رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری اعلام کرد: اگر مرحله نخست طرح به خوبی اجرا شود، در واقع هر واحد مسکونی در تهران، خانه فرهنگ کوچک با مدیریت خانواده ها ايجاد مي شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، امیر خوراکیان در نخستین همایش مدیران مجتمع های مسکونی پایتخت و آیین تجلیل ازهنرمندان مروج آیین همسایگی جشنواره فرهنگی هنری «چهل‌خانه» اعلام کرد:که با حضور مرتضی طلایی رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر، مرتضی احمدی، منوچهر والی زاده، داوود رشیدی، امیر دژاکام و مهران رجبی برگزار شد، سفارش های پیامبر اکرم(ص) برای رعایت حق همسایه و فرهنگ همسایه داری را یادآور شد و گفت: این پیام‌ها کوتاه ولی سرشار از صفا، اخلاص و فرهنگ ارزشمند اسلامی و بیان‌کننده اهمیت حق همسایه در دین، اعتقادات و باورهای ماست.
وی رویکردهای دینی و اعتقادی را مبنای برگزاری جشنواره فرهنگی هنری چهل خانه عنوان کرد و افزود: اجرای این طرح در روزگار حاضر که تغییرات جدی در مدل بنای ساختمان‌ها و شکل قرارگرفتن آپارتمان‌ها بوجود آمده الزامی است. در این راستا حضور و مشارکت مردم در پیشبرد فعالیت‌های فرهنگی بسیار تأثیرگذار خواهد بود.
خوراکیان تعلق محله‌ای را یکی از مسایل مهم در هویت، تاریخ و پیشینه تهران عنوان کرد و اظهار داشت: در این طرح می‌توانیم هویت محله‌ای را تقویت کنیم و سرمایه های اجتماعی را ارتقا دهیم. مشارکت در مسایل شهری، مدیریت شهر، مدیریت فرهنگی و رفتارسازی در این طرح نهفته است. کاهش برخی آسیب‌ها و مشکلات موجود در جامعه از دیگر اثرات اجرایی طرح چهل‌خانه است.
وی مدیریت خانواده را از دیگر موضوعاتی دانست که در طرح ترویج آیین همسایگی(چهل خانه) مورد توجه قرار گرفته است و افزود: در یک هزار و 200 بلوکی که در مرحله اول برای اجرا تعریف کرده‌ایم اگر به خوبی طرح چهل‌خانه اجرا شود توانسته‌ایم یک هزار 200 خانه فرهنگ و فرهنگسرای کوچک اما موثر و ناظر بر نیاز را ایجاد کنیم و همچنین می‌توانیم طرح چهل‌خانه را به شبکه اجتماعی فرهنگی رفتارساز موثر در فرهنگ عمومی و مسایل شهری تبدیل کنیم.
خوراکیان همچنین خطاب به مدیران مجتمع‌های مسکونی حاضر در این همایش گفت: بدون هیچ تعارف و مبالغه‌ای، تحقق اهداف این طرح به کیفیت همکاری مدیران مجموعه‌ها بستگی دارد. خودتان را در افق بالاتری نگاه کنید. تنها مدیر نباشید بلکه یک مربی و معلم باشید و در مجموعه خود رسالت پیامبرگونه بر دوش بگیرید تا بتوانید هم مجموعه آپارتمان و مجتمع خود را مدیریت کنید و هم به فرهنگ و اخلاق مجموعه تسلط داشته باشید.
وی در ادامه تصریح کرد: راه‌اندازی دبیرخانه که نقش محتوایی و مسائل فکری و برنامه‌ای را بر عهده دارد و ضامن کیفیت محتوای کار است، اولین اقدام در طرح چهل‌خانه بود. همچنین تابلوهایی برای نصب در یک هزار و 200 بلوک آماده شده که تاکنون دو سوم آن نصب شده است. این تابلوها مانند یک رسانه بین ما و مجتمع‌های مسکونی عمل می‌کند.
خوراکیان تشکیل بانک اطلاعاتی برای تجمیع آمار و اطلاعات این طرح، تدارک روزنامه‌دیواری به شکلی جذاب شامل اطلاعات و آموز‌ش‌های کوچک، تولید محصولات فرهنگی و بروشورها و طراحی وب‌سایت برای ارتباط دوسویه از دیگر اقدامات انجام شده در این طرح برشمرد.
کانون‌های فرهنگی در مجتمع‌های مسکونی پایتخت
مرتضی طلایی رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران در این همایش با ارائه پیشنهادی مبنی بر اینکه به دنبال اجرای طرح «چهل‌خانه» در مجتمع‌های مسکونی پایتخت در هر یک از آنها یک کانون فرهنگی نیز تشکیل شود از سازمان فرهنگی هنری درخواست کرد که در طرح دیگری با نام «شهروند برگزیده» که در شورا به تصویب رسیده، همکاری کنند.
وی افزود: از گذشته عاملی برای انسجام و یکپارچگی در جامعه از نیاکان ما و برخاسته از شریعتمان به ما به ارث رسیده که بسیار ارزشمند است، اما سوال این است که چهارچوب، مبانی و زیرساخت آن فرهنگ در جامعه فعلی هست یا نه؟ و اگر نه باید برای آن چه کار کرد؟ تمام ویژگی‌های گذشته کماکان در فطرت مردم وجود دارد و همه زمینه‌ها را در نسل معاصر می‌یابیم ولی مشکل اینجاست که ما نتوانسته‌ایم در بازتعریف و بازتولید هنجارهای گذشته متناسب با تحولات و تغییرات در دوران گذار مدیریت کنیم.
طلایی ادامه داد: امروزه در مجتمع‌های صد واحدی و آلونک‌های چندمتری فضایی برای فعالیت نیست، این قصور متوجه کسانی است که در سازندگی و اداره شهر مسئولیت داشته‌اند و عمل نکرده‌اند. امروز باید برای بهبود وضعیت و برگشت به ارزش‌های گذشته برنامه‌ریزی کنیم.
وی اظهار داشت: باید مسیر را به سمت و سویی ببریم که مدیران فرهیخته و دلسوخته جامعه بتوانند با تدبیر برای احیا فرهنگ های ارزشمند گذشته، شیوه‌های مفید به کار گیرند. معرفی نخبگان و الگوها و سرمایه‌های اجتماعی در قیاس محله‌ای از جمله برنامه‌هایی است که در طرح «شهروند برگزیده» باید عملیاتی شود. همچنین در کنار آن باید در تمام مجتمع‌ها کانون‌های فرهنگی ایجاد کنیم و برای آن در آینده ردیف بودجه هم اختصاص می‌دهیم. خود مدیران به همراه جوانان تیمی را انتخاب کنند تا با آیین‌نامه و با پیش‌بینی منابع بودجه‌ای کار را به دست گیرند و برنامه‌ریزی متناسب با سیاست کلان را پیش‌بینی کنند.
طلایی با بیان اینکه مسئولان و مدیران مجتمع های مسکونی باید مانند یک تشکیلات عمل کنند گفت: از شما مدیران انتظار داریم سه کار را انجام دهید. معرفی و عملیاتی کردن بحث اخلاق همسایگی، حقوق همسایگی و سوم تکالیف همسایگی را به خوبی در مجموعه خود در نظر بگیرید. همچنین سرای محله، امنای محله و مدیران محلات مکلفند که این وظایف را پشتیبانی کنند، باید همه این رویکردها را برای تبدیل تهران به شهر قرآنی، اسلامی و فرهنگی ایجاد کنیم و منابع مالی برای ارتقا این فرهنگ اختصاص دهیم، در این زمینه هرچه بودجه نیز لازم باشد قبول می‌کنیم.
در ادامه همایش مدیران مجتمع‌های مسکونی شهر تهران از داوود رشیدی، مرتضی احمدی، منوچهر والی‌زاده، مهران رجبی و امیر دژاکام به عنوان هنرمندان مروج آیین همسایگی تجلیل شد.
جشنواره فرهنگی هنری "چهل خانه" با ماهیتی فرهنگی و ترویجی از سوی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در حال برگزاری است و از طریق نصب تابلو های ویژه فرهنگی و اطلاع رسانی، انتشار و توزیع محصولات فرهنگی – هنری ، راه اندازی وب سایت اطلاع رسانی و آموزشی، برگزاری مسابقات فرهنگی "چهل خانه" ، تشکیل بانک اطلاعات مجتمع های مسکونی برای ارایه خدمات فرهنگی، تشکیل بانک اطلاعات مدیران مجتمع های مسکونی ، توزیع مستمر و هدفمند اقلام و محصولات فرهنگی و برگزاری همایش فرهنگی مدیران مجتمع های مسکونی، اهداف جشنواره دنبال می شود./ز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار