رییس مرکز مدیریت بیماری های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با تأكيد بر تحقق يافتن شعار امسال روز جهاني سل گفت: كشورها بايد تلاش كنند تا ميزان مرگ ومير كودكان مبتلا به سل را در دنيا كاهش دهند.

به گزارش سرويس بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران رییس مرکز مدیریت بیماری های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي ، اظهار داشت: سالانه 500 هزار كودك در دنيا مبتلا به سل مي شوند كه از اين ميزان 70 هزار كودك جان خود را از دست مي دهند و هدف اين است كشورها تلاش كنند تا كودكان در دنيا كمتر به اين بيماري مبتلا شوند و اگر مبتلا شدند در اثر اين بيماري جان خود را از دست ندهند.

دكتر محمد مهدي گويا افزود: تشخيص سل در كودكان دشوارتر از بزرگسالان است و حدود 70 تا 80 درصد كودكان در دنيا مبتلا به سل ريوي هستند.

وي ادامه داد: مرگ ومير در كودكان زير 3 سال، كودكاني كه دچار سوء تغذيه شديد هستند و كودكاني كه در خانواده مبتلا به سل زندگي مي كنند به مراتب بيشتر است.

رییس مرکز مدیریت بیماری های وزارت بهداشت در خصوص وضعيت ابتلا به بيماري سل در كشور گفت: در كشور ساليانه حدود 9 هزار نفر مبتلا به سل مي شوند كه تقريبا 50 درصد آنها مبتلا به سل ريوي شده كه از طريق سرفه و خلط قابل سرايت است.

دكتر گويا تصريح كرد: ميزان مرگ ومير ناشي از سل در كشور كمتر از 3 درصد است و بيشترين آمار مبتلايان مربوط به افراد مسن و كودكاني است كه بيماري آنها دير تشخيص داده مي شود.

وي اولين اقدام صورت گرفته به منظور كنترل اين بيماري را واكسيناسيون عنوان كرد و گفت:‌ واكسيناسيون كودكان در زمان بدو تولد باعث مي شود تا كودكان به اين بيماري مبتلا نشوند همچنين كودكاني كه در خانواده هايي زندگي مي كنند كه فرد مسلولي در آن وجود دارد حتما بايد به پزشك مراجعه و از نظر بيماري بررسي شوند.

دكتر گويا در ادامه در خصوص سل مقاوم به درمان خاطرنشان كرد: اگر فرد مبتلا به سل، درمانش را نيمه كاره رها كند و به توصيه هاي پزشك معالج خود توجه نكند با اين نوع سل مبتلا مي شود.

رییس مرکز مدیریت بیماری های وزارت بهداشت افزود: اين نوع سل بسيار خطرناك بوده و فرد مبتلا بايد ماه ها در بيمارستان بستري شود همچنين ميزان مرگ ومير و هزينه درمان سل مقاوم به درمان بيشتر از سل معمولي است.

گفتني است: 24 مارس هر سال از سوي سازمان جهاني بهداشت روز جهاني سل نامگذاري شده است. /ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار