يك متخصص تغذیه گفت:آلودگی هوا در بدن انسان رادیکالهای آزاد را افزایش می دهد و همین امر موجب ابتلا به سرطان در افراد می شود.

محمد تقی انوشه  در گفتگو با خبرنگار گروه پزشکی باشگاه خبرنگاران افزود:‌آلودگی هوا با تغذیه افراد و تاثیراتی که در بدن ما می گذارد رابطه مستقیم دارد به طوریکه برخی از مواد غذایی باعث جلوگیری از ابتلا به بیماریهای مربوط به آلودگی هوا می شود و برخی دیگر آنها را تشدید می کنند.

اين متخصص تغذیه ادامه داد:‌آلودگی هوا اولین اثری که در بدن می گذارد تشکیل رادیکالهای آزاد را افزایش می دهد.

انوشه رادیکالهای آزاد موجود در بدن را عوامل موثر در بروز سرطان دانست و تصریح کرد:‌اگر در هوای آلوده مواد غذایی مصرف کنیم که حاوی آنتی اکسیدان باشد با رادیکالهای آزاد مقابله می کنند.

*آنتی اکسیدان های موجود در سبزیجات با رادیکالهای آزاد مقابله می کنند

وی اظهار داشت: سبزیجاتی مانند کلم بروکلی، کلم قرمز، فلفل دلمه ای و میوه ها و سبزیهایی که رنگ نارنجی،‌قرمز و ارغوانی دارند بعد از مصرف در بدن به علت وجود آنتی اکسیدان با رادیکال آزاد مقابله می کنند.

انوشه عنوان کرد: در زمان آلودگی هوا خوردن مواد غذایی سرشار از ویتامین E توصیه می شود و این مواد غذایی شامل جوانه گندم،‌تخمه آفتابگردان و آجیل و روغن سویا است.

اين متخصص تغذیه اظهار داشت: گازهای آلاینده استرس را در بدن ایجاد می کنند که باعث بهم خوردن اکسید و جذب مواد غذایی می شود.

انوشه تاکید کرد: مواد غذایی سرخ شده از جمله خوردنی هایی است که در زمان آلودگی هوا نباید مورد استفاده قرار گیرد و باید سوپهای سبزیجات را جایگزین آنها کرد.

*مرکبات و هویج باعث دفع سرب در بدن می شود

اين متخصص تغذیه سیر،‌پیاز و تره فرنگی را به علت اینکه از دستگاه گوارش و تنفسی دفاع می کنند را در زمان آلودگی هوا مواد غذایی ضروری بدن دانست.

انوشه خاطر نشان کرد: به علت اینکه این آلاینده ها از طریق راه تنفسی وارد بدن می شوند بر روی دستگاه تنفسی و قلب و عروق تاثیرات نامطلوب دارند.

وی مصرف لبنیات رابرای دفع اثر مواد آلاینده ای مانند کادینوم،‌جیوه،‌سرب و فلزات سنگین در فضا را بسیار ضروری دانست.

اين متخصص تغذیه گفت:‌پکتین موجود در سیب مرکبات و هویج عاملی برای دفع سرب از بدن انسانها است./ص
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.