پایان نامه دانش آموخته دکتری واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی با عنوان " بهینه سازی پارامترهای استاتیکی و ارتعاشات آزاد سازه های مشبک کامپوزیتی به روش الگوریتم ژنتیک" از سوی انجمن هوا فضای ایران به عنوان پایان نامه برتر سال 1390 برگزیده شد

 

به گزارش سرويس علمي پزشکي باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی واحد علوم و تحقیقات امیر حسین هاشمیان دانش آموخته دکتری مهندسی هوافضا و استاد تمام وقت این واحد در رابطه با پایان نامه خود گفت: در این رساله، تئوریهای کلی پوسته های مشبک کامپوزیتی استوانه ای شکل مطرح شده و نوع مشبک با طرح مربع آن مورد بررسی قرار گرفته است.

وی با بیان این مطلب که ابتدا معادلات دیفرانسیل کلی حاکم بر این نوع پوسته ها در حالتی که تحت اثر بارهای محوری فشاری قرار دارند استخراج و سپس با حل آنها به کمک روش کلاسیک روابط جدیدی برای حالتهای کمانش تحت بارهای محوری فشاری (حالت استاتیکی) و ارتعاشات آزاد (حالت دینامیکی) بدست آمده است افزود: این روابط تابعی از خصوصیات جنس و هندسه پوسته مشبک هستند. خصوصیات هندسی شامل مقدار مساحت سطح مقطع و فاصله بین اضلاع شبکه بوده که با بهینه کردن این پارامترها علاوه بر کاهش وزن سازه، می توان مقدار بار محوری حمل شده در حالت استاتیکی را نیز افزایش داد.

هاشمیان ادامه داد: این مطالعه برای تعیین فرکانس های طبیعی ارتعاشی پوسته مشبک نیز صورت گرفته است. جهت بهینه سازی پارامترهای هندسی یک پوسته مشبک کامپوزیتی، از یکی از روشهای جدید و قدرتمند بنام الگوریتم ژنتیک استفاده شده است.

وی اضافه کرد: با قرار دادن توابع بدست آمده بعنوان تابع هدف در این الگوریتم و استفاده از مراحل مختلف ژنتیک الگوریتم مانند تولید مثل،ادغام، جهش و تکرار می توان پارامترهای هندسی شامل مساحت سطح مقطع و فاصله اضلاع شبکه را بدست آورد و بهینه کرد. این سازه همچنین توسط روش اجرای محدود (برنامه کامپیوتریANSYS) مدلسازی شده و با استفاده از المان Beam مش بندی شده است.

به گفته هاشمیان نتایج بدست آمده از هردو روش با یکیدیگر مقایسه شده و نزدیک بودن نتایج آنها صحت روابط و عملکرد صحیح الگوریتم ژنتیک را نشان میدهد. در ادامه تحقیق مدل مشبک طرح مربع با مدل پوسته استوانه کامپوزیتی یکپارچه تو خالی معادل( از لحاظ وزن، طول، شعاع خارجی و جنس) از لحاظ کمانش و ارتعاشات آزاد مورد مقایسه قرار گرفته است.

لازم به یادآوری است این پایان نامه به راهنمایی استادان دکتر محمد حسین کارگرنوین و دکتر جعفر اسکندری جم گردآوری شده است./ع

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار