سال 90 يكي از شلوغ ترين سالهاي ورزشي ايران بود. سالي كه همانند سال 89 شيرين ها و تلخي هاي خاص خود را به همراه داشت خاطره هاي بسياري از جمله قهرماني و كسب سهميه المپيك كه به خوشحالي به ياد مي آوريم. و حوادثي كه سعي در فراموشي كردن آنها داريم.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران سال 90 ورزشي در حالي به پايان رسيد كه شيريني ها و تلخي هاي خاص پر شماري را در خود جاي داده است.
سال قبل از المپيك براي ورزش ايران سالي مهم و پرفراز و نشيب بود و در آن ورزشكاران و تيم هاي ورزشيس كشورمان صاحب عناوين و موفقيت هاي شدند و در كنار آن ناكامي هايي نيز نصيب ورزشكاران ايراني شد.
*بدترين اتفاق هاي سال 90
مرگ اسطوره آبي ها و قويترين  مردان ايران
در نيمه اول سال گذشته ناصر حجازي اسطوره فوتبال باشگاه استقلال تهران و بهترين دروازه بان قرن آسيا و تيم ملي ازدنيا رفت.
در كنار آن روح الله داداشي قويترين مرد ايران در يك حادثه جان خود را از دست داد تا مرگ اين دو ورزشكار جامعه ورزشي را به سوگ بنشاند/
 در سال گذشته چندورزشكار ديگر از جمله يك قايقران، يك كاراته كا، يك تير انداز و چند ورزشكار و پيشكسوت ورزشي از دنيا رفتند/
** سال سياه فوتبال ايران
فدارسيون فوتبال در سال 90 تا آنجايي  كه توانست ناكامي تجربه كرد.
تيم ملي اميد باز هم از صعود به المپيك بازماندتا آرزوي اميدها براي راهيابي به المپيك چهل ساله شود.
نمايندگان فوتبال ايران در رقابت هاي ليگ قهرمانان آسيا به رفع اسفناكي حذف شدند.
استقلال، پرسپوليس و ذوب آهن در دور مقدماتي حذف شدند و سپاهان نيز در مرحله دوم به دليل محروميت دروازه بانش و استفاده از او دور مسابقات خارج شد.
با اين نتايج و عدم رضاتي مسئولان AFC از استاندارد ورزشگاه هاي ايران سهميه ليگ قهرمانان براي كشورمان به دو و نيم كاهش يافت.
در ليگ برتر هم در چندين مورد موارد غير ا خلاقي ديده شد كه بحث برانگيزترين آن حواشي ديدار داماش و پرسپوليس بود كه پس از اين مسابقه شيث رضايي و محمد نصرتي از پرسپوليس دچار محروميت شدند.
در روزهاي پاياني سال هم انتخابات پرحرف و حديث فدارسيون فوتبال برگزار شد كه بر سر انتخاب مجدد علي كفاشيان هنوز هم حواشي وجود كه خطر تعليق فوتبال به گوش مي رسد.
** حذف بسكتبال و هندبال از المپيك
در سال گذشته تيم هاي ملي بسكتبال و هندبال كشورمان كه اميد زيادي براي المپيكي شدن انها وجود داشت از حضور در المپيك 2012 لندن بازماندند.
****بهترين اتفاقات سال 90
• سال تغييرات و تركيبات
با تشكيل وزارت ورشي و جوانان در سال گذشته در راس برخي از فدارسيون ها تغييراتي به وجود آمد كه مهمترين آنها بركناري رئيس قبلي فدارسيون كاراته و شنا بود كه آرامش كنوني در اين دو رشته را منجر شده است..
همچنين با تصميم مسئولان رده بالاي ورزش كشور برخي از فدارسيون ها دچار تغييراتي ازجمله ادغام دو يا چند فدارسيون با يكديگر شدند كه ما حصل اين تصميم در آينده مشخص مي شود.
** بيشترين دربي ها
در سال گذشته بيشترين دربي سرخابي ها برگزار شد، كه در اين بين سهم استقلال سه پيروزي و پرسپوليس يك برد بود و يك مسابقه هم به تساوي انجاميد
// انتخاب ولاسكو، كي روش و دنيزلي
سرمربيگري خوليوولاسكو آرژانتيني و كارلوس كي روش پرتغالي در تيم هاي ملي واليبال و فوتبال كشورمان در ميان بهترين استخدام مربيان خارجي در ايران بود كه موفقيت اين دو مربي نامدار در تيم هاي كشورمان را به همراه داشته است.
همچنين به دنبال نتايج نامناسب تيم فوتبال پرسپوليس در ليگ برتر مسئولان باشگاه مصطفي دنيزلي سرمربي نامدار تركيه اي را براي هدايت اين تيم انتخاب كرده اند.
** نتايج بدون شكست تيم ملي
تيم ملي فوتبال كشورمان در سال 90 سالي بدون شكست را در رقابت هاي دوستانهو رسمي از جمله مسابقات مقدماتي جام جهاني باهدايت كي روش پش سر گذاشت.
** ورود دوربين عنكبوتي
نخستين استفاده از دوربين عنكبوتي در ورزشگاه آزادي در بازي ليگ قهرماني آسيا بين دو تيم استقلال و پاختاكور ازبكستان صورت گرفت در اين بازي استقلال 2 بر يك برنده شد.
** قهرماني فوتبال، واليبال، كشتي و تكواندو
در سال گذشته تيم ملي تكواندو كشورمان پس از چهل سال سيطره كره اي قهرمان جهان شد.
تيم ملي واليبال همراه با تيم هاي ملي كشتي آزاد و فرنگي نيز قهرمان آسيا شدند.
تيم فوتبال پنج نفره ايران نيز قهرمان رقابت هاي جهاني فر انسه لقب گرفت.
كشتي آزاد نائب قهرمان جهان و كشتي فرنگي مقام سوم جهان را از آن خود كرده است.
*/* قدرت نمايي وزنه برداري
وزنه برداري ايران در سال 90 براي نخستين بار مقام سوم رقابت هاي جهاني را كسب كردند و توانستند  صاحب 6 سهميه المپيك شوند.
اين تيم مقام قهرماني آسيا را نيز در سال گذشته بدست اورد.
تيم ملي  واليبال در جام جهاني ژاپن افتخار آفريني كردند و نتايج موفقيت آميزي را داشتند
** نخستين مدال جهاني دو وميداني
در رقابت هاي جهاني دو و ميداني در كره جنوبي احسان حدادي با كسب مدال برنز در ماه پرتاب ديسك براي نخستين بار دو و ميداني ايران را صاحب مدال جهاني كرد.
* كسب مجوز حجاب
بانوان كاراته كا و تيم ملي فوتبال بانوان در اواخر سال گذشته توانستند مجوز حضور با حجاب كامل درقابت هاي جهاني را كسب كنند./ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار