افسردگی در افراد مبتلا به سندرم داون شیوع بالایی داشته که با رعایت نکات حفاظتی می توان تا حد زیادی آسیب پذیری این کودکان را نسبت به افسردگی کاهش داد.

دکتر علیرضا محمدی آریا، دکترای روان شناسی تربیتی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: نشانگان داون یا تریزومی 21، رایج ترین نابهنجاری کروموزومی است که منجر به کم توانی ذهنی می شود.
وی با بیان اینکه به طور میانگین از هر 732 نفر یک نفر مبتلا به سندرم داون است، افزود: در بیشتر پژوهش ها به وجود افسردگی در افراد مبتلا به نشانگان داون اشاره شده است.
مدیر گروه آموزش پیش از دبستان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تصریح کرد: شایعترین علائم در افراد مبتلا به سندرم داون که حداقل یک دوره افسردگی را تجربه کرده اند شامل کاهش انرژی، پرخاشگری یا کجی خلقی، فقدان اشتها، کندی روانی- حرکتی، خود بیمار انگاری، گریه و عاطفه افسرده است.
دکتر محمدی آریا ادامه داد: تشخیص افسردگی در سندرم داون به طور عمده بر پایه ویژگی های قابل مشاهده بنا شده و علایم خلقی و شناختی شامل خلق افسرده، احساس گناه، احساس بی ارزشی و افکار مرگ بویژه در میان افراد مبتلا به سطوح شدید ناتوانی به ندرت به صورت کلامی ابراز می شود.
وی یاد آور شد: آخرین تحقیقات صورت گرفته ادعای مطالعات اولیه را مبنی بر افزایش نرخ افسردگی در افراد مبتلا به سندرم داون در مقایسه با افراد مبتلا به سایر دلایل کم توانی ذهنی تایید نکرده اند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: قرار گرفتن در معرض سطوح بالای رویداد های تنیدگی زا و نشان دادن آسیب پذیری های متعدد در این افراد می تواند در افزایش خطر ابتلا به افسردگی موثر باشد.
محمدی آریا خاطر نشان کرد: حجم هیپوکامپ کوچکتر، تغییرات خاص در سیستم انتقال دهنده عصبی، نارسایی هایی در زبان و حافظه کاری، رفتار های وابستگی و اختلالات جسمانی که معمولا در مبتلایان به سندرم داون روی می دهد از عوامل خطر بالقوه افسردگی در این بیماران است.
وی افزود: عوامل محافظتی نیز وجود داشته که رعایت آنها نقش مهمی در کاهش آسیب پذیری این افراد نسبت به افسردگی ایفا می کند./عط

 

** براي مطرح كردن سوالات پزشكي خود اينجا را كليك كنيد.
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۰ ۲۲ آبان ۱۴۰۰
سلام خواهر من چهل و سه سال داره پدر و مادرم فوت شدن در حال حاضر با برادرم زندگی می کنه سندرو دان هست دو ماهه به شدت افسرده شده حرکاتش کند شده بی اشتهاست می خواستم ببینم چه کمکی می توانم براش بکنم خواهش می کنم راهنماییم کنید با تشکر
آخرین اخبار