اطلاع رسانی مناسب در خصوص ابزارهای مالی جدید و انتشار صکوک گزینه مناسبی برای پیشبرد اهداف توسعه ای بازار سرمایه محسوب می شود.

محسن کاشی زاده کارشناس بازار سرمايه، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به اينکه ورود ابزارهاي مالي جديد به بازار سرمايه بر تنوع و حجم بازار مي افزايد، اظهار داشت: زماني که در يک بازار محصولات مختلف با ريسک پذيري و بازدهي مختلف وجود داشته باشد، سرمايه گذاران به فراخور ريسک پذيري و بازدهي مورد انتظار به خريد ابزارهاي سرمايه گذاري اقدام مي کنند.
وي با تاکيد بر لزوم اطلاع رساني مناسب درخصوص ابعاد مختلف ابزارهاي مالي تصريح کرد: بر اين اساس سرمايه گذاران بايد با اين ابزارهاي مالي آشنا شوند.
این کارشناس درخصوص تاثير ورود اين ابزارها به بازار سرمايه براي جذب نقدينگي به بورس اظهار داشت: در اين راستا نقش اطلاع رساني از اهميت بسياري برخوردار است و با ورود اين ابزارها به بازار سرمايه نقدينگي که پيش از اين به بازارهاي ديگر از جمله طلا و ارز مي رفت روانه بازار سرمايه مي شود در عين حال اين ابزارها مي توانند به افزايش حجم و عمق معاملات در بورس تهران کمک کنند.
وی با اشاره به تاثير ورود اين ابزارها به بازار سرمايه براي جذب سرمايه گذار خارجي، خاطرنشان کرد: اين ابزارها با توجه به بازدهي که به همراه مي آورند و در عين حال با ريسک پاييني که دارند در جذب سرمايه گذار خارجي بسيار موثر هستند.
کاشی زاده در خصوص مزيت هاي انتشار صکوک گفت: با انتشار اين اوراق، نوآوري هاي لازم در جهت تنوع ابزارهاي مالي و خروج بازار از تک محصولي انجام شده است و صکوک در عين حال که مبناي سرمايه گذاري در اصل دارايي ها دارد از الزامات فقهي نيز برخوردار است.
وي درباره ويژگي صکوک گفت: اين اوراق مبتني بر دارايي است و حالت استقراضي ندارد که اين موضوع از ديگر مزيت هاي مهم اين ابزارهاي مالي است.
اين کارشناس بازار سرمايه مبتکر اصلي صکوک را کشورهايي مثل مالزي و اندونزي دانست و گفت: در حال حاضر بسياري از کشورهاي منطقه خليج فارس و کشورهاي غربي اين اوراق را منتشر کرده اند.
کاشی زاده ادامه داد: صکوک به عنوان يک ابزار مالي جديد باعث جذب سرمايه گذاران جديدي به بازار سرمايه مي شود زيرا با ايجاد تنوع در بازار،سرمايه گذاران با سليقه هاي مختلف راهي اين بازار مي شوند.
وي معتقد است افزايش تنوع بازار سرمايه باعث مي شود عملکرد بازارهاي موازي مانند بازار پول، طلا و ارز نتوانند اين بازار را تحت تاثير قرار دهند./ر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار