اضطراب جدايی يکی از شايعترين اختلالات در کودکان است.

به گزارش سرويس علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ دکتر مرضيه عصاره، عضو هئيت علمی دانشگاه علوم پزشکی البزر دررابطه با اختلال اضطراب جدايی گفت: اضطراب جدايی يکی از شايع ترين اختلالات در کودکان است که در صورت عدم پيگيري و درمان به موقع مي تواند تا بزرگسالی نيز ادامه پيدا کند و فرد در سنين نوجوانی و جوانی دچار اختلالات اضطرابی استرسی و افسردگی های شديد خواهند شد.

دکتر مرضيه عصاره با اشاره به علائم اضطراب جدايی در کودکان اظهار داشت: هنگامی که کودک بخواهد از آنچه بدان وابسته است که معمولا مادر و پدر هستند، جداشود شديدا دچار اضطراب های روحی روانی می شود و به طور مثال برای رفتن به مدرسه بهانه آورده و يا حاضر نمي شود تنها در اتاق خواب خود بخوابد به همين دليل دچار کابو س های شبانه مي شود.

این روانپزشک افزود: اين ترس و نگرانی که ممکن است کودک، والدين خود را از دست بدهد و يا حادثه ناگواری برای آنان اتفاق بيافتد، هميشه همراه او است.

دکتر عصاره افزود: البته در برخی از کودکان علائم اين اختلال به صورت فيزيکی شامل دل درد و سردرد ظاهر می شود که در اين هنگام والدين ممکن است به اشتباه تصور کنند که کودک واقعا دچار بيماری شده است و مانع از رفتن او به مدرسه شوند که در واقع اين کار دامن زدن به اختلال اضطراب جدايی کودک است.

عضو هئيت علمی دانشگاه علوم پزشکی البزر به راه کارهای پيشگيری از اين اختلال شايع خاطرنشان کرد: بهترين راه برای پيشگيری از اضطراب جدايی اين است که کودک از سن مشخصی به صورت مستقل کارهای خود را انجام دهد؛ به طور مثال والدين بايد از 3 سالگی فرزند خود را در اتاقی مجزا بخوابانند و با حمايت های روحی و معنوی از کودک، به او نشان دهند که فرد توانا و مستقلی است که خود به تنهايی مي تواند از عهده کارهای شخصی اش برآيد و دربرخی شرايط با نظارت والدين کارهايی نظير خريد به کودک سپرده شود.

دکتر عصاره تصريح کرد: همه اين کارها به کودک کمک می کند تا خود را باور کند و از تنها ماندن در خانه و يا انجام کارها ترسی نداشته باشد و در نتيجه او در آينده و در سنين نوجوانی و جوانی نيز مستقل عمل کرده و از قدرت تصميم گيری بر خوردار خواهد بود./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار