رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي گفت : همزمان با سالروز تولد پروين اعتصامي به عنوان يكي از توانمندترین بانوان شعر و ادب فارسي معاصر كشورمان، فاز نخست خانه مرمت شده وي در تبريز بهره برداري مي شود.

به گزارش  خبرنگارباشگاه خبرنگاران،تبريز  تراب محمدي افزود: بهره برداري از فاز اول خانه پروين اعتصامي، همزمان با با سالروزتولد  اين شاعر نامدار ايراني با حضور استاندار آذربايجان شرقي انجام مي گيرد.

وي تصريح كرد: خانه پروين اعتصامي پس از تكميل مرمت و بازسازي فاز اول آن ، به مركز دائمي نمايشگاه هاي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي تبدیل می شود .

محمدي با اشاره به بخش هاي مختلف اين خانه گفت: خانه پروين اعتصامي از دو طبقه و يك زير زمين تشكيل شده كه دو اتاق و يك سالن در طبقه اول شامل دو ورودي شرقي و غربي و دو بهار خواب، سه اتاق كه يكي از آنها به آب انبار قديمي راه دارد و يك تنور پخت نان كه طي مرمت از زير خاك بيرون آمد در طبقه بالاي راه پله قرار دارد.

رئيس شوراي ثبت آثار تاريخي و فرهنگي استان در فهرست آثار ملی مساحت كلي اين خانه را هزار و 300 متر مربع اعلام كرد و افزود: زير زمين خانه نيز از يك حوضخانه با سقف كليل آذري و پنج اتاق گهواره اي تشكيل شده است و بيش از 920 متر مربع از مساحت خانه پروين اعتصامي به حياط اختصاص دارد.

محمدي با اشاره به اقدامات مرمتي انجام گرفته در اين خانه خاطرنشان كرد: تعويض نماي ساختمان، تعويض تيرهاي چوبي سقف، درهاي ورودي به داخل ساختمان و پنجره ها، مرمت كلي بهارخواب ها و ساخت سردرب برخي از مرمت هاي انجام گرفته در اين اثر به شمار مي رود.

وي تشريح كرد: تقويت، سفيدكاري و گچ كاري شده ديوارهاي زيرزمين، كفسازي حياط، اضافه كردن نگهباني و سرويس بهداشتي به حياط و اضافه كردن هشتي ورودي به ساختمان از ديگر عمليات بازسازي و مرمتي در خانه پروين اعتصامي محسوب مي شود.

رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان، پروين اعتصامي را يكي از افتخارات  و مشاهیر تبريز دانست و گفت: اشعار پروين اعتصامي بیشتر شامل مضامین اخلاقی و عرفانی بود كه موضوعات حکمتی و اخلاقی را با زباني ساده و شیوا بيان مي كرد.

محمدي خاطرنشان كرد: با گذشت هفتاد سال از درگذشت اين شاعر گرانقدر، هنوز اشعار حكيمانه و سرشار از مفاهيم اخلاقي و پندآموز وي تحسين شده و از پروين اعتصامي به عنوان يكي از بزرگترين شاعران زن معاصر ياد مي شود.

 گفتني است، رخشنده اعتصامی معروف به پروین اعتصامی در ۲۵ اسفند ۱۲۸۵ شمسي در شهر تبریز به دنیا آمد. پدرش یوسف اعتصامی آشتیانی (اعتصام الملک) از رجال نامی و نویسندگان و مترجمان مشهور اواخر دوره قاجار بود. دیوان اشعار وی بالغ بر ۲۵۰۰ بیت است. وی در فروردین ۱۳۲۰ شمسی به علت ابتلا به حصبه درگذشت و در قم به خاک سپرده شد. كه هم اكنون ساختمان ارزشمند زندگي پروين اعتصامي، در محله ششگلان و در کوچه‌ای به همین نام در تبریز واقع شده است. /س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.