يك فوق تخصص مغز و اعصاب گفت : 20درصد افراد طبيعي با زمينه فاميلي دور سر بيش از معيار متوسط دارند .

دكتر زرين كيهاني دوست، فوق تخصص مغز و اعصاب كودكان در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با بيان اينكه وجود دور سر بيش از دو انحراف معيار بالاي متوسط نسبت به سن- جنس و نژاد ماكروسفالي گفته مي شود گفت : بيشتر موارد ناشي از بزرگي بطن هاي جانبي در موارد هيدروسفالي انسدادي مي باشد كه 20 درصد افراد طبيعي با زمينه فاميلي ماكروسفال هستند .

وي تصريح كرد : دور سر بيش از دو انحراف در ادامه با اختلالات يادگيري، تشنج به هيپوتوني و ضعف همراه مي گردد كه از نظر علائم باليني بزرگي مغز و بر حسب سن ، طول مدت بالا بودن فشار مغزي نخاعي و ميزان تكامل علائم باليني متفاوت خواهد بود .

دكتركيهاني دوست يادآور شد : اين عارضه با ازدياد سن بيشتر در پاها توليد مي شود كه در صورت توليد هيدروسفالي بعد از دو سالگي بيمار آتروفي اپتيك همراه با سردرد صبحگاهي با استفراغ و ضعف پاها و اسپاسم همراه است .

اين فوق تخصص مغز و اعصاب كودكان با اشاره به اينكه براي تشخيص و ديدن جزئيات MRI ضروري و شايع است اظهار كرد : درمان جراحي برداشت توده يا عامل انسداد از جمله درمانهاي اين عارضه مي باشد .

وي در پايان خاطر نشان كرد: در بروز اين عارضه اختلال چشمي بخصوص كدري و آتروفي اپتيك، تغيير عمل مسير هيپوفيز- هيپوتالاموس بصورت بلوغ زودرس بروز ميكند./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار