پدیده نادر قرمز شدن دریاچه مهارلو باعث تعجب مردم و جذب گردشگر به این منطقه شده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران فارس،پدیده قرمزی دریاچه که از دو هفته پیش رخ داده توجه مردم را به خود جلب کرده و موجب شگفتی مسافرانی شده است که از طریق هواپیما از فراز دریاچه عبور می کنند.
این دریاچه به علت نمک موجود در آن اغلب فصول سال سفید و روشن است.
معاون اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس ، علت بروز این پدیده را تجمع آبزیان موسوم به آرتمیا می داند.
آرتمیا 
جانداری است سخت‌پوست که در آب‌های شور زندگی و از جلبک‌های موجود دریاچه تغذیه می‌کند.
آرتمیا در صنایع پرورش میگو و ماهی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
دریاچه های ارومیه ، مهار لو ، طشک ، بختگان و آبگیرهایی چون نوق رفسنجان ، کال شور گناباد و حوض سلطان قم ، زیستگاه آرتیما در ایران است.
  جعفرنژاد افزود: در صورتی که تجمع و رشد آرتیما پدید آورنده این موضوع باشد نه تنها خطرهای زیست محیطی ندارد ، بلکه منبع تغذیه خوبی برای پرندگان آبزی است.
وی گفت: کارشناسان محیط زیست مطالعه این پدیده را ادامه می دهند و در صورتی که خطرهای زیست محیطی با تداوم این پدیده احساس شود با آن مقابله می شود.
جعفرنژاد گفت: هم اکنون حدود دو هزار فلامینگو در دریاچه مهارلو وجود دارد که این عده پرنده طی چند سال گذشته در هیچکدام از دریاچه های فارس مشاهده نشده است.
این دریاچه همچنین به واسطه همجواری با کلانشهر شیراز یکی از مناطق گردشگری و تفرجگاهی نیز محسوب می شود.
طی چند سال گذشته به علت خشکسالی شدید در این استان ، سطح آب در دریاچه مهارلو به طور زیادی پایین آمد اما چند ماه اخیـر با بـارش های مناسب در منطقه و همچنین سرازیر شدن فاضلاب های دشت شیراز به این دریاچه سطح آب در مهارلو تا حدود زیادی بالا آمد به گونه ای حدود 6 تا هفت هکتار از این دریاچه آبگیری شد که بر اساس نظر کارشناسان ، این میزان آبگیری رقم بسیار مناسبی است.
دریاچه مهارلو در 15 کیلومتری شیراز واقع شده و با وسعتی حدود 600 کیلومتر مربع ، پناهگاهی برای حیات وحش و پرندگان محسوب می شود./س
برچسب ها: مهارلو ، قرمز ، آرتمیا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.