سرخيابان نيايش وقتي مي خواهي وارد بلوار اسفنديار بشوي اگر ساعت ورودت از 8 صبح بگذرد مشكل پارك ماشين بشدت خودنمايي مي كند.

به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران، البته چند سالي است كه پاركبان ها اين مشكل را تا حدودي حل كرده اند.
نمي دانم واژه پاركبان از چه زماني در شهر ما رواج پيدا كرده همين قدر مي دانم كه در دهه 80 اتفاق افتاد ابتدا اغلب پاركبان ها افرادي تحصيل كرده و دانشگاهي بودند كه به استخدام دولت در مي آمدند. آن زمان مي گفتند عكاسي از پاركبان در سطوح شهر ممنوع است. هرچند دوربين سمج و كنجكاو و عكاس ها تصوير پاركبان هاي بسياري را به ثبت رساند.
آن زمان بحث درباره پاركبان ها به موضوع بيكاري در شهر ارتباط داده مي شد حال سال ها از آن زمان مي گذرد در سال هاي اخير پاركبان ها در سطوح شهر فعال هستند و براي ساماندهي پارك اتومبيل نقشي مهم را ايفا مي كنند. كافي است شهروندي در بدترين شرايط كه در پي جاي پارك براي خودرواش است پاركباني را ببيند. يكي از شهروندان مي گويد: صبح كه از خانه بيرون مي آيم پشت فرمان ماشين هنگام روز كارهاي كه در طول روز بايد انجام بدهم جاي پارك ماشين هر لحظه مانند يك پيغام سمج مداوم به مغزم اخطار مي دهد گاهي هنگام خواب با خودت حساب مي كني فردا صبح زود از خانه بيرون مي آيم تا با خيال راحت بتوانم خلوت ترين كوچه در خيابان شريعتي براي جا پارك پيدا كنم.
*مقايسه شرق و غرب منطقه
نياز به جاي پارك تقريبا در همه نواحي منطقه 3 به چشم مي خورد، اما برخي مناطق و محله ها مشكل بيشتر است. در منطقه، محله هايي داريم كه بافت روستايي دارند ولي اكنون در كالبد شهر فرو رفته اند، مانند زرگنده و ده ونك، در اين نقاط تعداد ماشين ها بيشتر از ظرفيت معابرات مكان هايي مانند اختياريه، رستم آباد و درب دوم همين وضعيت را دارند، ولي مشكل در زرگنده و ده ونك بيشتر است در گذشته تهران چند پارچه آبادي بوده است به مرور با گذشت زمان اين آبادي به شهر تبديل شدند، اما معابر آن تغييري نكرده است در حال حاضر قسمت شرقي منطقه 3 از تراكم بيشتر خودرو نسبت به غرب برخوردار است در غرب محدوده ها مانند پارك ملت، جام جم، صدا و سيما، ورزشگاه انقلاب و نمايشگاه بين المللي تراكم كمتري به چشم مي خورد.
طيباني معاون حمل و نقل و ترافيك منطقه 3 مي گويد: در محله هايي مانند امانيه، بافت شطرنجي داريم كه با تراكم متوسط تردد ماشين ها، روان تر نسبت به شرق منطقه است در جنوب منطقه كاربري هاي اداري وجود دارد.
كاربري هاي پارك و فضاي سبز نيز داريم نقاطي كه به لحاظ ترافيكي و جاي پارك مشكل دارند محدوده زرگنده، اختياريه، رستم آباد، درب دوم، قبا، چالهرز، دروس، قلهك و ده ونك است.
چون معابر هنوز همان معابر روستايي هستند به علاوه در حال حاضر در اين مناطق تراكم خانه هاي مسكوني نسبت به گذشته افزايش قابل توجهي پيدا كرده است به همين دليل ظرفيت معابر متناسب با حجم ترافيك جاري در اين محدوده ها نيست.
اگر در كشورهاي پيشرفته تراكم مسكوني منطقه اي افزايش پيدا كند، هزينه عوارض از صاحبان املاك اخذ مي گردد.
پرداخت عوارض به علت عمليات تعريض معبر پرداخت مي شود در منطقه 3 با وجود افزايش خانه هاي مسكوني به تعداد بالا، اين كار انجام نشده است.
يعني اگر تعريض صورت مي گيرد متناسب با افزايش سطح كاربري هاي مسكوني نبوده است و كاربري مسكوني بيشتر از معابر توسعه پيدا كردند البته تراكم مسكوني در غرب كمتر است. شبكه ما در بخش غربي يك شبكه شطرنجي و كامل است ولي در بخش شرقي شبكه مشخصي نداريم./ز
گزارش از سحر آرام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱
Taiwan (Province of China)
ناشناس
۱۴:۴۸ ۱۰ خرداد ۱۳۹۱
جالب بود
Norway
ناشناس
۱۴:۲۷ ۱۰ خرداد ۱۳۹۱
lotfan az inke bazi kooche ha bedoone dalil rahe vorood o mibandan ro ham gozaresh konid.
Dibaji shomali koocheye yas
آخرین اخبار