اعتراضات مردم و احزاب ترک به سياستهاي حزب عدالت و توسعه عليه سوريه افزايش يافته است.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران  به نقل از شبکه تلويزيوني سوريه ، ترکها با سياست خصمانه دولت رجب طيب  اردوغان نخست وزير ترکيه عليه سوريه مخالفند و از دولت خود مي خواهند از حمايت ، مسلح کردن و پناه دادن به گروههاي تروريستي مسلح دست بردارد .

درخواست رأي عدم  اعتماد  به احمد داود اوغلو وزير خارجه ترکيه که حزب جمهوريخواه خلق  در پارلمان مطرح کرده است نشان مي دهد ترکها با سياستهاي داود اوغلو مخالفند و سياست وي را که به سياست صفر کردن مشکلات با کشورهاي همسايه مشهور بود سياست مشکل آفريني با کشورهاي همسايه توصيف مي کنند .

اديب فتاح خبرنگار شبکه سوريه در آنکارا در گزارشي گفت هر روز که مي گذرد مخالفتها با سياست داود اوغلو افزايش مي‌يابد و همين باعث شده است حزب جمهوريخواه خلق که بزرگترين حزب مخالف در ترکيه است از رياست پارلمان بخواهد به سبب سياستهاي شکست خورده خارجي داود اوغلو به او رأي عدم اعتماد داده شود .

محمد علي اديب اوغلو از نمايندگان پارلمان از اين حزب گفت : ما مي دانيم که اين درخواست براي برکنارکردن داود اوغلو نتيجه نخواهد داد زيرا حزب عدالت و توسعه اکثريت رادر پارلمان دارد و نمايندگانش از اردوغان دستور مي گيرند . سياست صفر کردن مشکلات ، وعده اي است که داود اوغلو و اردوغان به رأي دهندگان دادند اما اکنون به سبب سياستهاي خارجي آنان ، همه همسايگان ما به دشمنان ترکيه تبديل شده اند . ما اکنون به جاي صفر کردن مشکلات از اين سخن مي گوييم که همسايگانمان را از دست دا ده ايم . ترکيه  امروز با همه همسايگانش مشکل دارد از نظر ما داود اوغلو تنها مسئول اين مشکلات است.

فتاح گفت حزب جمهوريخواه خلق داود اوغلو را به سبب سياستهاي اشتباه خارجي اش به خصوص در قبال سوريه ، مسئول کامل خسارات وارده به بخش تجارت و صنعت و گردشگري دانسته است .اين حزب سياست اوغلو را خطري براي منافع ملي ترکيه مي داند.

ناظران ترک معتقدند اين درخواست حزب جمهوريخواه خلق به معناي افزايش مخالفتها با سياستهاي عدالت و توسعه در قبال اوضاع منطقه است به خصوص آنکه ترکيه در تنش آفريني در سوريه نقش ايفا کرده است .

جلال الدين يافوز تحليلگر سياسي ترک گفت : دولت عدالت و توسعه همواره به سياست صفر کردن مشکلات با همسايگان افتخار مي کرد  اما در واقع ما چنين سياستهايي را  ابداع  نکرديم و همسايگان ما از قبل اين سياست را آغاز کرده بودند. زمانيکه به روابط متنشج خود با همسايگان نگاه مي کنيم مي بينيم ترکيه عامل تشديد تنش در روابط ما به خصوص با سوريه است.

ترکها نظريه داود اوغلو را سياست مشکل آفريني توصيف مي کنند زيرا مشکلات زيادي براي ترکيه به بار آورده  است و صرف نظر از سياستهاي دولتشان بر حمايتشان از سوريه تأکيدمي کنند و با هرگونه مداخله عليه سوريه مخالفند.

فتاح گفت اقدام احزاب مخالف براي مقابله با سياستهاي خصمانه حزب حاکم عليه سوريه ناشي از مخالفت  مردم ترکيه است که طرفدار راهکارهاي مسالمت آميز در سوريه است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار