بر اساس اعلام پزشکان متخصص مصرف هر قلیان برابر با استنشاق 20 تا 40 نخ سیگار است.

به گزارش سرويس علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ دکتر رضا سعیدی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه باور عمومي بر آن است که عبور دود از ميان آب درون محفظه شيشه‌اي قليان موجب تصفيه آن مي‌شود، اظهار داشت: اين باور، اشتباه محض بوده و برخلاف باورهاي سنتي حجم دود استنشاق شده ناشي از يک وعده مصرف قليان معادل 20 تا 40 نخ سيگار است.

دکتر رضا سعیدی خاطر نشان کرد: قليان نه تنها تمام 4 هزار ماده سمي و 70 ماده سرطان‌زاي موجود در سيگار را دارا است بلکه مونوکسيدکربن بيشتري نيز توليد مي‌کند. به‌علاوه دود قليان مجموعه‌اي از عوامل سرطان‌زاي ديگر هم دارد که ناشي از سوختن ذغال است.

وی افزود: مواد سمی موجود در دود قلیان به‌عنوان عامل اصلي بروز سرطان ريه، بيماري‌هاي قلبي عروقي و ساير بيماري‌ها شناخته شده‌اند و خطر انتقال بيماري‌هاي عفوني نظير سل، هپاتيت و برخي بيماري‌هاي ويروسي نيز به دليل استفاده مشترک از قطعه دهاني وجود دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: افراد در معرض دود قليان هم معادل 4 تا 7 نخ سيگار، دود وارد ريه‌هايشان می شود.

 دکتر رضا سعیدی با اشاره به اثرات زیان آور مواد شیمیایی موجود در سیگار و قلیان، خاطر نشان کرد: دود قلیان و سیگار حاوی مواد خطرناکی و سمی از جمله نيکوتين، مونوکسيدکربن، آرسنيک، آمونياک د‌.د.ت و جیوه است که  اثرات سوء بيشتري روي دستگاه‌هاي مختلف بدن دارد و  به‌طور ميانگين افرادي که سيگار کشيدن را در دوران نوجواني آغاز مي‌کنند 20تا 25 سال زودتر از افراد غيرسيگاري خواهند مرد.

وی خاطر نشان کرد: بر اساس آمارها علت90 درصد سرطان‌هاي ريه، 80 درصد موارد برونشيت مزمن و 15تا20درصد سرطان‌هاي روده بزرگ، کبد و رحم استعمال دخانيات است و خطر ايجاد بيماري‌هاي قلبي عروقي در اثر استفاده از سيگار در مردان تا 3 برابر و در زنان تا 6 برابر افزايش مي يابد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه استعمال دخانيات در ايجاد بيماري‌هاي گوارشي، پوکي‌استخوان، پوسيدگي دندان‌ها و بيماري‌هاي پوستي نقش مؤثري دارد، خاطر نشان کرد: دخانيات قدرت باروري زنان را کاهش داده و خطر ايجاد‌سقط، تولد نوزاد با وزن‌کم، مرده‌زايي و يائسگي زودهنگام را افزايش مي‌دهد.

گفتنی است : از چهارم تا دهم خرداد ماه هفته بدون دخانیات نامگذاری شده است./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار