شهر به سان موجود زنده ای است که نیاز به مراقبت دارد براین اساس حوزه های مختلف مدیریت شهری،نقش های مختلفی را برای نگهداری از این موجود زنده ایفا می کنند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ،کارکنان و عوامل اجرایی معاونت خدمات شهری منطقه 13 به صورت مداوم و شبانه روزی برای بهبود وضعیت محلات شهر و رفاه ساکنان تلاش می کنند.
گزارش پیش رو به عملکرد ادارات معاونت امور شهری منطقه 13 اختصاص داشته که بدین منظور گفتگوی کوتاهی با روسای این اداره ها انجام داده ایم .
بازیافت مواد و ایجاد فرهنگ تولید زباله کمتر
براساس آمارهای موجود، روزانه در حدود 8 هزار تن زباله در تهران تولید می شود که سهم منطقه 13 در تولید آن 200 تن در روز است.
رضایی انوشه، رئیس اداره بازیافت منطقه 13 درباره میزان تولید روزانه زباله گفت: مجموع زباله صنوف و خانگی در شبانه روز حدود 170 تن که حدود 31 درصد این مقدار از زباله خشک ارزشمند و مابقی را زباله تر تشکیل می دهد.
وی افزود: تولید زباله در منطقه 13 نسبت به مناطق دیگر در حد مجاز است که در این راستا اداره بازیافت به طرق مختلف برای کاهش زباله و بازیافت مواد تلاش می کند.
انوشه به برنامه های اداره بازیافت برای ترویج فرهنگ زباله کمتر اشاره کرد و گفت: اجرای طرح آموزشی چهره به چهره بازیافت در منازل، مساجد و حسینیه ها برگزاری تئاتر و برنامه های شاد با محوریت بازیافت، مراسم قرعه کشی بازیافت، برپایی کلاس های آموزشی در سراهای محلات از جمله مواردی است که توسط اداره بازیافت منطقه در حال اجرا است.
رئیس اداره بازیافت منطقه 13 تصریح کرد: از ابتدای سال تاکنون، بیش از 8 هزار نفر از شهروندان به طور مستقیم تحت آموزش نحوه تفکیک پسماند قرار گرفتند انوشه اظهار داشت: پانزده غرفه بازیافت در معابر اصلی منطقه وجود دارد که شهروندان با تحویل پسماند خشک، کیسه زباله، مواد شوینده و... دریافت می کنند.
وی خاطر نشان کرد: بازیافت مواد تر نیز با استفاده از دستگاههای ورمی کمپوست در حال انجام که توسعه و گسترش آن در دستور کار اداره بازیافت قرار دارد.
تلاش برای زیبایی شهر
اداره زیبا سازی منطقه 13 برای بهبود اوضاع منظر شهری و کاهش آلودگی صوتی اقدامات مثبت را انجام می دهد.
محمد معما در تشریح اقدامات این اداره گفت: احیا و نوسازی نقاشی دیواری شهیدان افراسیابی، جمع آوری و حذف تابلوهای زائد و تهیه و نصب پرچم جمهوری اسلامی نورپردازی پل های سواره رو از جمله اقداماتی است که انجام شده است.
وی افزود: خرید و نصب تندیس شهدا، ایجاد پیاده راه حد فاصل درب اول و دوم سرخه حصار و پوشش نمای پل های سواره رو از جمله اقداماتی است که در دستور کار قرار گرفته است.
معما یکی از مهم ترین برنامه های شهرداری در سال جدید را ساماندهی مقبره الشهدا عنوان کرد و گفت: در حال حاضر فاز یک طراحی انجام شده و در مرحله بعد عملیات ساماندهی آغاز می شود.
رئیس اداره زیبا سازی با بیان اینکه زیبا تر شدن نمای شهر فقط با مشارکت شهروندان تحقق می یابد خاطر نشان کرد: شهروندان می توانند با جمع آوری وسایل اضافه از روی بالکن ها،‌پشت بام ها،‌حذف زوائد بصری روی نمای ساختمان ها، رنگ آمیزی درب و پنجره منازل و ایجاد فضای سبز عمودی کمک قابل ملاحظه ای در زیبا سازی شهروندان داشته باشند.
توسعه و کاشت گیاهان دارويی
رئیس اداره فضای سبز منطقه 13 گفت: شهرداری می تواند در بحث توسعه فضای سبز و احداث فضای سبز عمودی و بام سبز و حتی گیاهان آپارتمانی با استفاده از تجربیات کارشناسان و صاحب نظران توسعه و کاشت گیاهان داروی را ترویج دهد.
وی افزود: ما در چشم انداز 91 برنامه های مختلفی برای توسعه فضای سبز با استفاده از تکنولوژی های به روز داریم.
رئیس اداره فضای سبز منطقه 13 راه اندازی مزرعه های خانواده، بام سبز، تلفیق گونه های گیاهی را از برنامه های این اداره عنوان کرد.
کریمی تصریح کرد: اگر بخشی از پادگان نیروی هوایی و سازمان جنگ افزارسازی به شهرداری واگذار شود مسلما پیشرفت چشمگیری در عرصه توسعه فضای سبز شاهد خواهیم بود.
رئیس اداره فضای سبز منطقه 13 با اشاره به کمبود فضای سبز در ناحیه یک و دو خاطر نشان کرد: با توجه به وجود بافت فرسوده و اجرای طرح تفصیلی ، در حال حاضر امکان گسترش فضای سبز در این نقاط وجود ندارد. البته در مورد فضای سبز عمودی در ساختمان ها و خانه ها کار کرده ایم و در حال فرهنگ سازی در این زمینه هستیم.
رسیدگی به اوضاع صنایع و معادن مزاحم در منطقه
اداره ساماندهی با رسیدگی به اوضاع صنایع و معادن مزاحم در منطقه نقش مهمی در بهبود وضعیت منطقه دارد سیامک زرشکی، رئیس اداره ساماندهی درباره صنایع و مشاغل مزاحم گفت: براساس بند 20 ماده 55 قانون شهرداری ها، تمام صنایع و مشاغلی که برای شهروندان ایجاد سر و صدا و مزاحمت کرده یا به نحوی باعث ایجاد مزاحمت برای ساکنان محله ها شود شغل مزاحم محسوب می شود.
به گفته وی این مزاحمت ها می تواند رعایت نکردن اصول بهداشتی، آلودگی صوتی و یا زیست محیطی باشد که به هر صورت باید از محدوده شهر خارج شود.
زرشکی تصریح کرد: مشاغل مزاحم از سه روش رسیدگی به شکایت مردمی، معرفی شهردار منطقه و معاون امور شهری و مکاتبات سازمان های مرتبط با محیط زیست با این اداره شناسایی و برای رفع آنها اقدام می شود.
رئیس اداره ساماندهی منطقه 13 رویکرد جدید این اداره را در سال جاری فرهنگ سازی بر آشنایی شهروندان با مزاحمت شهری عنوان کرد و گفت: در این راستا اقدامات فرهنگی با برگزاری کلاس های آموزشی در سراهای محلات و مراکز آموزشی و نصب بنرهای اطلاع رسانی صورت می گیرد.
وی خاطر نشان کرد: یکی از درخواست های شهروندان رسیدگی به اوضاع صنوف نمایشگاه اتومبیل در خیابان سی متری نیروی هوایی که با صدور 12 رای کمیسیون ماده صد و ابلاغ آن به صاحبان صنوف صورت می گیرد./ا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار