به دليل تاثير مسائل مختلف بر روي قميت مواد دندانپزشكي و عدم مراجعه مردم به دليل ترس از هزينه ها باعث شده كه دندانپزشكان همگي ناراضي و متضرر باشند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ اين روزها بي توجهي به امر سلامت دهان و دندان باعث شده كه شاخص DMF يعني تعداد دندان هاي كشيده شده، پر شده و حتي پوسيده شده افزايش يابد اما يكي از مهمترين دلايل عدم مراجعه مردم به دندانپزشكان هزينه هاي بالاي خدمات دندانپزشكي است و ترس از هزينه ها نيز باعث مي شود تا درد امان آنها را نبرد سراغي از دندانپزشكان نگيرند البته اگر چه مردم از خدمات داندانپزشكي گلايه دارند، خود دندانپزشكان هم از اين هزينه هاي بالا سود زيادي نصيبشان نمي شود، به گفته دندانپزشكان مشكل اصلي آنها بيمه ها هستند.

دكتر محمد رضا خادمي، مدير گروه آموزش سلامت دهان و دندان دانشگاه علوم پزشكي تهران در گفتگو با  خبرنگار باشگاه خبرنگاران افزود: بيماري هاي دهان و دندان برخلاف بسياري از بيماري هاي ديگر كاملا قابل پيشگيري هستند و حتي اين روش ها براي پيشگيري جواب خوبي داده اند و اگر اين  كار صورت گيرد هزينه ها به صفر مي رسد.
وي گفت: درمان علاوه بر اينكه نتيجه قطعي پيشگيري را ندارد بلكه ترميم دندان عمر مشخصي دارد و بعد از چند سال دوباره بايد تكرار شود و در هر بار مراجعه عمر دندان كم شده و كم كم از دست مي رود و بايد دندان ديگري جايگزين شود در نتيجه هزينه ها بالاتر مي رود.
وي گفت: متاسفانه برخي والدين تصور مي كنند نبايد براي دندان شيري مراجعه كرد اما حقيقت اين است كه دندان هاي شيري اساس دندان هاي دائمي هستند و پيشگيري از آنها سيستم دنداني را سالم نگه مي دارد و دندان هاي دائمي كه قرار است در كنار آنها رشد كنند در شرايط سالم قرار مي گيرند و در آينده منجر به هزينه هاي زياد براي ترميم نخواهد شد.
خادمي خاطر نشان كرد: زماني كه بيمار مراجعه نمي كند هم خود ضرر كرده و هم دندانپزشك متضرر مي شود، زمانيكه بيمار به دليل هزينه مراجعه نمي كند و در مرحله اي به نزد دندانپزشك مي آيد كه دندان كاملا پوسيده در نتيجه هم هزينه بيشتري بايد بپردازد و هم كار دندانپزشك سخت تر خواهد شد و نتيجه دلچسب خود را نخواهد داشت، بنابراين بايد اين را دانست كه هيچ چيز دندان طبيعي نمي شود.
*مشكل اصلي دندانپزشكان بيمه ها هستند
دكتر آرش منصوريان، مدير گروه بخش دهان و فك و صورت دانشگاه علوم پزشكي تهران در ادامه افزود: متاسفانه مردم زماني مراجعه مي كنند كه دندانشان به درد مي افتد و در آن زمان هم هزينه ها سنگين تر مي شود و هم زمان بيشتري صرف خواهد شد.
وي گفت: يكي از مشكلات اصلي دندانپزشكان بيمه ها هستند زيرا هزينه ها را بسيار سخت تقبل مي كنند و فكر مي كنند كار دندانپزشكي يك كار لوكس است و ترس از هزينه هاي لوكس باعث شده كه پاي خود را در اين حيطه نگذارند.
وي تصريح كرد: زماني كه بيمار بداند بيمه از او حمايت مي كند به موقع به دندانپزشك مراجعه مي كند در نتيجه پيشگيري بهتر جواب مي دهد.
*بيمه ها قسمت بيشتر هزينه ها را به مردم واگذار مي كنند
دكتر شهريار شهاب، دندانپزشك در ادامه افزود: هزينه هاي دندانپزشكي در ايران نسبت به ساير كشورها بالا نيست، دندانپزشكي هم مانند هر حرفه ديگري مخارج دارد و اگر درآمد هاي آن پوشش داده نشود و دندانپزشك نتواند به يك زندگي آبرومند دست پيدا كند غير منطقي است.
وي گفت: مردم فكر مي كنند اگر به دندانپزشك مراجعه كنند با يك هزينه بالايي روبرو خواهند شد. البته بسياري از مردم درآمد متوسط و پاييني دارند و چون فرهنگ رعايت بهداشت دهان و دندان را به خوبي مي دانند كمتر هزينه ها را پرداخت مي كنند زيرا در مرحله اي مراجعه مي كنند كه هزينه ترسيم براي آنها كمتر مي شود.
 وي گفت: متاسفانه مشكل اصلي ما بيمه ها هستند كه خودشان را همگام با تغييراتي كه در تعرفه ها است نمي كنند و سازمان هاي بيمه گر نيز قسمت اعظم هزينه ها را روي دوش بيماران مي اندازند.
*برخي از دندانپزشكان به دليل هزينه ها متضرر مي شوند
دكتر محسن امين سبحاني، دندانپزشك و متخصص درمان ريشه در ادامه افزود: هزينه هاي دندانپزشكي نسبت به ساير خدمات بسيار مناسب است و معمولا زماني كه بيماران مي بينند در جايي خدمات بي از حد معمول با هزينه  كم ارائه مي شود بايد شك كنند كه آيا درمان كامل و صحيح انجام شده يا خير زيرا هيچ كسي در يك كار تجاري از جيب خود پول نمي گذارد كه بعد درآمدي نداشته باشند.
*مردم نسبت به سلامت دندان هايشان بي مهر هستند
دكتر بهزاد فرخزاد، دندانپزشك در ادامه افزود: خدمات دندانپزشكي نسبت به ساير هزينه هاي زندگي مردم بسيار ارزان قميت است اما چون تفكرمان در هزينه كردن براي سلامت دندان هايمان دور ريختن پول است در آن زمان اين نفع سرمايه گذاري را هم گران مي بينيم.
وي گفت: متاسفانه مردم براي خريد چيپس و پفك بيشتر از سلامت دهان و دندان خود هزينه مي كنند البته يك چيزي را قبول دارم كه براي بسياري از مرم پرداخت هزينه هاي درماني قسمتي از هزينه هاي جاري زندگيشان است كه اين به دليل نقص در سيستم بيمه اي و مراكز ارائه خدماتي كشور است.
*بيمه سلامت دهان و دندان اجرا مي شود
دكتر ظفرمند، مشاور وزير بهداشت در دندانپزشكي در ادامه افزود: ما زمينه هاي بهتري داريم تا از سلامت دهان و دندان بهتري بهره مند شويم از جمله طرح 6 ماده اي را به وزارت بهداشت ارائه كرديم يك بخش مهم آن بيمه سلامت دهان و دندان است كه در نقشه تحول نظام سلامت رو نمايي شد و در برنامه پنجم توسعه طراحي شده است كه اميدواريم با همكاري وزارت تعاون اجرايي شود./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار