پوست کودکان بسیار حساس است و بوسیدن آنها می تواند بسیاری از ویروسها و حساسیت های پوستی را به کودکان منتقل کند.

دکتر محمد گلشنی متخصص پوست و مو و زیبایی و دبیر انجمن پوست و مو و زیبایی ایران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود:بسیاری از عفونت ها و ویروس ها از جمله میکروب "هرپیس سیمپلکس" که از میکروب های عفونی است، می تواند از طریق بوسیدن و یا دست دادن منتقل شود. علاوه بر آن اطفال دارای پوستی نرم، حساس و آسیب پذیرتری هستند و از سوی دیگر اگر فرد آرایشی نیز داشته باشد، به راحتی می تواند بسیاری از ویروس ها و حساسیت های پوستی را به کودک منتقل کند.
وی تأکید کرد:تمام عفونت های پوستی نظیر "زرد زخم" و" تبخال" به راحتی قابل انتقال است و این عفونت ها به راحتی در اطفال زیر دو سال جذب می شوند. لذا نبوسیدن اطفال حتی توسط والدینشان مانع از بروز آلرژی ها و حساسیت های پوستی و بروز ناراحتی های ناشی از آن می شود.
این متخصص پوست و مو،همچنین با اشاره به زگیل های پوستی به عنوان یکی از ناراحتی های ویروسی تصریح کرد: زگیل ها نوعی برجستگی گوشتی شاخی شکل به روی پوست هستند که در کف دست، پاها، کناره ناخن ها، پشت دست ها و سایر نقاط بدن دیده می شود که تا حدی نیز وابسته به عوامل ژنتیکی هستند.
وی اظهار داشت:بسیاری از ویروس ها در همان سال های اولیه زندگی بر روی پوست وارد شده و ویروس زگیل نیز یکی از همین گروه از ویروس ها است که در سال های بعدی زندگی به مرور زمان تحت تأثیر عوامل تحریک کننده ای همچون خراشیدگی، ضربه، پوشیدن کفش های تنگ (درصورتی که در پا باشد) بروز کرده و به مرور رشد می کند و قابل سرایت است.
دبیر انجمن پوست و مو و زیبایی ایران،همچنین درخصوص درمان های سنتی رایج برای رفع زگیل هشدار داد و گفت: این درمان ها بویژه بستن زگیل با نخ هیچ مبنای علمی ندارند؛زیرا زگیل ها علاوه بر شکل ظاهریشان در داخل پوست نیز ریشه دارند که بستن نخ شاید موجب کندن آن شود،اما دوباره زگیل رشد کرده و حتی بزرگتر نیز می شود و ازسوی دیگر عواملی همچون استرس و تنش های عصبی نیز موجب افزایش آن می شود.
وی با اشاره به اینکه زگیل ها در پوست لانه گزینی می کنند، درمان های طبی نظیر داروهای موضعی، استفاده از کریوتراپی یا فریزکردن و لیزر (PDL) را از بهترین درمان های رفع زگیل به همراه ریشه آن ذکر کرد.
گلشنی،خاطرنشان کرد: رعایت بهداشت فردی در جلوگیری از بروز بسیاری از بیماری های عفونی، میکروبی و ویروسی به ویژه در نواحی پوست جلوگیری می کند که نبوسیدن اطفال و به طورکلی روبوسی با خردسالان نیز از جمله این راهکارها محسوب می شود./ط
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار