هنرهاي تجسمي در دي ماه 90 روزهاي بهتري را پشت سرگذاشت.

به گزارش خبرنگار تجسمي باشگاه خبرنگاران، هنرهاي تجسمي در دي ماه 90 روزهاي بهتري را پشت سرگذاشت.

در ابتداي دي ماه 90 يعني دوم دي نمايشگاهي از تازه ترين آثار هنرمند نقاشي ايران استاد حبيب اله صادقي در نگارخانه ساربان برگزار شد.

در اين نمايشگاه كه با عنوان گلشن خيال بود بخشي از آثاري كه با موضوعات معنوي از سوي صادقي خلق شده بود به نمايش گذاشته شد.

در نگارخانه ديگري نيز با عنوان نگارخانه آب آثار استاد يداله كابلي در همين تاريخ يعني دوم دي ماه 90 گشايش يافت.

در نمايشگاه استاد كابلي آثارش كه در قالب شكسته نستعليق بود گويي رقص قلم به همراه جادوي رنگ انسان را مدت ها به دنياي ديگري مي كشاند.

نمايشگاه استاد كابلي شبي به ياد ماندني را براي هنرمندان خوشنويس به دنبال داشت.

در ادامه اين دو نمايشگاه مهمي از دو هنرمند شهير تجسمي ايران نبايد اهميت رويداد ديگري با عنوان دومين جشنواره هنر مقاومت را فراموش كنيم كه با استقبال هنرمندان داخلي و خارجي برگزار شد.

در اين جشنواره بخشي با عنوان بيداري اسلامي بيشتر مورد توجه هنرمندان قرار گرفته بود چرا كه آثار بسياري در اين بخش به دبيرخانه ارائه و به نمايش درآمد.

نيمه دوم سال 90 مهر ماه دوسالانه اي را پشت سر گذاشتيم و در دي ماه نيز هشتمين دوسالانه ملي نقاشي در تهران و نيشابور را شاهد بوديم.

در اين دوره از دوسالانه اقدام جديدي مبني بر ايجاد پلي ميان گذشته و امروز صورت گرفت.

موضوع فراخوان اين دوسالانه ملي مكتب هرات بود، در حقيقت هنرمندان با توجه به اصالت هاي موجود در اين مكتب مهم نقاشي ايران آثاري را ارائه دادند و نگاه هاي تازه اي در قالب آثاري نقاشي به نمايشگاه هشتمين دوسالانه ملي نقاشي راه يافت.

يكي از پرحاشيه ترين رويدادهاي تجسمي در دي ماه 90، برگزاري نمايشگاهي با عنوان بازخواني خط و عناصر نوشتاري بود كه 18 دي ماه در نگارخانه پرديس سينمايي برگزار شد.

در اين نمايشگاه يكي از كم نظيرترين آثار هنرمندان نقاشي- خط سه نسل كشورمان از جمله جليل رسولي، صداقت جباري، عين اله صادق زاده، عليرضا سعادتمند، حسين كاشيان و... به نمايش گذاشته شده بود.

اين نمايشگاه بيانگر تاريخ نقاشي خط در ايران و تحولات صورت گرفته در آن بود.

نمايشگاه نقاشي – خط در 18 دي برگزار شد و صبح روز 19 دي ماه، مجيد سرسنگي مدير عامل خانه هنرمندان ايران اعتراض خود را اعلام كرد.

مدير عامل خانه هنرمندان ايران اين نمايشگاه را متعلق به خانه هنرمندان دانست و اعلام كرد كه قرار بود اين نمايشگاه با همين عنوان در خانه هنرمندان ايران با همكاري پرديس سينمايي برگزار شود اما متاسفانه مدير نگارخانه پرديس سينمايي به تنهايي اقدام به برگزاري اين نمايشگاه كرد.

اما با تمام اين اعتراض ها و انتقادات نمايشگاه بازخواني خط و عناصر نوشتاري آن با استقبال هنرمندان روبرو شد، چرا كه بسياري از آثاري كه در طول سه دهه گذشته به نمايش درنيامده بودند براي اولين بار بود كه اين آثار در نگارخانه پرديس سينمايي ارائه شد.

اين نمايشگاه با بيش از يكصد و پنجاه اثر از هنرمندان سه نسل از نقاشي خط ايران تا 25 بهمن در پرديس سينمايي ادامه يافت./ي2
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار