برای نخستین بار در ایران زهر مار افعی جعفری توسط سرم سازی رازی و اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی در پاسگاه محیط بانی شیخ علی واقع در منطقه حفاظت شده شاسکوه تهیه شد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، حمید صالحی مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: در سالهای گذشته مارها از نقاط مختلف کشور جمع آوری و به مرکز موسسه رازی در کرج برای انجام عملیات زهر گیری منتقل می شدند که بعد از مرحله زهر گیری مارها به محیط برگردانده می شدند و یا امکان تلف شدن آنها وجود داشت.
وی ادامه داد: این طرح برای اولین بار در ایران و شاید در خاورمیانه باشد که در منطقه حفاظت شده شاسکوه و پاسگاه محیط بانی شیخ علی که یکی از زیستگاههای مار جعفری است اجرا شد.
صالحی این طرح را از چند جنبه حائز اهمیت دانست و تصریح کرد: با این طرح ثابت کردیم که حفاظت از تنوع زیستی و حیوانات مهم است به دلیل اینکه زهر مار تهیه شده و بعد به واکسن تبدیل شده و جان هزاران نفر را نجات می دهد.
مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی خاطر نشان کرد: مار از محیط زیست اصلی خویش گرفته شده و پس از زهر گیری به همان منطقه برگردانده می شود که هیچ گونه به هم خوردگی از نظر تنوع زیستی مار ایجاد نخواهد شد.
*ایجاد شغل پایدار برای بومیان منطقه حفاظت شده شاسکوه
ایجاد شغل پایدار و مناسب برای افرادی که در حاشیه منطقه حفاظت شده شاسکوه هستند از دیگر مزایای این طرح است.
اکبری معاون تولید فرآورده های واکسن و سرم سازی رازی نیز گفت: موافقت نامه ای بین موسسه سرم سازی رازی و سازمان حفاظت محیط زیست منعقد شده که در چندین منطقه از مناطق کشور که محل صید جانوران سمی است جانوران از صیاد تحویل گرفته می شود و در همان محل جانور زهر گیری و مجدد در محیط زیست رها سازی می شود.
وی افزود: این کار مشترک بین موسسه رازی و سازمان حفاظت محیط زیست برای نخستین بار در خراسان جنوبی اجرا شد.
وی ادامه داد: با اجرای این طرح آسیبی به جمعیت جانوران سمی وارد نمی شود چرا که انتقال این جانوران به موسسه و برگشت مجدد به محیط زیست باعث تلف شدن آنها حین حمل و نقل و نگهداری آنها در موسسه می شد.
وی خاطر نشان کرد: از مردم تقاضا داریم که به حفاظت از تنوع زیستی با این انگیزه بنگرند که تنوع زیستی از سرمایه های اصلی کشور ماست و امسال که مقام معظم رهبری سال حمایت از تولید ملی و کار و سرمایه ایرانی نام گذاری نمودند بنابراین تنوع زیستی یکی از سرمایه های اصلی کشور است که باید مورد حفاظت و بهره برداری پایدار قرار گیرد./ز
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار