فيبر نوري رشته اي بسيار نازكي از جنس شيشه يا پلاستيك بوده كه قطر آن اندازه ي يك تار موي انسان است كه در صنعت كارايي هاي بسيار زيادي دارد.

به گزارش سرويس علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران؛ امروزه با استفاده از فناوری فیبر نوری و پیدا کردن علم و دانش آن می‌توان به سرعت بالاتر و رفع نیازهای مختلف در هر صنعت دست پيدا كرد که در این مطلب به برخی از کاربردهای آن اشاره می کنیم.
کاربرد در حسگر‌ها:
استفاده از حسگر‌های فیبرنوری برای اندازه‌گیری کمیت‌های فیزیکی مانند جریان الکتریکی ، میدان مغناطیسی، فشار ، حرارت ، جابجایی، آلودگی آب‌های دریا، سطح مایعات، تشعشعات پرتوهای گاما و ایکس در سال‌های اخیر شروع شده است.
در این نوع حسگر‌ها از فیبرنوری به عنوان عنصر اصلی حسگر بهره‌گیری می‌شود و بدین ترتیب که ویژگی‌های فیبر تحت میدان کمیت مورد اندازه‌گیری تغییر یافته و با اندازه شدت کمیت تاثیر پذیر میشود.
کاربرد‌های نظامی:
فیبرنوری کاربرد‌های بی‌شماری در صنایع دفاعی دارد که از آن جمله می‌توان به برقراری ارتباط و کنترل با آنتن رادار، کنترل و هدایت موشک‌ها، ارتباط زیردریاییها (هیدروفون) را نام برد.
کاربرد‌های پزشکی:
فیبرنوری در تشخیص بیماری‌ها و آزمایش‌های گوناگون در پزشکی کاربرد فراوان دارد که از آن جمله می‌توان دُز متدی غدد سرطانی شناسایی نارسایی‌های داخلی بدن، جدایی لیزری، استفاده در دندانپزشکی و اندازه‌گیری مایعات و خون نام برد.
همچنین تارهای نوری در دستگاه‌هایی به نام درون بین یا آندوسکوپ استفاده می‌شود تا به درون نای، مری، روده و مثانه فرستاده شود و درون بدن انسان به طور مستقیم قابل مشاهده باشد.
کاربرد در روشنایی:
از جمله کاربرد‌های فیبرنوری که در اواخر قرن بیستم به عنوان یک فناوری روشنایی متداول شده و در چند سال اخیر توسعه و رشد فراوانی پیدا کرده است کاربرد آن در سیستم‌های روشنایی است در این فناوری نور از منبع نوری که می‌تواند نور مصنوعی یا نور طبیعی باشد وارد فیبر نوری شده و از این طریق به محل مصرف منتقل می‌شود و به این ترتیب نور به هر نقطه‌ای که در جهت تابش مستقیم آن نمی باشد منتقل می‌شود امتیاز این نور که موجبات رشد سریع به کارگیری و توجه زیاد به این فناوری شده است این است که فاقد الکتریسیته گرما و تشعشعات خطرناک ماورای بنفش بوده(نور خالص و بی‌خطر) و دیگر اینکه با این فناوری می‌شود نور روز (بدون گرما و اشعه ‌های ماورا بنفش ) را هم به داخل ساختمان‌ها و نقاط غیر قابل دسترسی به نور خورشید منتقل کرد./ح
 

برچسب ها: فیبر نوری ، صنایع ، حسگر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.