سيستان و بلوچستان در فروردين ماه نسبت به اغلب نقاط کشور آب و هواي مناسبي دارد و از طرفي جاذبه هاي گردشگري آن موجب شده تا بسياري از مسافران از گوشه و کنار کشور به اين استان سفر کنند.

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ، يکي از مناطق بسيار ديدني استان که آب و هوايي بسيار مطبوع در فروردين ماه دارد ، بنادر چابهار و کنارک است .
سواحل اين بنادر در مجاورت آبهاي آزاد و درياي عمان ، جنگل هاي حراء ، طبيعت بهاري با پوشش گياهي خاص منطقه ، کوه هاي مريخي و آثار باستاني از جمله قلعه پرتغاليها ، روستاي تيس ، آرامگاه غلام رسول و اداره قديمي پست چابهار به جا مانده از 160 سال پيش ، بخشي از جاذبه هاي گردشگري بنادر چابهار و کنارک هستند.
منطقه آزاد چابهار هم از مکان هاي پرجاذبه براي مسافران است .
بازارهاي منطقه آزاد که انواع لوازم برقي و خانگي ، پوشاک ، لوازم تزئيني ، مواد غذايي و لوازم يدکي خودرو عرضه مي کند نظر بسياري از مسافران را به خود جلب مي کند به طوري که گشت و گذار در اين بازارها و فروشگاه ها ، مسافران را ساعت ها به خود مشغول مي کند و مسافران هم  بخشي از نياز خود را از اين بازارها تامين مي کنند.
بيش از 34 درصد کلاسهاي مدارس ، اتاق خانه هاي معلم و اردوگاه هاي آموزش و پرورش در سراسر استان که نوروز 91 براي مسافران نوروزي تجهيز شده اند مربوط به شهرستان چابهار است.
محمد قاسمي مديرکل آموزش و پرورش سيستان و بلوچستان مي گويد : براي تعطيلات نوروز 91 ، 779 کلاس درس و اتاق در 87 مدرسه ، اردوگاه و خانه معلم در سراسر استان تجهيز شده که 270 اتاق و کلاس درس مربوط به شهرستان چابهار است.
بليده (boleideh) شهردار چابهار ، برپايي 150 تخته چادر و نيز آلاچيق در سه کمپ و تجهيز 20 تا 30 فروند قايق تفريحي را از جمله خدمات در نظر گرفته شده براي مسافران نوروزي در کنار ساير خدمات ستاد تسهيلات نوروزي بيان مي کند و مي افزايد در اين ايام سه هتل بزرگ چابهار نيز پذيراي مسافران نوروزي است .
از سواحل جنوبي استان که فاصله مي گيريم و به سمت شمال استان حرکت مي کنيم به شهرستان سرباز مي رسيم شهرستاني کوهستاني که جاده هايي پر پيچ و خم دارد و خانه هاي مسکوني واقع شده بر فراز و فرود جاده با گل هاي کاغذي ، چشم اندازهاي زيبايي را خلق کرده است .
در حاشيه جاده سرباز ، رودخانه سرباز واقع شده و اين رودخانه ، زيستگاه تمساح پوزه کوتاه ، يکي از جانوران نادر است.
احمد ريگي ، فرماندار سرباز مي گويد فراهم کردن محلي براي اسکان مسافران ، برگزاري برنامه هاي ويژه در ايام نوروز و انتقال چند قلاده تمساح پوزه کوتاه به محلي براي نمايش ، از جمله خدماتي است که در تعطيلات نوروزي به مسافران داده خواهد شد.
يکي ديگر از مناظر بديع شهرستان سرباز شاليزارهاي اين منطقه است که در پاي نخلستانهاي آن واقع شده و طبيعت کوير و دشتهاي پر آب را يکجا در ذهن تداعي مي کند.
در ادامه مسير به شهرستان ايرانشهر مي رسيم ، جايي که قلعه ناصريه با بيش از 100 سال قدمت در ميدان اصلي شهر خودنمايي مي کند .
بيت مقام معظم رهبري که در زمان تبعيد به ايرانشهر در آن سکونت داشته است نيز يکي از مکان هاي ديدني اين شهر است .
اين خانه هم اکنون موزه قرآن و عترت و در ايام نوروز براي بازديد علاقمندان باز است . بامري فرماندار ايرانشهر مي گويد براي اسکان مسافراني که به اين شهر مي آيند علاوه بر خانه معلم و مدارس ، بوستان نماز اين شهر نيز تجهيز شده است.
رودخانه دامن ، در مسير ايرانشهر - خاش ، با دره هاي سرسبز و نخلستان هاي آن از چشم اندازهاي طبيعي ايرانشهر و مکاني براي تفريح و استراحت مسافراني است که مسير ايرانشهر به خاش را طي مي کنند.
پس از ايرانشهر شهرستان خاش قرار دارد. شهرستان خاش به لحاظ جغرافيايي نسبت به شهرستان هاي جنوبي استان ارتفاع بيشتري دارد و هر چه از ايرانشهر فاصله مي گيريم بر ارتفاع منطقه افزوده مي شود و همين امر موجب تغييرات فاحش آب و هوايي بين مناطق جنوبي استان با شهرستان خاش گرديده است.
تفتان ، تنها قله آتشفشاني نيمه فعال کشور در اين شهرستان واقع شده است. اين قله چهار هزار و 50 متر ارتفاع دارد ، آب و هواي ارتفاعات اين قله آب و هوايي سردسير و پوشش گياهي آن نيز شامل درختان ميوه هاي سردسيري  است.
شکوفه هاي رنگارنگ درختان ميوه در حاشيه جاده کوهستاني تفتان ، منظره اي را در مقابل چشمان هر بيننده خلق مي کند که در ديگر مناطق استان به دليل پوشش گياهي خاص مناطق گرمسير کمتر ديده مي شود.
در پاي قله تفتان اردوگاه ها و آلاچيق هايي براي خدمات دهي به گردشگران نيز ايجاد شده است.
شهر زاهدان پس از خاش قرار دارد و اين شهر مرکز سيستان و بلوچستان و بزرگترين شهر آن با بيش از 800 هزار نفر جمعيت است.
بزرگترين موزه جنوب شرق کشور با زير بناي هزار و 500 متر مربع در زاهدان قرار دارد . در اين موزه اشياء و آثار باستاني مربوط به دوره هاي مختلف تاريخ در معرض ديد قرار گرفته و در ايام نوروز نيز بازديد براي عموم رايگان است.
بازار رسولي که چهار راه رسولي نيز ناميده مي شود از جاذبه هاي شهر زاهدان است.
در اين بازار اجناس خارجي وارد شده از مرز عرضه مي شود و يکي از مکان هايي است که مسافران و گردشگران فراواني را از گوشه و کنار کشور به خصوص استان هاي همجوار شامل يزد ، کرمان و خراسان جنوبي به خود جذب مي کند و ازدحام جمعيت در ايام نوروز حاکي از استقبال خوب گردشگران از اين بازار است.
به طرف شمال استان که حرکت مي کنيم نرسيده به شهرستان زابل ، شهر سوخته با بيش از پنج هزار سال قدمت در مسيرمان قرار دارد.
خسروي مدير اداره ميراث فرهنگي ، گردشگري و صنايع دستي زابل مي گويد براي رفاه حال گردشگران در مجاورت شهر سوخته مجتمع رفاهي گردشگري و فضاي سبز ايجاد شده و موزه اين مجتمع با ارائه آثار کشف شده در کاوشهاي شهر سوخته براي بازديد عموم در ايام نوروز داير است.
پس از گذر از کوير مسير زاهدان- زابل 30 کيلومتر مانده به شهرزابل ، دشت لوتک (lootak) با گندم زارهاي سرسبز اين منطقه خودنمايي مي کند . دشت سيستان به جز کوه خواجه هيچ عارضه طبيعي ديگري ندارد و گندم زارها و مزارع ، پهنه اين دشت را در فروردين ماه مي پوشاند و به گفته بسياري از مسافران پس از ساعت ها گذر در کوير ، منظره اي به ياد ماندني برايشان خلق مي کند ، در فاصله 25 کيلومتري شهر زابل ، شهر زهک قرار دارد. شهري که چاه نيمه ها را در خود جاي داده است .
چاه نيمه ها در واقع گودال هايي در مجموع به وسط 10 هزار هکتار هستند که با هدف ذخيره سازي آب ورودي از افغانستان در ساليان گذشته ايجاد شده اند و چشم انداز آنها مانند يک درياچه است.
اين منطقه در ايام سال به ويژه فروردين که آب و هواي مناسبي دارد بسيار مورد استقبال گردشگران و مسافران قرار مي گيرد .
مسافران شهرستان هاي شمال کشور به ويژه گلستان و مازندران  هم که قرابت و خويشاوندي با ساکنان سيستان دارند بسيار به اين منطقه سفر مي کنند.
در چاه نيمه ها امکان ماهيگيري و قايقراني نيز وجود دارد و اين امکانات ، فرصتي مناسب است براي علاقمندان به ماجراجويي در طبيعت.
در کنار چاه نيمه ها مجتمع رفاهي بقيه الله الاعظم با وسعت 6 هزار هکتار فضاي سبز وجود دارد.
اين مجتمع داراي باغ وحش و خدمات رفاهي است.
خمر مسئول پژوهشکده چاه نيمه ها گفت خوابگاه ها و محل هاي اسکان اين مجتمع در نوروز91 همچون سال هاي قبل در اختيار مسافران نوروزي قرار خواهد گرفت. /ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
حمیده
۰۹:۵۵ ۲۵ مرداد ۱۳۹۱
میشه خواهش کنم لیست قیمت لوازم خانگی توی چابهار رو بهم بدین من میخوام بیام واسه جهیزیم خرید کنم میخوام قیمتا رو بدونم اگه خوبه بیام.