نشست تئاتر و حقوق شهروندی فرهنگسرای فردوس روز یک شنبه 11 دی ماه ساعت 17 عصر با حضور دکتر قطب الدین صادقی مدرس و کارگردان تئاتر و بهزاد صدیقی منتقد و نمایشنامه نویس برگزار شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، در آغاز این نشست بهزاد صدیقی در بیان پیوند آثار نمایشی و شهرنشینی گفت: در اغلب نمایش نامه ها، مکان و رویداد ها به مباحث شهری برمی گردد. تئاتر اساسا با شهروند سرو کاردارد نه با جامعه ای در خارج از شهر.

وی درخصوص ارتباط وضعیت تئاتر امروز و زندگی شهری توضیح داد: مخاطب از کارگردان چه توقعی دارد؟ و آیا کارگردان اختیاراتی برای طرح مسائل مخاطب در آثارش دارد؟ چگونه می تواند با مخاطب اش ارتباط بر قرار کند و چگونه توقعات دو سویه کارگردان و مخاطب برآورده می شود؟ کارگردان با مخاطب سرو کار دارد و به عنوان راس سوم با اثر در ارتباط مستقیم و زنده است. به همین دلیل مباحث قبل و حین اثر باید در آثار تئاتری کشور نمود پیدا کند.

دکتر قطب الدین صادقی در مقدمه این بحث به نظریه ویل دورانت اشاره کرد که مطابق آن ویژگی های تمدن چهار نکته است و گفت: هرجامعه متمدن باید قهراً این ویژگی ها را داشته باشد. باید ساختارهای سیاسی داشته باشد ، پیچیده تر ، به روزتر . پیش بینی های معیشتی و ارتزاقی در آن شکل گرفته باشد به این معنی که چطور جامعه برای معیشت مردم پیش بینی کند سومین نکته اخلاق و آداب انسان است چرا که انسان به عنوان یک موجود اجتماعی می آموزد عادات و مناسبات خود را تنظیم کند و در نهایت خلق فرهنگ و هنر زیرا ویل دورانت اعتقاد دارد که سه مرحله اولیه برای به وجود آوردن این ویژگی چهارم ضروری است.

وی درباره مفهوم کارگردانی با هنر و حقوق و وظایف شهروندی گفت: بپذیریم مشخصات یک شهر تولید فرهنگ و هنر است اگر نداشته باشد متمدن نیست. هر کس که در این شهر زندگی می کند دارای حقوق و وظایفی است. یکی از بالاترین حقوق انسان در یک جامعه مدرن فرهنگ و هنر است و اگر نباشد باید آن را مطالبه کند.

وی در بخش دیگری از صحبت هایش زندگی غریزی را بدون تولید عنوان کرده و افزود: تولید هنری مساوی است با حقوق و وظایف شهروندی و یک سنت غلط اقتصاد در زندگی شهری تبدیل شدن به مصرف کننده بی خاصیت است که دست به تولید نمی زنیم .

این مدرس تئاتر مفهوم مردم سالاری در هنر را کار روی اندیشه دانسته و ادامه داد: باید مسائلی را مطرح کنند که ذهن را متوجه کند. تنگ نظری ها را با طرح مسائل جسورانه بشکنند. جامعه بسته ظاهرا منظم است، همه موافقند، همه همدل هستند ولی در واقع فقیر هستند. ولی در جامعه باز تفاوت آراء و اندیشه ها زیاد است. برای هر مشکلی تعداد زیادی راه حل وجود دارد. یک جامعه زنده و سالم راکد نیست .

این کارگردان تئاتر تاکید کرد: باید برای رسیدن به این شرایط فضا سازی شود یعنی نقد کمی ها و طرح پرسش ها ی آزاردهنده ، آب در خوابگاه مورچگان ریختن ، علیه ظلم و فساد جسورانه نقد کردن. به طور کلی کارهایی که مسائل را گسترش نمی دهند به درد فرهنگ شهری نمی خورد. تولید ندارد و هشداردهنده نیست.

دکتر صادقی در بخش یگری از این نشست گفت: اولین وظیفه هنرمند مسئول بودن در برابر کجی هاست . باید شهامت اخلاقی طرح پرسش داشته باشیم.

وی در انتقاد از برنامه های تلویزیونی گفت: برنامه های تلویزیونی تولید فرهنگی نیست ، تولید فرهنگی بدعت گذار ، جدلی و نو است که در آثار تلویزیونی هیچ کدام از این ها نیست. اولین وظیفه ما تولید فرهنگی است و انچه به یک شهر هویت می دهد فرهنگ است.

وی با بیان جمله ای از اسکات فیتز جرال که می گوید"روشن بینی واقعی این است که بدانیم جهان در حال نابودی است و هر کاری که ما می کنیم باید در این باشد که مانع این نابودی باشد" به بحث خلاقیت پرداخته و تصریح کرد: خلاقیت برتر که به راحتی بتوان گفت سهمی در خلق دوران خود دارد. بنابراین باید کارهای اساسی کرد مانند فردوسی ، مولانا، سهروردی . ویترین ما تولید فرهنگی است و این حقوق شهروندی مدیران ، مردم ، مسئولین فرهنگی است و همین وجه تمایز روستا و شهر است.

بهزاد صدیقی نیز در بخش پایانی این نشست با طرح این پرسش که "اگر توسعه تئاتر داشته باشیم چقدر می توانیم مطالبات خود را از مخاطب بخواهیم و مخاطب چگونه می تواند مطالبات خود را از یک اثر تئاتر بهره برداری کند؟" به تعامل مخاطب و هنرمند پرداخت.

دکتر صادقی در این زمینه پاسخ داد: تنها راه مبارزه با مشکلات شهری توسعه فرهنگی وکشف دیگری است. وظیفه من به عنوان کارگردان در این حرفه تولید است و هر کس جلوی تولید را بگیرد ستم فرهنگی به این جامعه کرده است./ي2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار