به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، تصريح کرد با تعامل گروه خودروسازی سایپا، سازمان حفاظت و محیط زیست و وزرات نفت به ویژه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، طرح ارتقای خودروها به استاندارد یورو 4 به شکل مطلوب ساماندهی وسازماندهی مي شود.
وی ادامه داد: مهندسان ایرانی در یک چهارم زمانی که خودروسازان جهانی طی کرده اند موفق به انجام این طرح شده اند.
محمدی زاده گفت: با این که تولید خودرو در ایران افزایش چشمگیر داشته و سالانه به بیش از یک میلیون خودرو رسیده اما آلودگی هوای تهران نه تنها به همان اندازه افزایش نیافته بلکه حتی کاهش هم یافته است.
محمدی زاده همچنین از توافق با وزارت نفت برای تولید 9 میلیون لیتر سوخت مخصوص استاندارد یورو 4 از اواخر خرداد خبر داد و گفت: از اول تیر ماه هم به شکل تضمینی به 11 میلیون لیتر افزایش خواهد یافت. وی با اشاره به دشواری های نوسازی پالایشگاه های با قدمت بیش از 50 سال گفت: همان طور که خودروسازان برای ارتقای موتور و قوای محرکه خودروهای خود نیاز به طراحی و ساخت ماشین آلات جدید دارند پالایشگاه ها نیز برای تأمین سوخت مورد نیاز برای این خودروها باید نوسازی شوند که فرایندی بسیار پیچیده و پرهزینه و زمان بر است.
محمدی زاده در ادامه به این نکته اشاره کرد که افزایش قیمت خودرو به دلیل ارتقای استاندارد آلایندگی اجتناب ناپذیر است هر چند که مشتری حس محسوسی نسبت به این ارتقا استاندارد ندارد.
در پایان محمدی زاده به این نکته اشاره کرد که سازمان محیط زیست سخت گیرانه فقط اجازه واردات خودروها با استاندارد یورو 5 را داده است./س