در سالهای اخیر تولید و توزیع نمک های غیر یددار در برخی استانها و تهران افزایش یافته است.

فریدون عزیزی رئیس انجمن متخصصان غدد درون ریز در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت:‌خوشبختانه در کشور ما در 20 سال گذشته با توزیع و مصرف نمک یددار بیماریهای ناشی از کمبود ید ریشه کن به این ترتیب که از 60 هزار نفری که ممکن بود گواتر داشته باشند و 20 میليون نفر از کسانی که امکان گواتر خفیف در آنها بود جلوگیری شد.

وی افزود:‌کمبود ید و کم کاری تیرویید متعاقبا رشد جسمی و رشد ذهنی کودکان و نوجوانان را دچار اشکال می کند و این معضل در 20 سال گذشته وجود داشت که با توزیع نمک یددار ومصرف آن حدود 60 میلیون واحدضریب هوشی به کودکان اضافه شد.

*نگران برگشت بیماریهای ناشی از کمبود ید در کشور هستیم

فریدون عزیزی اظهارداشت: درسالهای اخیر تولید و توزیع نمکهای غیر یددار و نمکهایی که به اندازه کافی ید ندارند در بسته هایی که استاندارد نیست شایع شده است و متاسفانه در6 استان کشور و در تهران مصرف نمکهای غیر یددار افزایش یافته است.

رئیس انجمن متخصصان غدد درون ریز با بیان اینکه ما بسیار نگران برگشت بیماریهای ناشی از کمبود ید در کشور هستیم خاطر نشان کرد: ما به همه افراد جامعه به ویژه خانمها توصیه می کنیم که حتما از نمکهایی در منزل استفاده کنند که عنوان نمک یددار بر روی آن قید شده و مهر استاندارد داشته باشند.

وی تصریح کرد: در زمان بارداری نیاز به مصرف ید بیشتر مي شود زیرا رشد جنین و سلولهای اولیه اعصاب و رشد مغز جنین به آن بستگی دارد و رشد مغز نوزادان به دلیل کمبود ید ممکن است دچار وقفه شود.

عزیزی خاطر نشان کرد: امیدواریم این معضلی که بوجود آمده به زودی و با کمک مسئولان و مردم برطرف شود./ص
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran, Islamic Republic of
ناشناس
۱۵:۱۳ ۰۵ خرداد ۱۳۹۸
سلام من چند سالی هست تیروئید کم کار دارم از پارسال که مصرف نمک های یددار را کنار گذاشتم واز نمک های معمولی و طبیعی استفاده می کنم تیروئیدم بهتر شده اخیرا آزمایش هم دادم تیروئیدم در حد نرمال بود
آخرین اخبار