سوء تغذيه كودكان يكي از مشكلات كودكان است وزارت بهداشت براي مقابله با اين امر برنامه مراقبت هاي ادغام يافته كودك در جهت ارزيابي سلامت كودك را تدوين كرده است.

دكتر محمد اسماعيل مطلق مديركل دفتر سلامت جمعيت خانواده و مدارس وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: سوءتغذيه يك مشكل چند بعدي است فقر ،‌عدم دسترسي به غذا، ناآگاهي و يا عادت غلط غذايي، بروز بيماري و مراقبت ناكافي و محيط آلوده از عوامل عمده اين امر هستند.

وي با بيان اين كه آمار سال هاي 74، 77 و 83 از نظر كوتاه قدي تغذيه اي، كم وزني و لاغري متوسط و شديد نشان دهنده كاهش سوءتغذيه در كودكان زير 5 سال است گفت: شيوع كوتاه قدي تغذيه اي متوسط و شديد در مناطق روستايي از 25% در سال 74 به 21% در سال 77 و 7 درصد در سال 83 و در مناطق شهري از حدود 12% در سال 74 به 10% در سال 77 و حدود 3 درصد در سال 83 كاهش داشته است وي عنوان كرد: همچنين شيوع لاغري در كودكان زير 5 سال روستايي از حدود 8 درصد در سال 74 به حدود 6 درصد در سال 77 و به كمتر از 4 درصد در سال 83 كاهش داشته است.

مطلق تصريح كرد: مطالعات نشان مي‌دهد توجه به عوامل زمينه ساز از جمله طبقه اجتماعي وزن كمتر از 2500 گرم زمان تولد، فاصله كمتر از 3 سال با تولد قبلي، آگاهي ما در زمينه تغذيه كودكان، آشنايي خانواده با منحني رشد كودك، تداوم تغذيه با شير مادر تا 2 ماهگي سابقه شيري كودك مي‌تواند در كنترل سوءتغذيه موثر باشد.

وي در خصوص برنامه هايي كه در كاهش آمار سوء تغذيه توسط وزارت بهداشت تدوين شده باشد ادامه داد: مراقبت هاي ادغام يافته كودك سالم برنامه اي است كه با پايش رشد و تكامل كودكان با عوامل خطر بيماري هاي مزمن و غير عفوني كودكان سالم را از كودكان به ظاهر سالم يا مستعد بيماري كه هنوز نشانه هاي واضح بيماري در آنها ديده نشده است شناسايي مي‌كند تا بتواند مداخلات موثري انجام دهد در واقع اين برنامه فرصت مناسبي براي ارزيابي سلامت و عملكرد خانواده و كودك است.

مطلق يادآور شد: غربالگري همگاني براي تمام كودكان در گروه سني خاص انجام شده و در صورتي كه ارزيابي خطر مثبت باشد اقدام لازم انجام مي شود./عط

 

**‌براي مطرح كردن سوالات پزشكي خود اينجا را كليك كنيد.
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار