پردازش به نوروز به عنوان سنتی موثر در تبدیل دفاع هشت ساله ما به دفاعی مقدس، علاوه بر اثبات حقانیت، کمک قابل توجهی به انتقال فرهنگ میهن پرستانه ما می‌کند.

اکبر صحرایی نویسنده فعال در عرصه ادبیات دفاع مقدس در گفتگو با

خبرنگار حوزه ادب باشگاه خبرنگاران

با اشاره به اینکه جبهه های حق علیه باطل، فضاهایی مملو از زندگی بوده اند، افزود: پردازش به نوروز در ادبیات دفاع مقدس اثبات کننده تفاوت دفاع مقدس با مفهوم جنگ است.

وی گفت: از نتایج دیگر پردازش ادبی به نوروز می‌توان به انتقال فرهنگ دفاع مقدس از طریق عرصه ای تاثیرگذار همچون ادبیات اشاره کرد.

این نویسنده دفاع جنگ را جنگی تنیده شده با فرهنگ خاص ایرانی دانست و گفت: جنگ هشت ساله عراق علیه ایران تلفیقی از مذهب و فرهنگ ملی بوده و براساس همین مبحث انتقال رسومات به جبهه جنگ ما را تبدیل به دفاعی مقدس کرده است.

صحرایی با اشاره به نوروز به عنوان بهانه ای برای گرم تر شدن فضای حاکم بر جبهه های جنگ اظهار داشت: این رسومات همراه با ابتکارات جالبی چون فراهم کردن سفره هفت سین با استفاده از ادوات جنگی امری موثر در تقویت روحیه رزمندگان بودند.

وی افزود: البته ادبیات ما در نهایت تاسف بخش خاصی از جنبه دفاع مقدس را به نوروز اختصاص نداده و تنها به رگه هایی از پردازش به این سنت فرهنگی تاثیرگذار در روحیه رزمندگان بسنده کرده است.

این نویسنده گفت: نوروز به عنوان بخش خاصی از خاطرات جنگ با ادبیات ما تنیده شده است./ي2
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.