معاون علمي و فناوري رئيس‌جمهور از آغاز طرح شهاب در 10 استان كشور به طور آزمايشي در سال 91 خبر داد.

 

به گزارش سرويس علمي پزشکي باشگاه خبرنگاران به نقل از دفتر ارتباطات و اطلاع رساني معاونت علمي وفناوري رياست‌جمهوري، دكتر نسرين سلطانخواه در مراسم پايان دوره المپيادهاي علمي كشور که در پژوهشگاه نيرو برگزار شد، با اشاره به حضور 280 مدال آور المپيادهاي علمي كشورسال گذشته در اين مراسم گفت: كسب اين افتخارات در عرصه هاي ملي و جهاني در تاريخ برخي ملتها از تعداد انگشتان دست هم فراتر نرفته است اما در كشور ما با توجه به استمرار اين موفقيت ها به خصوص در عرصه‌هاي جهاني به عنوان يك امر عادي تلقي مي شود.

وي افزود: از سال 65 كه شش نفر از دانش آموزان كشور در المپياد رياضي شركت كردند اين حركت آغاز شده و در حال حاضر كه بيست و شش سال از آن اتفاق مي گذرد اين راه همچنان تداوم يافته است.

 

خانواده چهار هزار و 300 نفري المپيادهاي علمي كشور

رييس بنياد ملي نخبگان با بيان اينكه در حال حاضر خانواده‌ي المپيادهاي علمي كشور به چهار هزار و 300 نفر رسيده است، گفت: در طي 26 سال حضور ايران در المپيادهاي علمي جهاني به طور متوسط هر ساله ايران بين 10 كشور اول در اين مسابقات بوده است و در قاره‌ي آسيا نيز پس از كشور پرجمعيت چين هميشه در جايگاه دوم قرار داشته است.

دكتر سلطانخواه با اعلام اينكه اين موفقيت‌ها به هيچ وجه تصادفي نيستند و ريشه در استعدادهاي جوانان ايران دارند ادامه داد: در اين راستا هنر ما اين است كه زمينه‌هاي شناسايي، رشد، شكوفايي، هدايت و حمايت از اين استعدادها را فراهم كنيم.

 

ايران كانون و محور توليد علم در جهان اسلام و دنيا بوده است

معاون علمي و فناوري رييس جمهور تصريح كرد: البته اين نكته را نبايد فراموش كرد كه اين موفقيت‌ها به نوعي ريشه در تاريخ ايران اسلامي ما دارد به طوري كه در دوره‌ي شكوفايي تمدن اسلامي، ايران كانون و محور توليد علم در جهان اسلام و دنيا بوده است و دانشمندان بزرگ جهان از بسياري از نظريه‌هاي دانشمندان ايراني در حوزه‌هاي فلسفه، منطق و نجوم استفاده كرده‌اند.

به گفته‌ي دكتر سلطانخواه توجه به مساله‌ي المپيادهاي علمي يك سياست اساسي و كلان كشور محسوب مي‌شود.

 

پيشرفت كشور تنها از طريق پيشرفتهاي علمي حاصل مي‌شود

رئيس بنياد ملي نخبگان با بيان اين كه پيشرفت كشور تنها از طريق پيشرفتهاي علمي حاصل مي‌شود، تصريح كرد: چنانچه به دنبال موفقيت‌هاي اقتصادي هستيم تنها با كسب موفقيت در پيشرفت‌هاي علمي اين امر محقق خواهد شد. به طوري كه مقام معظم رهبري بارها در ديدارهاي مردمي بر اين موضوع تاكيد كرده است كه راه پيشرفت كشور از طريق پيشرفت‌هاي علمي حاصل مي شود.

وي تاكيد كرد: بنابراين لازمه‌ي آن تربيت نيروهاي متخصص و صاحب دانش است كه يك راه تربيت نيروهاي متخصص توجه به مقوله‌ي المپيادهاي علمي است تا استعدادهاي برتر در دوره‌ي دانش‌آموزي شناسايي شوند. چرا كه آنان جلوداران حركت بزرگ ملت در عرصه‌ي علم و فناوري هستند.

دكتر سلطانخواه خاطرنشان كرد: پيشرفت هاي ايران به اذعان تمامي پايگاه هاي علمي جهاني حاصل تلاش 20 سال پيش المپيادي هاست كه در حال حاضر جزء محققان برجسته كشورند.

وي خطاب به مدال آوران المپيادهاي علمي كشور گفت: شما به واسطه دو عامل دروني؛ هوش سرشار، ذهن خلاق و استعداد فراوان كه خدا در وجود شما به وديعه گذاشته و عامل تلاش و كوشش و نيز عامل بيروني؛ خانواده‌ها، مربيان و مسئولان اين موفقيت‌ها را كسب كرده ايد.

 

افزايش ماندگاري المپيادي ها به 80 درصد دركشور

رييس بنياد ملي نخبگان با بيان اين كه در قبال اين امتيازهاي خدادادي يك تكليف بزرگ هم داريد كه وظيفه و نقش بنياد كمك به فعليت رساندن استعدادهاي دانش‌آموزان نخبه است، تصريح كرد: يكي از كم لطفي‌هايي كه در حق المپيادي‌ها طي اين سالها شده اين است كه گفته مي شود اين افراد از كشور خارج مي شوند. اما بر اساس يك فعاليت آماري در بنياد ملي نخبگان كه بين چهار هزار و 120 المپيادي كه تا پايان سال 89 موفق به حضور در اين عرصه شده بودند انجام شده است نشان داد، طي دو مرحله از ابتداي آغاز برگزاري المپيادهاي علمي تا پايان سال 81 و از ابتداي سال 82 تا پايان سال 89 آمار خروج المپيادي‌ها از كشور، از 40 درصد به 20 درصد كاهش داشته است. همچنين ميزان ماندگاري نيز از 60 درصد به 80 درصد افزايش يافته است.

رييس بنياد ملي نخبگان در تشريح دلايل كاهش خروج المپيادي‌ها از كشور گفت: از جمله اين دلايل توسعه تحصيلات تكميلي، آغاز به كار و انجام فعاليت‌هاي بنياد ملي نخبگان از سال 86 و حمايت از استعدادهاي برتر و نخبگان و توجه ويژه دولت به موضوع نخبگان و استعدادهاي برتر است.

 

بهره مندي حداقل يك هزار و 510 نفر از المپيادي‌هاي كشور از جايزه‌ي تحصيلي بنياد ملي نخبگان

دكتر سلطانخواه با بيان اين كه در حال حاضر حداقل يك هزار و 510 نفر از المپيادي‌هاي كشور از جايزه‌ي تحصيلي بنياد ملي نخبگان استفاده كرده‌اند، گفت: المپيادي‌هايي كه در حال حاضر دانشجو هستند مقرري ماهيانه بنياد ملي نخبگان را دريافت مي‌كنند و از بين افرادي كه فارغ‌التحصيل شده‌اند، كساني كه در حال حاضر عضو هيات علمي دانشگاه‌ها هستند 35 نفر موفق به كسب اعتبار پژوهش و نوآوري استادياران جوان شده‌اند و 18 نفر نيز از جايزه‌ي پسادكتري بنياد ملي نخبگان استفاده مي‌كنند.

وي يكي از برنامه‌هاي بنياد ملي نخبگان را شناسايي استعدادهاي برتر دانش‌آموزي عنوان كرد و گفت: بنياد ملي نخبگان علاوه بر شناسايي و حمايت از استعدادهاي برتر در حوزه‌هاي المپيادهاي علمي و جشنواره‌ي جوان خوارزمي درصدد است به طور گسترده دانش‌آموزان داراي استعداد تمامي كشور را با كمك وزارت آموزش و پرورش در مدارس شناسايي كرده و از آنها پشتيباني تحصيلي، علمي، مادي و معنوي به عمل آورد.

دكتر سلطانخواه خاطرنشان كرد: اين اقدام در قالب طرح شهاب در سال 91 در 10 استان كشور به طور آزمايشي آغاز مي‌شود كه به تدريج دامنه شناسايي دانش‌آموزان با استعداد وسيع‌تر خواهد شد./ع

 


 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.