"يوگني پريماکوف"، نخست وزير، وزير خارجه و رئيس پيشين سازمان امنيت روسيه با تاکيد بر اينکه از خانه شيشه اي نبايد سنگ اندازي کرد گفت : تهديد نظامي ايران ماجراجويي بزرگتر از تجاوز آمريکا به عراق است .

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه خبري راشاتودي؛ " پريماکوف"در مقاله اي در روزنامه راسيسگايا گازتا نوشت:رسانه هاي گروهي مملو از اخباري درباره ضربه احتمالي اسرائيل به ايران است.


وي افزود: اوضاع اسرائيل بگونه اي است که به نظر مي رسد آنها براي حمله نظامي به ايران در انتظار چراغ سبز آمريکا هستند ولي دولت اوباما با توجه به نزديکي انتخابات رياست جمهوري به تشديد تشنج ها علاقمند نيست .


نخست وزير پيشين روسيه گفت: آخرين تحولات در جهان اسلام يعني آتش زدن قرآن کريم در افغانستان براي آمريکا دردسر ساز شد و موج تظاهرات ضد آمريکايي افغانستان و پاکستان را فرگرفته است و عذرخواهي رئيس جمهور آمريکا نيز کمکي نکرد .

وزير پيشين امور خارجه روسيه ادامه داد : مسئول اصلي تجاوز به عراق نو محافظه کاران اطرف رئيس جمهور وقت آمريکا بودند و به ياد بياوريم که بهانه عمليات نظامي آمريکا به عراق گزارش تقلبي وجود تسليحات کشتار جمعي در عراق بود . پريماکوف تصريح کرد: تجاوز نظامي امريکا به عراق نتايج آشکاري داشت که بي ثبات کردن و تجزيه ناقص عراق ، افزايش تروريسم و بر هم خوردن توازن منطقه اي از جمله نتايج آن است .


رئيس پيشين سازمان امنيت روسيه افزود : فکر مي کنم اظهارات ژنرال "مارتين دمپسي" رئيس کميته ستاد نيروهاي مسلح آمريکا نظر ديگر مقامات اين کشور را منعکس مي کند. وي افزود : اين ژنرال آمريکايي بعد از مذاکرات با مقامات اسرائيلي آشکارا مخالفت با حمله نظامي به ايران را اعلام کرد .


پريماکوف تصريح کرد : البته اظهار نظر درباره اين رويداد هنوز زود است اما اظهارات بالاترين مقام نظامي آمريکا از طرف دفتر نتانياهو نخست وزير اسرائيل تحقير شد و اين ژنرال آمريکايي را متهم کردند که سخنان او به منافع ايران کمک کرده است . اين نظريه پرداز ارشد روس ادامه داد : در يک اتفاق کم سابقه ديگر دو نماينده سناي آمريکا "مک کين و گراهام " نيز با ارزيابي ژنرال آمريکايي همسويي خود را اعلام کردند و اين نشان مي دهد که نظر مقامات آمريکا بويژه کنگره درباره حمله نظامي به ايران منفي است .


پريماکوف گفت : نشانه ديگر اين واقعيت ، تغيير مکان بخش بزرگي از ناوگان دريايي آمريکا از خليج فارس و همچنين سفر اخير هيات هاي کارشناسي آژانس بين المللي انرژي اتمي به ايران است . به گفته وي ، در سفر اخير هيات آژانس که پس از البرادعي استقلال خود را از دست داده به ايران، درخواست دسترسي به پارچين مجتمع نظامي در تهران مطرح شد که ايران اجازه نداد و البته اين مجتمع قبلا در فهرست واحدهاي مشکوک هسته اي ايران نيز نبود.


اين کارشناس ارشد مسايل سياسي در روسيه اضافه کرد : همه کشورهاي از جمله روسيه مخالف دستيابي ايران به سلاح هسته اي هستند ؛ اما از چه راهي ؟ بديهي است که راه نظامي غير ممکن است . پريماکوف افزود : در خانه شيشه خاورميانه نبايد سنگ انداخت ، تحريم هاي اقتصادي هم ثمر بخش نيست و در آستانه تحريم نفتي اروپا ، ايران خودش صادرات به انگليس و فرانسه را تحريم کرد و صاردات خود را به سمت آسيا سوق داد .


وي افزود : نمي توان پيش بيني کرد که آيا چين و هند از خريد نفت ايران خودداري خواهند کرد اما از جريان قطع انتقال نفت و گاز به اروپا بيش از همه خود کشورهاي اروپايي زيان مي بينند و اين امر موجب رشد تقاضا نفت و گاز در جهان خواهد شد . وزير پيشين امور خارجه روسيه با طرح اين سوال که راه حل کجاست گفت : ايران روند غني سازي را به شدت افزايش مي دهد و اطمينان مي دهد به دنبال ساخت سلاح هسته اي نيست و چنين به نظر مي رسد که اين درست است .


پريماکوف افزود : بديهي است که بايد توجه ايران را به اين موضوع جلب کرد که به نگراني ها عميق تر نگاه کند اما کاربرد زور واکنش متقابل خواهد داشت . اين نظريه پرداز روس تصريح کرد : انجام مذاکرات با ايران به نفع همه  طرف هاست ، مذاکرات درباره يکسري مسايلي از جمله خودداري از توليد سلاح هسته اي و در کنار آن فراهم کردن شرايط کاربرد صلح‌آميز انرژي اتمي و پرهيز از تحريم اقتصادي و عادي سازي روابط بين ايران و طرفها ي ديگر از جمله آمريکاست .


ولاديمير پوتين نخست وزير روسيه نيز در مقاله روسيه و جهان در حال تغيير نيز نوشته است که ما پيشنهاد مي کنيم حق ايران بر گسترش برنامه هسته اي از جمله غني سازي اورانيوم به رسميت شناخته شود اما همه فعاليت هاي ايران زير کنترل اطمينان بخش آژانس بين المللي انرژي اتمي باشد و تحريم هاي يکجانبه ايران نيز قطع شود . پريماکوف تاکيد کرد : به نظرم  اين راه کار امکان پذير است و راه آن از سر گيري مذارکات ايران و گروه 5+1 است./ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار