نقش مهماندار در طول پرواز و ایمنی پرواز مهم است

به گزارش خبرنگار بازار باشگاه خبرنگاران شرایط مهماندار شدن داشتن حداقل قد یك متر و ۶۵ سانتی متر،تناسب اندام، همخوان بودن میزان قد و وزن در زمره شرایط ظاهری برگزیده شدن در این شغل به حساب می آید و دیگر مراحل به مباحث تئوریك بازمی گردد.گذراندن دوره امتحانات پزشكی یكی از مهمترین مراحل پیوستن به گروه مهمانداران است چه این شغل در گروه مشاغل سخت قرار دارد و دلیل آن هم حضور چندساعته این افراد در هوای تحت فشار جوی شدید است. بدن فرد باید توانایی تحمل این فشار هوا را داشته باشد چرا كه پس از هر روز كار پروازی زمان بندی بدن دچار اختلال می شود.شغل مهمانداری یك واحد پزشكی بررسی فرد دارد كه ملزم به معاینه ۶ ماه یكبار مهمانداران است. فشار جوی شدید حاكم بر مهمانداران و مشكلات جسمی بسیاری برایشان به همراه دارد كه گروه بالادستی را ملزم به معاینه كامل و اندازه گیری میزان توانایی بدن افراد می كند. هر چند در ایران شركت طرف قرارداد، كارمندان خود را با فواصل یك ساله مورد آزمایش های بالینی قرار می دهد اما در قوانین بین المللی این فاصله ۶ ماه را در برمی گیرد.مهارت های لازم برای احراز شغل مهمانداری یكی از مهمترین آنها تسلط به زبان انگلیسی است. امتحان ورودی هم شامل مراحل پذیرش یك مهماندار است كه سه عنوان را دربر می گیرد. ۶۰ درصد زبان انگلیسی،۳۰ درصد معارف و ۳۰ درصد هوش.پس از اتمام تمام این مراحل نوبت به روانشناسی می رسد كه موارد غیرقابل پیش بینی در رفتار شخص مورد نظر را بررسی كرده، زیر ذره بین انتخاب می گذارند. مهمانداران می گویند هنگام ورود به اتاق روانشناسی برای انجام گزینش متوجه نمی شوید ولی پس از قبول یا رد شدن به شما می گویند كه طرز راه رفتن، چگونگی ورود و خروج از اتاق، نوع رفتار در قبال پذیرش یك فنجان چای و خوردن بیسكویت كنار آن و نوع واكنش، هنگام شنیدن جمله رد یا قبول مدنظر فرد مصاحبه كننده است كه از زبردست ترین روانشناسان محسوب میشوند.چگونه صحبت كردن، تشكر كردن یا نپذیرفتن حرفی در شرایط سخت یا آسان مدنظر قرار می گیرد و پس از اقبال یافتن در انتخاب شدن، نوبت مصاحبه به زبان انگلیسی است كه فرد باید از زندگی خود و علایق و اتفاقات پیرامون خود سخن بگوید. این آزمون توسط استادی صورت می گیرد كه دارای مدرك فوق لیسانس زبان انگلیسی از دانشگاه آكسفورد است. پس از گذراندن تمام این شرایط نوبت به بررسی و معاینه پزشكی می رسد كه در چه حد از سلامتی كامل به سر می برید. اگر نوار مغزی و قلبی شما سالم باشد، در انجام تست IQ نمره بالای ۱۰۰ را دریافت كرده باشید و از نظر دندانپزشك نیز مشكل خاصی نداشته، آزمایش خون شما نیز مطلوب باشد یك پله دیگر به مهماندار شدن نزدیك شده اید. دو نوع استخدام برای مهمانداران مفروض است، استخدام رسمی كه شامل قدیمی ترین مهمانداران می شود و استخدام قراردادی كه مهمانداران پس از انقلاب را شامل می شود. مهمانداران رسمی از قوانین استخدام رسمی تبعیت می كنند ولی قراردادی ها داستان متفاوتی دارند. حقوق مهمانداران و حتی خلبانان هم بستگی به ساعت پروازی و نوع هواپیما دارد.
یک روز کاری مهمانداران به شرح زیر است:۱ ساعت و نیم قبل از پرواز باید در فرودگاه باشند.
گزارش اطلاعات تعداد مسافران...آیا بیماری هم در پرواز می باشد و اینکه آیا از VIP مسافری است یا خیر؟و بعد از آن در مورد مسائل اضطراری صحبت می شود و موقعیت جغرافیائی پرواز که بر عهده کاپیتان می باشد.هواپیما چون دفتر کاری برای کارکنان وظیفه هر یک را مشخص می کند.مهمانداران زیر نظر سر مهماندار و سر مهماندار زیر نظر کاپیتان ایفای نقش می کنند.در فاصله ای که مسافران بار خود را به قسمت check in می دهند و کنترل می شوند مهمانداران می بایستی در هواپیما امور نظم داخلی را کنترل کنند.این که ماسک اکسیژن و صندلی ها و مجله و روزنامه برای مسافران اماده است یا خیر.وقتی که همه چی روبه راه بود مسافران می توانند از ترانزیت وارد هواپیما بشوند.سر مهماندار هر پروازی موظف است که در هواپیما را باز و بسته کند.و نیز جلوی در ورودی ایستاده و به مسافران خوشامد بگوید.مهمانداران هر کدام در ردیفهای صندلی ایستاده و مسافران را به سمت صندلیهای خود هدایت می کنند.اینکه کمربند های ایمنی بسته باشد و سیگار نکشند و صندلی ها به حالت اولیه خود بازگردند جزء وظایف کاری مهمانداران است.
سپس با نوشیدنی از مسافران پذیرائی می شود. در پروازهای طولانی از نوشیدنی الکلی با درصد بسیار کم الکل.هر ۱۶ دقیقه بایستی توالت ها جهت بهداشت و اینکه سیگار کشیده نشودکنترل شود.در طول پرواز یک مهماندار باید با روی خوش و لبان خندان ظاهر شود و در پروازهای خارجی اگر مهمانداری فاقد این باشد بعد از اخطار ۳ باره اخراج نیز میشود! باید سیستم داخلی هواپیما کنترل شود و در پروازهای بالای ۸ ساعت توقف بین ۱ الی ۳ شب می باشد.یک مهماندار در ماه یکبار اجازه تعطیلات ۴ روزه پشت سر را دارد و در ماه باید ۷۰ الی ۸۰ ساعت پرواز کند.مهمانداران نسبت به حالت های اضطراری که دو نوع می باشد ( حالات از قبل اعلام شده توسط کاپیتان و اعلام نشده) در طول پرواز هم آموزش می بینند تا بتوانند در زمان اضطراری٬ بهترین کمک را برای مسافران به انجام برسانند.در ایرلاینز های خارجی توجه به این نکات الزامی است:ناخن های مهمانداران بانوان بایستی نه بلند باشند و نه کوتاه.از لاک نباید استفاده شود.موهای سر آقایان باید کوتاه و بانوان باید از پشت جمع کنند و به صورت افشان نکنند.آرایش نباید غلیظ و تند باشد آرایش باید باشد اما بسیار ملایم !جز این اخطار داده خواهد شد. بوی عطر حتما باید به مشام برسد و مهمترین نکته لبخند ملایم و سنگین،حوصله و صبر بالا،مسلط به زبان انگلیسی و در نهایت علاقه به کار جزو الزامات کار است./ف
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار