وزیر نیرو گفت : در صورت تامین منابع مالی مورد نیاز تا پایان دولت دهم ۵۰ سد ۲۶ طرح آبرسانی ۲۰ تصفیه خانه فاضلاب و ۱۱۲ طرح آبیاری و زهکشی تکمیل شده و به بهره برداری می رسد .

به گزارش خبرنگار  اقتصادي باشگاه خبرنگاران، مجید نامجو وزیر نیرو در نشست خبری خود گفت : آقای محرابیان دستیار ویژه رئیس جمهور جلساتي را با تمام وزارت خانه ها تشکیل داده تا پروژه هایی که قابلیت تکمیل و افتتاح تا پایان دولت دهم را دارند مشخص کنند.
وی افزود : در صورت تامین منابع مالی مورد نیاز تا پایان دولت دهم ۵۰ سد ۲۶ طرح آبرسانی ۲۰ تصفیه خانه فاضلاب و ۱۱۲ طرح آبیاری و زهکشی تکمیل شده و به بهره برداری می رسد .همچنین در این مدت ۱۱ هزار مگاوات نیروگاه وارد شبکه برق می شود .
وی با اشاره به ویژگی های بودجه ۹۱ اظهار داشت : مشكلات پیش روی ماده 35 قانون بودجه یكی از مهمترین مواردی بود که برطرف شد
وزیر نیروافزود: در بودجه سال جاری قرار بود وزارت نیرو پنج هزار میلیارد تومان از اموال مازاد خودرا تهاتركند كه مكانیسم بسیار پیچیده ای داشت و در حالی كه در بودجه سال آینده سازمان خصوصی سازی و وزارت نیرو در این خصوص تصمیم گیری می كنند و مشكل اصلی وزارت نیرو از این بابت حل می شود.
وی تصریح کرد: همچنین در بودجه سال آینده ردیف خرید تضمینی آب و پساب جزو ردیف‌های یارانه‌ای بود كه در بودجه سال آینده این مشكل هم برطرف می شود.
 

 

نامجو ادامه داد :با استفاده از این مکانیسم باعث گسترش تاسیسات آب شیرین كن و ایجاد تصفه خانه‌ها جدید در کشور می شود.
در ادامه این نشست نامجو میزان نیروگاه هایی که تا پایان برنامه پنجم باید وارد مدار شوند را ۲۵ هزار مگاوات عنوان کرد و گفت:بر این اساس سالانه باید به طور متوسط پنج هزار مگاوات نیروگاه احداث شود كه این نیروگاه‌ها می تواند آبی،گازی و یا تبدیل به احسن نیروگاه‌ها (تبدیل نیروگاه گازی به سیکل ترکیبی و...) و ارتقای توان آنها باشد.
وزیر نیرو با بیان اینکه ظرفیت نصب شده نیروگاهی ما اکنون بیش از ۶۴ هزار مگاوات است افزود : تابستان امسال ظرفیت نصب شده نیروگاهی کشور از مرز ۶۵ هزار مگاوات عبور خواهد کرد.
همچنین وی در رابطه با میزان صادرات برق گفت: میزان صادرات برق با توجه به نمودار رشد داشته چراکه میزان صادرات برق از 2/1 میلیارد كیلووات ساعت از زمان شروع صادرات برق، امسال به 7/7 میلیارد كیلووات ساعت رسیده است.
نامجو افزود: تعرفه صادراتی برق متاثر از قیمت جهانی و چندین پارامتر دیگر است ولی در برخی از موارد ممكن است كشور با نگاهی استراتژیك به این مسئله مخصوصا کشورهای همسایه برق را با قیمت پایین تری نسبت به قیمت جهانی آن عرضه کند .
وی ادامه داد: ایران با توجه به ذخایر گسترده گاز در تولید برق ارزان قیمت مزیت دارد و می تواند نگاه استراتژیك و مبتنی بر منافع ملی خود را تعقیب نماید که یکی از این برنامه ها صادرات گاز از طریق تبدیل آن به برق و صادرات آن از طریق سیم است . (گاز تو وایر)
نامجو همچنین در خصوص بدهی وزارت نیرو به پیمانكاران گفت: بخش خصوصی انتظار دارد هزینه خدمات و تولید برق را به موقع دریافت كند در حالی كه در حال حاضر پول دریافتی از مردم به خزانه واریز می شود و سپس در اختیار وزارت نیرو قرار گرفته و بعد از آن به توانیر منتقل شده و در نهایت بین شركتهای توزیع برق منطقه ای توزیع می شود كه مكانیسم پیچیده و زمانبری است.
وزیر نیرو افزود: این مشكل باید به نحوی حل شود و پرداخت مطالبات بخش خصوصی در اولویت باشد چرا كه در غیر این صورت انگیزه سرمایه گذار بخش خصوصی در این صنعت از بین می رود و نا امید می شود در حالیکه این صنعت جای کار و پیشرفت زیادی دارد .
وزیر نیرو همچنین با اشاره به برنامه وزارت نیرو برای واگذاری شركت‌های توزیع برق گفت:روش واگذاری این است كه این شركت‌ها به هیئت واگذاری معرفی و درآنجا تصمیم گرفته می شود كه شركت‌های مذكور شرایط لازم برای واگذاری را دارند یا خیر و هیئت واگذاری تا زمانی كه این شركت‌ها زیانده باشند آنها را واگذار نمی كند .
وی یکی از راه های کاهش زیان شرکت های توزیع انتقال زیان انباشته این شركت‌ها به دولت عنوان کرد و گفت : مكانیسمی برای آینده طراحی شود كه فاصله قیمت تكلیفی آب و برق و قیمت واقعی به نحوی جبران شود و این در حالی است كه در حال حاضر مشخص نیست این فاصله درآمدی از چه طریق باید جبران مي شود.
وی خاطرنشان كرد: در این خصوص پیشنهادی به هیئت دولت ارائه شده است كه با ابلاغ این مصوبه دولت زیان شركت‌های توزیع را به توانیر منتقل می كند و شركت‌ها آماده واگذاری می شوند كه اگر طی روزهای باقیمانده سال جاری ابلاغ شود این شركت‌ها سال آینده واگذار خواهند شد.
وزیر نیرو در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران مبنی بر میزان تحقق اهداف خصوصی سازی در سال ۹۰ گفت : وزارت نیرو از ارگان‌های موفق در امر واگذاری بوده است به نحوی تاكنون همه شركت‌های بهره برداری آب واگذار شده و 46 نیروگاهی كه باید واگذار می شد به سازمان خصوصی سازی معرفی شده است كه این سازمان باید درباره‌ آن تصمیم بگیرد و تاكنون 100 شركت از زیرمجموعه های وزارت نیرو بدون كوچكترین مشكلی واگذار شده است.
وی خاطرنشان کرد:اصل 44 قانون اساسی به وزارت نیرو اجازه داده است دو بخش تولید و توزیع را به طور كامل واگذار كند و تنها پست‌های فشار قوی و خطوط انتقال بزرگ را در اختیار داشته باشد .

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار