيم كه به سرعت اين امور نيز به شهرداري ها واگذار شود. برخي ها مي گويند شما مي خواهيد اختيارات دولت را بگيريد. اين در حالي است كه ما مي خواهيم بخشي از اين بار سنگين از روي شانه دولت برداشته شود و يكسري مسئوليت ها كه در امور مادي و حوزه خدمات شهروندي است در اختيار مستقيم خود مردم و مديريت شهري قرار گيرد تا رضايت مردم را در پي داشته باشد. اگر شوراي شهر ديد كه مديريت شهري خواسته آنان را تامين نكرد بايد شهرداري انتخاب كند كه نسبت به نيازهاي جدي مردم پاسخگو باشند.
پورمحمدي تصريح كرد: بحث حوزه مديريت شهري در سلامت اداري اجتماعي يك جامعه بسيار مهم و بر ميزان رضايت مندي شهروندان و ايجاد اعتماد اجتماعي تاثير دارد و سامانه 137 اين چرخه را تسهيل مي كند اما نكته اي كه بايد درباره آماري كه از عملكرد 137 و 1888 داده مي شود اين است كه آيا اين ميزان از رضايت مردم كافي است؟ راه اندازي سامانه 137 و 1888 حركت پايه اي و قابل ستايش است. اينكه مديريت شهري را با ارتباطات مردمي گره بزنيم كار بزرگ و تحولي خوب بود.چون قبل از اين شهرداري ها مي گفتند مردم از ما راضي هستند ولي اظهارات شان اقناع كننده نبود اما اكنون اين پايه و چرخه شكل گرفته است.
وي ادامه داد: سوال اين است كه مردم از اين ميزان خدمات شهري رضايت دارند؟ آيا ميزان شكايات و پيگيري ها كم است يا زياد؟ آيا مردم بايد مشكلات شهري را اطلاع بدهند، يا سامانه اينقدر هوشمند و بايد خدمات در شهر آنقدر دقيق ارائه شود كه هر كجا يك نوسان ايجاد شد صدا ها و آلارم ها بلند شود كه مديريت شهري از آن آگاه شود؟ حال چه شهروندان اعتراض كرده باشند يا نكرده باشد. بايد اين را به يك فرمول منطقي تبديل كنيم. طبق آنچه اعلام شد حدودا سالي يك ميليون موضوع طي تماس هايي كه با مراكز 137 و 1888 گرفته مي شود با مديريت شهري در ميان گذاشته مي شود. 700 ، 800 مورد نيز پيگيري شدند. اين عدد را محاسبه كنيد كه آيا اين ميزان مراجعه در شهري مانند تهران با اين حجم خدمات طبيعي و قابل دفاعي است يا بهتر است يا عقب تر است؟ حالا كه شما پايه اش را ايجاد كرديد مرحله دوم را نيز انجام دهيد.
پورمحمدي ادامه داد: خوشبختانه امروز اين سامانه مي تواند براي مديران شهر، شهردار، روساي مناطق شهري پيام ها و دستاوردهاي دقيق ارائه دهد تا مشخص شود ميزان خدمات و رضايت شهروندان در چه حد است. قصد ندارم به آمارها و گزارش هاي ديگر اشاره كنم. در نظرسنجي هايي كه سازمان انجام مي دهد عدم رضايت مندي از همه دستگاه ها وجود دارد. اگر شهرداري خوب هم فعاليت كند تنها كافي است از يك جا خدمات نامطلوبي ديده شود. در اين صورت اگر از شهروندان سوال كنيم كه ميزان رضايت مندي شما از شهرداري چقدر است خيلي رضايت ندارد. الان يك نظرسنجي براي تمام دستگاه ها انجام داديم و تقريبا ميزان رضايت مندي مردم از دستگاه هاي مختلف مشخص است. ما بازرس هستيم و بايد ببينيم كجا مشكل دارد و رسيدگي كنيم. متاسفانه برخي دستگاه ها از بازرسي ها و تذكرات ما استقبال نمي كنند. اما رويه شهرداري هم مقابل مردم و هم مقابل دستگاه هاي نظارتي قابل قبول است.
بايد هزينه همكاري و اطلاع دادن مردم به دستگاه ها را پايين بياوريم
وي با بيان اينكه 50 درصد شكايت هايي كه از دستگاه ها به سازمان بازرسي كل كشور مي شود قابل پيگيري نيست، گفت: چون اين دست شكايت ها مجهول است و اطلاعات ندارد. مثلا كسي قصد دارد از عملكرد يك دستگاه شكايت كند ولي به خاطر هراسي كه دارد نام خود را نمي گويد. ما بايد هزينه همكاري و شكايت مردم به دستگاه ها و اطلاع دادن مردم به دستگاه ها را پايين بياوريم. امروز اگر كسي از دستگاهي شكايت كند مطمئن نيستم سرنوشت آن فرد چه مي شود. اين مسئله بايد حل شود. در سازمان بازرسي كل كشور هر شكايت و نامه اعتراضي مي رسد براي آن يك فايل ايجاد مي شود اما ممكن است به خاطر مجهول بودن براي دستگاه ها ارسال نشود. طبق قانون اساسي ما وظيفه داريم بر حسن جريان امور نظارت كنيم.
پورمحمدي ادامه داد: در 50 درصد باقي مانده شكايت ها كه به دستگاه ها ارسال مي شود، شهرداري جزو دستگاه هاي خوب است و نمره قابل قبول براي پيگيري و پاسخگويي دارد. يك اتفاق خوب نسبت به شهرداري اين است كه روند پاسخگويي شهرداري به تذكرات سازمان بازرسي رو به رشد است و هر سال نسبت به سال قبل بهتر مي شود. برخي از آمارها درباره ساير دستگاه ها اين گواهي را نمي دهد.
سامانه 137 بستر سلامت در شهرداري را فراهم مي كند
وي با بيان اينكه سامانه 137 بستر سلامت را فراهم مي كند، گفت: يعني شهرداري و هر مديريتي خود را در معرض قضاوت قرار دهد. فعاليت هاي خود را در يك اتاق شفاف و شيشه اي قرار دهد. اين گام و قدم اول اصلاح و سلامت است. ما در سال هاي اخير اين روند را در شهرداري مشاهده مي كنيم. شايد شهردار در كنار همكاران خود تدابير مديريتي را رعايت كند ولي ما چون حساسيت هاي مديريتي را نداريم راحت تر حرف مي زنيم.
رئيس سازمان بازرسي كل كشور با اشاره به اينكه از قديم رضايت مردم از شهرداري ها خوب نبود گفت: چون بيشترين خدمات را ارائه مي دهد و بيشترين گردش مالي در شهرداري اتاق مي افتد خواه ناخواه اين كاستي ها وجود دارد. مهم اين است كه مسير به سمت كاهش برود كه با سيتم سازي و شفاف كردن كمتر مي شود. البته احساس مردم تابع فضاهاي عمومي است. حتي از مردم در مورد سازمان بازرسي سوال كردم ولي ذهنيت تعدادي از مردم خوب نبود و نسبت به ما اشكالات جدي وارد كردند. اين در حالي است كه ما سازمان خدماتي نيستيم. ولي اين طور توجيه كرديم كه چون نسبت به ساير سازمان ها تصور بد دارند نسبت به ما نيز تصور بد دارند. اگر بخواهيم خود را اصلاح كنيم بايد داخل جامعه برويم و ببينيم مردم درباره دستگاه ها چگونه فكر مي كنند.
پورمحمدي با اشاره به روايتي از امام باقر(ع) الكمال كل كمال التفقه في الدين و الصبر علي النائبه و التقدير المعيشه اين تعبير در كلام امام باقر و چند امام ديگر نيز آمده است. مي فرمايند اگر شما مي خواهيد آدم هاي كامل و خوبي باشيد بايد سه ويژگي عمده داشته باشيد. يكي از اين ويژگي ها اين است كه دين خود را بشناسيم. به تعبير امروزي بصيرت ديني داشته باشيم. انسان بفهمد دين و خواستگاه دين چيست. ارزش هاي ديني چيست و اين را با دقت و فهم عميق بفهمد. تحت تاثير القائات، توهمات، ايده هاي مجهول و مبهم قرار نگيرد.
وي با بيان اينكه نبايد هر كسي از راه رسيد براي دين نسخه بپيچد، گفت: دين جايگاه و صاحب دارد. دين مبين، مبلغ و معرف دارد. بايد سراغ صاحب دين رفت. از صاحبان دين بپرسيم. ديني كه از امام، مقام معظم رهبري و مراجع تقليد و علماي راستين، صالح و رباني اخذ شود دين حيات بخش و نجات بخش است. و الا كساني كه در عراق، پاكستان و بسياري از كشورهاي ديگر ترور مي كنند، دين ضلالت ، تباهي، گمراهي و فلاكت است. ديني است كه همراهش مبلغ و راهنما و ولي دين همراه نباشد. كتاب دين خداست و مبلغ و هادي مي خواهد. در جامعه خود مان نيز اگر برخي فكر مي كنند كه مردم علاقه به دين دارند هر طور بخواهد جلب قلوب مردم كند اشتباه كدرند.
رئيس سازمان بازرسي كل كشور ادامه داد: مردم ما به اين بصيرت رسيدند كه دين را از كجا اخذ كنند. مردم به ظواهر نيز اعتنايي نمي كنند. دين عمق و فهم مي خواهد. مقام معظم رهبري در جمع بسيجان فرموندند بسيج بايد معتقد باشد ولي نبايد متظاهر باشد. دين متظاهري مضر است. ديني است كه تمام سلطه گران منطقه با حمايت علماي به ظاهر اسلامي تسليم مي شوند.
وي با اشاره به ترور هاي عراق گفت: ديني كه مرزبان ندارد به افراط و تفريط مي كشد. يا در دامن بيگانه تسليم مي شود يا در در دامن بيگانه هويت مي بازند. دين افراطي نيز دين تروريست پرور و دين آدم كش مي شود. دين حذف كننده و دين دعوايي است. با همه دعوا مي كند. به همه پنجول مي كشد. تحمل اش كم مي شود. اين ديني است كه به خودش افراط مي بيند. دين شناسي عميق حافظ و مرزبان مي خواهد كه عترت است. اگر عترت باشد كه هستند و اگر نباشد نائب دارد
رئيس سازمان بازرسي كل كشور تصريح كرد: در حوادث دو سه سال اخير برخي مرزها را رعايت نكردند. دين به ما گفت تسليم دشمن نشويد؛ دين به ما گفت مرزهاي خود را با دشمنان مشخص كنيد. مرزهاي خود را با كساني كه ارزش ها را قبول ندارد مشخص كنيد. به آنان كه دل به شما ندارند اتكا نكنيد. برخي ها رعايت نكردند. دين به ما مي گويد به نظام اسلامي تمكين كنيد. از ولي و رهبري مفترض الطاعه اطاعت كنيد. كسي كه طبق نظامات ديني سكاندار جامعه شده است و مسئوليت پذيرفته اين جامعه را رعايت كند نسبت به او تمكين كنيد و اوامر او را رعايت كنيد. اطاعت اين است كه جايي اختلاف نظر داشته باشيد تعبد و تسليم داشته باشيد. اين پذيرش است.
وي با بيان اينكه كسي كه از ولايت رهبري فاصله مي گيرد بداند كه گرفتار مواجهه و حرمت شكني در عاشورا مي شود، گفت: از آنجا شروع و به اينجا مي رسد. عاشورا مظهر قداست انسانيت است. عاشورا مظهر آيات الهي است. امام حسين عصاره الهي است. اگر كسي قداست عاشورا و امام حسين را بشكند، در وادي فنا پا گذاشته است. اگر كسي به گناه صغيره دست زد به گناه كبيره مي افتد. بايد از افراط و تفريط فاصله بگيريم. بايد از تندروي ها و كندروي ها فاصله بگيريم.
پورمحمدي با اشاره به ادامه روايت گفت: نكته دوم اين روايت اين است؛ آنانكه مي خواهند به قله برسند بايد آدم هاي محكمي باشند. بايد مقاوم باشند. اگر تهديد و وسوسه شديد نبايد جا بزنيم. كسي كه مي خواهد خدمتگزار خوب، سالم و پاك باشد بايد مقاوم باشد. بايد مقابل هواي نفس خود و تطميع هواهاي انسي و جني بايستد.
رئيس سازمان بازرسي كل كشور خاطرنشان كرد: نكته آخر روايت اين است كه جامعه خوب، جامعه حسابگر، برنامه ريز، كنترل گر و جامعه اي است كه در آن حسابكشي وجود دارد. ما بودجه مي نويسيم آخر سال كم مي آوريم. خرج مي كنيم و آخر سال كم مي آوريم. بزرگان به ما گفته اند كه آدم خوب آن است كه با برنامه عمل كند. يكي از ضعف هاي جدي ما به خاطر عدم برنامه ريزي، ضعف اطلاعات، ضعف در بسترهاي اطلاعات و ضعف در اخذ اطلاعات مردم است. تا اين پايه ها اتفاق نيافتد قدرت برنامه ريزي و كنترل ندرايم. اتفاقي مانند 137 و 1888 به ما كمك مي كند اندازه گيري كرده و با برنامه ريزي عمل كنيم./خ