با توجه به عوارض خطرناك و غيرقابل برگشت و هزينه هاي زياد ناشي از سندرم تورچ كنترل اين نارسايي و بررسي هاي دقيق قبل از بارداري براي پيشگيري از تولد كودكان عقب مانده ضروري است.

رحمان پرتوزاده متخصص بهداشت مادر و كودك در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: مجموعه آزمایش هایی که تحت عنوان تورچ وجود دارند برای غربال گری ۴ نوع بیماری عفونی انجام می شوند، این بیماری ها در مادران هنگام بارداري می توانند نوزاد را هنگام تولد آلوده کنند. تست هایی که در این مجموعه انجام می شود، عبارت است از: روبلا، توکسوپلاسما، سیتومگالوویروس و هریس سیمپلکس ویروس.
وي با بيان اينکه اگر جنینی در اوایل بارداری به این بیماری مبتلا شود، به شدت تحت تاثیر خطرات بیماری قرار دارد گفت: سندرم تورچ به مجموعه اي از نارسايي ها و اختلالات مادرزادي اطلاق مي شود كه مي تواند سبب بروز عقب ماندگي هاي مختلف در نوزاد و كودك شود.
پرتوزاده با اشاره به اينكه عوارض ناشي از سندروم تورچ قابل توجه است، تاكيد كرد: بسياري از موارد عفونت هاي عامل اين نارسايي منجر به سقط جنين و پايان حاملگي شده و در غير اين صورت نوزاد به دنيا آمده داراي علايم عقب ماندگي اعم از ذهني، رشدي و ادراكي خواهد بود.
اين متخصص بهداشت مادر و كودك با بيان اينكه جلوگيري از تولد كودكان مبتلا به سندرم تورچ ضروري است، تصريح كرد: با توجه به عوارض خطرناك و غيرقابل برگشت و هزينه هاي زياد ناشي از سندرم تورچ كنترل اين نارسايي و بررسي هاي دقيق قبل از بارداري براي پيشگيري از تولد كودكان عقب مانده ذهني ضروري است.
وي اظهار داشت: با توجه به اهميت سندوم تورچ و عوارض خطرناك آن خوشبختانه در سال هاي اخير كليه زنان قبل از بارداري از نظر ايمني يا تماس داشتن با عوامل عفوني مرتبط با نارسايي هاي عامل عقب ماندگي، مورد بررسي قرار مي گيرند.
پرتوزاده يادآور شد: البته ممكن است در مواردي سهل انگاري در بررسي هاي دقيق و معاينات لازم در زمينه كنترل نارسايي هايي همچون سندرم تورچ صورت گيرد كه اين نقص ها بايد از طرف خانواده ها و مسئولان بهداشتي رفع شود./ط
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار