ايرج افشار تحقيقات ارزشمندي درباره ايرانشناسي و كتاب شناسي انجام داد كه اين تحقيقات در نشريات معتبر ايراني و خارجي منتشر شده است به گونه‌اي كه در حال حاضر از او به عنوان پدر كتابشناسي ايران ياد مي‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبيات باشگاه خبرنگاران؛ ايرج افشار كه در تاريخ 16 مهرماه 1304 در تهران متولد شده و در خانه‌آي مملو از عشق ميان "محمود افشار "‌و " نصرت برازنده" پرورش يافته پس از گذر از تحصيلات ابتدايي در دبستان‌هاي زرتشتيان و شاپور تجريش وارد دبيرستان" فيروز بهرام" شده و در سال 1344 گواهينامه دبيرستان را در رشته ادبي اخذ نموده و در همان سال با شايسته افشاريه ازدواج كرد.

وي كه از سال 1324 به مدت چهار سال در دانشكده حقوق دانشگاه تهران در رشته قضايي تحصيل كرده و پس از ارائه رساله‌اي با عنوان اقليت‌ها در ايران مدرك دكتري خود را گرفته،در سال 1329 به عنوان دبير در دبيرستان هاي تهران مشغول به كار شده و در سال 1330 به تشويق محمد تقي دانش پژوه به كتابداري در كتابخانه دانشكده حقوق دانشگاه تهران پرداخت.

افشار در سال 1331 مجله فرهنگ ايران زمين را بنيان گذاشته و از تجارب افرادي چون محمد تقي دانش پژوه،‌منوچهر ستوده،‌مصطفي مقربي و عباس زرياب خويي بهره جست.

وي از سال 1333تا1335 سردبير مجله سخن با صاحب امتيازي "پرويز ناتل خانلري" بوده و در سال هاي پس از 1337 در سمت مدير و سردبير مجله راهنماي كتاب به خدمت براي تمامي علاقمندان به مطالعه پرداخته است.

افشار كه در زمان فعاليت در مجله راهنماي كتاب همكاري با احسان يار شاطر را تجربه كرده و همچنين از سال 1337 به تدريس در دانشسراي عالي وابسته به دانشگاه تهران پرداخته و در سال 1341 به رياست كتابخانه ملي ايران رسيد.

وي در سال 1342 به رياست مركز تحقيقات ايران شناسي دانشگاه تهران رسيده و در همان سال نيز فهرست نگاري مجموعه كتابهاي چاپي فارسي دانشگاه‌هاروارد آمريكا را به انجام رساند.

افشار كه از سال 1344تا1358 رئيس كتابخانه مركزي و مركز اسناد دانشگاه تهران بوده از سال 1348 دانشيار و سپس استاد رشته تاريخ در دانشكده ادبيات و علوم انساني دانشگاه تهران شده و در سال 1374 فهرست نگاري نسخه‌هاي خطي فارسي در كتابخانه ملي اتريش در وين را به عهده گرفت و انجام داد.

وي تحقيقات ارزشمندي درباره ايرانشناسي و كتابشناسي انجام داد كه اين تحقيقات در نشريات معتبر ايراني و خارجي منتشر شده است،به گونه‌اي كه درحال حاضر از او به عنوان پدر كتابشناسي ايران ياد مي‌شود.

لازم به ذكر است؛ايرج افشار كه فهرست مقاله‌هاي فارسي در زمينه ايرانشناسي را در 6 جلد با هدف تدوين فرهنگنامه‌‌اي به عنوان ماخذ كارپژوهشگران در كارنامه حرفه‌اي خود ثبت كرده پس از ابتلا به بيماري و بستري شدن در بخش مراقبت هاي ويژه بيمارستان جم تهران در بعداز ظهر چهارشنبه 18 اسفندماه 1385 و در سن 85 سالگي در حالي كه در انتظار اخذ مدرك دكتراي افتخاري رشته تاريخ از دانشگاه اسكاتلند بود ، درگذشت./ه
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار