140 هزار تن گندم تاکنون از کشاورزان فارس خريداري شده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران از شيراز ، مدير عامل شرکت غله و خدمات بـازرگاني منطقه 3 کشور بـا اشاره به خريد تضميني گندم گفت : اين طرح تا اوايل مهر ادامه دارد و گندمهاي تحويل گرفته شده در 14سيلوي بخش دولتي ،4 سيلوي فلزي و 10 انبار مکانيزه بخش خصوصي ذخيره خواهد شد .
رضوي پور با بيان اين که پيش بيني مي شود امسال يک ميليون و200هزار تن گندم از کشاورزان فارس خريداري شود افزود : نرخ اعلام شده توسط دولت براي خريد هرکيلو گندم معمولي 395 تومان و گندم دروم 415 تومان است که اين رقم در مقايسه با پارسال 10 درصد افزايش دارد.
پارسال گندم به قيمت هر کيلو 360 تومان به صورت تضميني از کشاورزان استان فارس خريداري شد .
رضوي پور بانک عامل براي اجراي طرح خريد تضميني گندم را بانک سپه معرفي کرد و افزود : بانک سپه علاوه بر فعال کردن همه شعبه هاي خود در استان فارس براي خدمت رساني به کشاورزان نسبت به ايجاد شعبه موقت و سيار در مناطقي که فاقد شعبه بانک سپه هستند اقدام خواهد کرد.
مدير عامل شرکت غله و خدمات بـازرگاني منطقه 3 کشور با تاکيد بر حمل و نقل مناسب گندمهاي خريداري شده در موعد مقرر افزود : براي حمل و نقل گندمهاي خريداري شده به سيلوها و کارخانجات توليد آرد ، اداره کل حمل و نقل و پايانه هاي استان فارس کاميونهاي مورد نياز را تامين کرده است .
امسال بيش از 120مرکز خريد گندم در فارس اقدام به تحويل گندم از کشاورزان مي کنند .
40درصد از گندم هاي خريداري شده از کشاورزان فارس به استان هاي يزد ، خوزستان ، اصفهان ، کرمان و تهران صادر مي شود .
برداشت گندم در جنوب استان از اواسط فروردين آغاز و تير ماه به پايان مي رسد.
برداشت گندم در مناطق شمالي فارس نيز از اواسط تير آغاز شده و شهريور پايان مي يابد.
گندم در استان فارس به 2صورت ديم و آبي کشت مي شود .
سطح زير کشت گندم آبي و ديم در استان فارس در مجموع 465 هزار هکتار شامل 370 هزار هکتار آبي و 95 هزار هکتار ديم است .
خرد رييس سازمان جهاد کشاورزي فارس نيز گفت : ميانگين گندم توليدي پارسال در فارس 4 و 2 دهم تن بود و پيش بيني مي شود امسال بيش از يک ميليون و600 هزار تن گندم در  فارس برداشت شود .
براساس تحقيقات موسسه کنترل و ثبت گواهي ،187 نمونه گندم توليدي در استان فارس مورد بررسي قرار گرفته که پس از انجام آزمايشهاي تخصصي ، گندم هاي توليدي اين استان رتبه اول کميت و کيفيت را در کشور به خود اختصاص دادند.
استان فارس 27 سال متوالي مقام اول توليد گندم را در کشور دارد .
استان هاي خوزستان و گلستان پس از فارس مقام دوم و سوم توليد گندم را در کشور دارند ./ج1

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.