فناوری فضایی بر روی صنعت اقتصادی نقش موثری دارد ولی از نظر اقتصادی ویژگی های منحصر به فردی دارد.

محمد معتضری، کارشناس ارشد هوا فضا در گفتگو با خبرنگار گروه نجوم باشگاه خبرنگاران گفت: فناوری فضایی دارای تاثیرات ماندگار قدرتمندی بر سایر بخش های صنعت بخصوص اقتصاد دارد که این بخش دارای ویژیگی های منحصر به فردی است که شبیه هیچ یک از سایر بخش های اقتصاد نیست.
وی افزود: با وجود اینکه در حال حاضر کشور های زیادی به فعالیت های مرتبط با فضا مشغول هستند فرستادن یک فضا پیما به فضا و انجام ماموریت فضایی کار پیچیده و پر هزینه ای است.
معتضری اظهار داشت: در سال های اخیر موفقیت های قابل توجهی در عرصه فعالیت های فضایی در جهان و حتی ایران به دست آمده است.

** انجام فعالیت های فضایی پر خطر وگران است
وی انواع ماهواره ها، ایستگاه های فضایی و فضا پیما ها را از جمله نشانه های پیشرفت های کشورهای مختلف در زمینه فضایی دانست وگفت: با وجود مزایایی که علوم فضایی دارد فعالیت های فضایی بسیار پر خطر و گران است.
معتضری تصریح کرد: اگر یک پرتابگر سقوط کند نه تنها خود پرتابگر و محموله آن از دست رفته محسوب می شود بلکه هزینه های گزاف صرف شده نیز هدر خواهد رفت.
وی عنوان کرد: هزینه ای که صرف تحقیق وتوسعه در مورد فعالیت های فضایی غیر نظامی در کشوره ای توسعه یافته می شود حدود 25 میلیارد دلار در سال است.
معتضری تاکید کرد: میزان هزینه ای که وی فعالیت های فضایی می کنند نشان دهنده درجه ثروتمند بودن کشوری بر کشور دیگر نیست.

**صنعت بین المللی فضا در جهان بازار انحصاری دارد
وی یاد آور شد: از لحاظ تجاری صنعت بین المللی فضا بسیار متمرکز و دارای بازار انحصاری و حفاظت شده ای است و دلیل آن استراتژیک بودن این صنعت است.
معتضری اظهار داشت: این امر تاثیرات منفی بر روی خلاقیت و نوآوری می گذارد و مسئله مهمتر جنبه های تجاری فضا است.
وی خاطر نشان کرد: با وجود خطرهایی که وجود دارد این حوزه با مازاد ظرفیت مزمن نیز روبرو است به گونه ای که ظرفیت های تولید ماهواره و فضا پیما در سطح دنیا بسیار فراتر از تقاضای دولت ها و بازارهای تجاری است./ع
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.