ظهور و بروز گروه های جدید سیاسی برای ورود به انتخابات و تحریم اصلاح طلبان برای حضور در انتخابات مجلس نهم از جمله رويداد هاي مهم سال 90 بوده است.

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران سال 90 با انتخابات مجلس نهم، اتفاقات مختلف برای احزاب سیاسی به پایان می رسد.اقبال عمومی مردم به احزاب اصولگرا، ظهور و بروز گروه های جدید سیاسی برای ورود به انتخابات و تحریم اصلاح طلبان برای حضور در انتخابات، از مهمترین رویدادهای تقویم انتخابات نهم بود. احزاب سیاسی با اشکال و نام های جدید به نظر می رسد، بسیاری از آنها کارکرد انتخاباتی دارند که در روز شمار انتخابات ظهور کردند. در این گزارش مروری کوتاه داریم به روند فعالیت احزاب سیاسی در سال انتخابات که در ادامه می خوانید.


**جبهه متحد اصولگرایی؛ شاهراه وحدت
جبهه متحد اصولگرایان از ابتدای سال 90 با شعار وحدت و ایدئولوژی اصولگرایی فعالیت رسمی خود را به رهبری آیت الله مهدوی کنی آغاز کرد و نشست های جامعتین در سال گذشته اساس تشکیل این جبهه بود. در انتخابات مجلس هشتم پس از تشکیل رایحه خوش خدمت و اعلام نتایج انتخابات سومین دوره شوراهای شهر و روستا و تداوم اختلاف نظرها در عرصه های مختلف، میان اصولگرایان (به ویژه، میان دولت و مجلس)، چگونگی حصول به انسجام و همفکری در میان اصولگرایان، به اولویت اصلی، تبدیل شد.


**منشور جامعتین و فرمول 7+8
یک سال پیش از انتخابات مجلس نهم، اقداماتی توسط جامعه روحانیت مبارز تهران و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برای تعیین ساز و کاری در راستای ایجاد وحدت رویه در بین اصولگرایان در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی صورت پذیرفت. نتیجه این اقدامات با محوریت آیت الله مهدوی کنی دبیر کل جامعه روحانیت، منجر به شکل گیری جبهه متحد با فرمول 7+8 شد که در آن 7 نفر به عنوان کمیته داوری و 8 نفر به عنوان نمایندگان گروههای مختلف سیاسی، در آن حضور داشتند تا از طریق جلسات این کمیته، فهرست انتخاباتی اصولگرایان در شهرستانهای مختلف کشور تعیین شود.


**جبهه پایداری انقلاب اسلامی
جبهه پایداری انقلاب اسلامی مرداد ماه 90با شعار عقلانیت، معنویت و عدالت حول محور ولایت به دبیر کلی حجت الاسلام مرتضی اقا تهرانی پا به عرصه سیاسی کشور گذاشت. اعضاء این جبههٔ عده‌ای از اصولگرایان و برخی اعضای پیشین دولت احمدی‌نژاد هستند که عقیده دارند، پایبند به اصولگرایی واقعی هستند و خود را از جبهه متحد اصولگرایان جدا می‌دانند.ضمن این که تاکید بر مبارزه با جریان موسوم به انحرافی دارند.این جبهه مهمترین رقیب انتخاباتی جبهه متحد اصولگرایی محسوب می شد.


**تحریم انتخابات از سوی اصلاح طلبان
در حالی که رقابت های انتخاباتی وارد مرحله تازه ای شده بود، اصلاح طلبان تصمیم بر تحریم و عدم حضور گرفتند و سید محمد خاتمی آذرماه 90تاکید کرد که شرکت اصلاح طلبان در انتخابات معنایی ندارد!
رئیس‌جمهور سابق جمهوری اسلامی و رئیس بنیاد باران، برای حضور در عرصه انتخابات، شرایط و لوازمی را با این عنوان اعلام کرد ، تضمین سلامت انتخابات، رفع حصر از رهبران جنبش سبز، آزادی زندانیان سیاسی و ایجاد فضای باز برای احزاب و مطبوعات...و این در حالی است که مردم روز انتخابات شرایط دیگری را رقم زدند.


**جبهه ایستادگی هم اعلام وجود کرد
جبهه ایستادگی ایران اسلامی در ماه‌های پایانی سال 1389 به پیشنهاد و ابتکار عمل محسن رضایی تشکیل شد.این جبهه شرایط پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 88 و آثار و عوارض بداخلاقی های آن دوران، سوء تعبیر و برداشت‌های اولیه تا حد مقابله با نظام و شکل‌گیری جریان فتنه، بروز جریان‌های انحرافی، وضعیت اقتصادی و فرهنگی کشور، شرائط پرتلاطم منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای، وعده نائل آمدن به چشم انداز درافق 1404 و مطالبات نسل جدید و شرائط تحول‌آفرین حوزه‌های علمی، آموزشی و فناوری در سطح جهان را به عنوان ضرورت‌هایی برای تشکیل و اعلام موجودیت خود عنوان کرده است.جبهه ایستادگی اوایل تابستان 90 فعالیت رسمی خود را برای حضور در انتخابات مجلس نهم آغاز کرد. با وجود آنکه این جبهه در ابتدا به وحدت با سایر جریان‌های اصولگرایی و فعالیت زیر پرچم جبهه متحد اصولگرایان امیدوار بود، اما در نهایت با ارائه لیست مستقل در تهران و شهرستان‌ها فعالیت خود را از جبهه متحد جدا کرد و به عنوان جبهه‌ای مستقل در عرصه رقابت انتخاباتی مجلس نهم ظاهر شد.


**جبهه دانشگاهیان انقلاب اسلامی
این جبهه با دبیر کلی محمد رضا مرندی با همکاری 15تشکل دانشگاهی از جمله کانون دانشگاهیان انقلاب اسلامی به دبیر کلی سید محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد فعلی شکل گرفت و در جریان انتخابات مجلس نهم،اندیداهای خود را از جامعه دانشگاهی برگزید و در آستانه انتخابات لیست مستقل ارائه کرد. این جبهه فعالیت رسمی خود را از دوره ریاست جمهوری دهم اغاز کرده بود ، اما در جریان انتخابات مجلس نهم اقدام به ارائه لیست کرد.
جبهه بصیرت و بیداری اسلامی**
جبهه بصیرت و بیداری اسلامی تحت تاثیر فراکسیون بیداری اسلامی در مجلس هشتم با حضور برخی نمایندگان این دوره شکل گرفت.دبیر کلی این جبهه را سید شهاب الدین صدر به عهده داشت که در جریان تایید صلاحیت های کاندیداهای دوره نهم، رد صلاحیت و از گردونه انتخابات مجلس خارج شد.جبهه بصیرت و بیداری اسلامی از جمله گروهای اصولگرایی بود که در سراسر کشور فعالیت رسمی و جدی داشت.


**جبهه صدای ملت (منتقدین دولت دهم)
فهرست صدای ملت با ۱۴ نامزد به ریاست علی مطهری جبهه منتقدان دولت را تشکیل می‌دهند. علی مطهری در صدر این فهرست انتخاباتی است و پس از او علی عباسپور تهرانی و حمیدرضا کاتوزیان قرار گرفته‌اند. مطهری معتقد است که اگر مشارکت در انتخابات مانند خرداد ۸۸ باشد فهرست او رای خواهد آورد. علی مطهری با انتقاد از اصول گرایان (جبهه متحد و جبهه پایداری) و دولت، گروه منتقدان دولت را تشکیل داده است..


**جریان انحرافی هم با چراغ خاموش آمد
جریان انحرافی که با نام اسنفدیار رحیم مشایی شناخته می‌شود دیگر بازیگر مهم و خاموش انتخابات 90به شمار می‌رفت. اصولگرایان معتقدند که جریان انحرافی با چراغ خاموش در انتخابات مجلس نهم حضور موثری داشته و بدون دادن فهرستی در صدد است اکثریت کرسی‌های مجلس را در اختیار بگیرد. جریان انحرافی نام دیگر جریان مسلط دولت نیز به شمار می‌رود که سعی دارد با به دست آوردن اکثریت کرسی‌ها مجلس راه را برای انتخاب گزینه مورد نظر خود برای ریاست جمهوری آینده باز کند.


**جبهه مردم سالاری با اقبال مردم مواجه نشد
این جبهه به ریاست مصطفی کواکبیان به عنوان اصلاح طلب در انتخابات حضور فعال داشت. این جبهه نماینده اصلاح طلبانی بود که به شیوه اعتراضی جنبش سبز و رهبران آن انتقاد داشتند و معتقد بودند باید با پایبندی به انقلاب و ولایت فقیه اصلاحات آرام و گام به گام را پیش برد. این جبهه فهرست ۱۵ نفره‌ای را برای تهران منتشر کرد که در آن نام افرادی چون سهیلا جلودار‌زاده، علیرضا محجوب، علی مطهری، حمید رضا کاتوزیان و علی عباسپور فرد تهرانی دیده می‌شد. در این لیست هیچ نام شناخته شده‌ای از اصلاح طلبان حضور نداشت.


جنبش سبز هم خودی نشان داد!؟**
علی رغم این که جنبش سبز سیاست عدم شرکت و تحریم انتخابات را پیش گرفته بود اما یکی از بازیگران مهم انتخابات مجلس نهم شد، آنها سعی داشتند با ترغیب مردم به عدم مشارکت، انتخابات را تحت تاثیر قرار داده و نمایشی از میزان نارضایتی عمومی از حاکمیت را به تصویر بکشد، که باز هم حضور پر شور مردم درانتخابات، معادلات آنها را بر هم زد.


**جبهه توحید و عدالت یا حامیان دولت
پرده برداری از جبهه انتخاباتی توحید و عدالت تحرکات انتخاباتی حامیان دولت را وارد فاز تازه ای کرد. برگزاری همایش و تشکیل جبهه تازه انتخاباتی از سوی حامیان دولت با عنوان جبهه توحید و عدالت از اقدامات تازه دولتی هایی محسوب می شد که دل به انتخابات مجلس نهم داشتند.طرفداران این طیف رد صلاحیت شدند و برنامه های راهبردی آنها راه به جایی نبرد./س3

 


 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار