يك متخصص زنان و زايمان گفت: شيردهي بهترين راه براي متعادل نگه داشتن وزن پس از زايمان است،به طوري كه مادر در زمان شيردهي روزانه 800 كالري بيش از ديگران انرژي مصرف مي كند كه اين خود به كاهش وزن كمك خواهد كرد.

دكتر سيده سهيلا عارفي، متخصص زنان و زايمان در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران اظهار داشت:زنان باردار در طول بارداري خود به دلايل متعددي افزايش وزن پيدا مي كنند كه اين عوامل شامل تجمع چربي به سبب تغييرات هورموني در بارداري،افزايش حجم خون به ميزان يك و نيم ليتر،ادم (افزايش آب ميان بافتي)،رشد جنين و جفت،مايع آمنيوتيك و رشد نسوج مرتبط با بارداري و شيردهي است.
وي با اشاره به اينكه پس از زايمان و در طول چند هفته اول بعد از آن به دليل خروج نوزاد،جفت، مايع آمنيوتيك و دفع مايع ميان بافتي،وزن مادر بطور قابل توجهي (حدود پنج تا شش كيلوگرم) كاهش پيدا مي كند،عنوان كرد:پس از شش هفته تا شش ماه در صورت متعادل بودن رژيم غذايي،مادر مي تواند حدودا به وزن قبل از زايمان برگردد.
عارفي تصريح كرد:عواملي مانند نگراني مادر از كيفيت شيردهي و پرخوري ممكن است روند اين كاهش وزن را كند كرده و يا مادر را با افزايش وزن مواجه كند؛همچنين در بعضي موارد اختلالات تيروئيدي پس از زايمان چه به صورت پركاري و چه كم كاري با تغييرات وزني مادر پس از زايمان همراه است كه توجه به اين امر بسيار ضروري است.
اين متخصص خاطرنشان كرد:‌شيردهي بهترين راه براي متعادل نگهداشتن وزن پس از زايمان است؛بطوري كه مادر در زمان شيردهي روزانه 800 كالري بيش از ديگران انرژي مصرف مي كند و اين به كاهش وزن كمك خواهد كرد.
عارفي گفت:مادراني كه نتوانسته اند افزايش وزن دوران بارداري خود را جبران كنند،مي توانند تحت نظر متخصص تغذيه و به لحاظ اينكه مسئول تغذيه خود و نوزادشان هستند؛رژيم غذايي مناسبي را با دقت انتخاب كنند،همچنين انجام حركات ورزشي مناسب،منظم و مداوم در اين كاهش وزن بسيار مؤثر است./ح
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار