این سه ماه و چند روز را بی برنامه رها نکنید

والدین باید توجه داشته باشند که فرزندانشان در ایام تابستان به یک کار رسمی و نه فقط به عنوان پر کردن وقت، نياز دارند و لذا باید از تابستان به عنوان فرصتی برای کسب حداقل یک مهارت شغلی استفاده کرد.

لیلی سلیقه دار، کارشناس برنامه ریزی آموزشی در گفتگو با خبرنگار صنفي،‌ آموزشي باشگاه خبرنگاران گفت؛ مشکل اوقات فراغت دانش آموزان از آنجا شروع می شود که ظاهرا کار رسمی دانش آموزان به اتمام رسیده است و از این رو همه زمان ها اوقات فراغت محسوب می شوند.
وی افزود: مشکل مهم در این مسیر موانع نگرشی و اجتماعی است و در موارد زیادی نوع تفکر والدین اجازه نمی دهد که فرزندانشان دنبال کاری برود و البته در مواردی هم محدودیت ها و موانع اجتماعی وجود دارد و اگر تابستان برای دانش آموزان فصلی جدی نیست برای آن است که والدین این فصل را جدی نمی گیرند و به عبارت ديگر برنامه جدی برای آن ندارند.
وی اذعان داشت: در طول سال تحصیلی به طور معمول برنامه های آموزشی و درسی بر برنامه های تفریحی و ورزشی غلبه دارند اما در تابستان باید به ترتیب اولویت های تفریحی، ورزشی و درسی عمل کرد.
سلیقه دار در ادامه به چند نکته اشاره کرد: نکته اول این که هیچ گاه به خاطر تجدید فرزندتان و یا نیاز او به برنامه های جبرانی و تقویتی، کل تابستان او را خراب نکنید چرا که اجبار زیاد و تحمیل برنامه های درسی، خاطره خوشایندی از تابستان به همراه نخواهد داشت.
نکته دیگر این که به فرزندتان برنامه تحمیل نکنید بلکه اگر می توانید برنامه ریزی، یاد بدهید. دانش آموزان به دلیل فشارهای سال های قبل والدین و برنامه های تحصیلی اجباری به خواسته های پدر و مادر گردن نمی نهند.
نکته دیگر این که تابستان فرصت مناسبی برای شرکت در فعالیت های فرهنگی و هنری به خصوص حضور در دوره ها و مسابقات مختلف است برای دانش آموزان قوی تر تابستان می تواند زمان مناسبی برای آماده سازی جهت شرکت در مسابقات علمی و المپیادی می باشد.
در نهایت وی خاطر نشان کرد: اگر اهل سفر هستید و امکانات لازم را در اختیار دارید از سفرهای تکراري اجتناب کنید، بهتر است مکان هایی را انتخاب کنید که تا به حال به آن جا سفر نکرده اید تا فرزندتان فرصت بیشتری برای تجربه اندوزی و آشنایی با سرزمین ها و مردمان گوناگون داشته باشد./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار