محله شورا یکی از محلات منطقه سیزده شهرداری است که تقریبا در قسمت شمال شرقی آن قرار گرفته است و از شمال به منطقه هشت از جنوب به محله حافظیه، از شرق به محله آشتیانی و از غرب به محله امات منتهی می شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، محدوده ای که محله شورای کنونی در آن قرار گرفته است در عهد قاجاریه فاقد هرگونه ساخت و ساز بود اما عدم وجود آبادی و یا ساخت و سازهای شهری به معنی کم اهمیت بودن این نواحی قلمداد نمی شود چرا که این محدوده در واقع مسیر عبوری برای رسیدن به شکارگاه سرخه حصار به حساب می آمد.
از آنجا که سرخه حصار یکی از معروف ترین جنگل ها و شکارگاه های ایران بود که مورد علاقه شاهان قاجار قرار داشته همواره اشراف زادگان و بزرگان برای شکار و مسابقات اسب دوانی به این نواحی می آمدند باید از محدوده ای عبور می کردند که امروز محله شورا در آن واقع شده است.
این محدوده تا آغاز قرن چهاردهم و شروع حکومت پهلوی بدون هیچ تغییری شکل اولیه خود را حفظ کرد.
طبق اظهارات ساکنین و مطلعین محله ساخت و ساز در آن، در دوران پهلوی دوم و حدودا شصت سال پیش آغاز شد.
برخلاف بسیاری از محلات شهر تهران، خیابان های محله شورا که به دنبال  گسترش شهرسازی در تهران شکل گرفت از نظم هندسی بسیار مطلوبی برخوردار هستند.
این محله همچنین دارای بافت هویتی مذهبی با مردمی انقلابی می باشد، 3 مسجد بناهای لیله القدر، صاحب الزمان و جعفر در این محله وجود دارد.
این محله در دوران انقلاب شهدای زیادی را تقدیم انقلاب و جنگ تحمیلی کرد.
* تلاش برای تشکیل 13 خانه در سرای محله شورا
مدیریت محله شورا را سعید حقیقت خواه برعهده دارد.
وی در تشریح مهمترین اقدامات خود در محله شورا می گوید: یکی از برنامه هایی که در سطح محله اجرا شد برقراری تعامل با مدارس و مساجد و استفاده از فضاهای این اماکن برای ارائه خدمات به شهروندان و آگاه کردن آنان با فعالیت ها و رسالت های سرای محله بود.
به گفته وی با مشارکت مدارس و مساجد، بسیاری از شهروندان جذب سرای محله شده و برنامه های مشترک زیادی از این طریق اجرا شد.
حقیقت خواه برگزاری سامانه نشاط را از دیگر اقدامات مدیریت محله شورا اعلام کرد که به واسطه آن و با برپایی غرفه های متعدد هنری، فرهنگی و  اجتماعی در سامانه ها برای فعالیت سرای محله اطلاع رسانی و شهروندان زیادی از این طریق در برنامه ها شرکت کرده اند.
سعید حقیقت خواه در تشریح برنامه های آتی در حوزه فرهنگی اجتماعی می گوید: با توجه به کمبود سرانه فضای سبز در محله، فرهنگسازی کاشت گل و گیاه در منازل مسکونی با برپایی کلاس های متعدد آموزشی در حال انجام است.
وی می افزاید: یکی از دغدغه های ما در حوزه فرهنگی بالا بردن آگاهی مردم و ارتقای هوش اجتماعی افراد از طریق آموزش است که با برپایی کلاس های آموزشی که در دستور کار قرار گرفته است.
مدیر محله شورا بیان می کند: بیشترین مخاطب در برنامه های مذهبی سرای محله است که در این زمینه اقدامات خوبی صورت گرفته است.
حقیقت خواه تشکیل 13 خانه در سرای محله شورا را یکی از بزرگترین گام های مدیریت محله شورا در سال جدید عنوان کرد.
مدیر محله شورا عدم تجهیز سرای محله، تناقض در تفویض اختیارات از سوی شهرداری به مدیر محله و نبود مدیریت واحد محلی را از مشکلات مدیریت محله شورا عنوان کرد که به عنوان مانعی برای دستیابی به  اهداف مدیریت محلی قرار گرفته است.
* محله از نگاه اهالی
زهرا سمیعی از ساکنین محله شورا است که در برنامه های هنری سرای محله شرکت کرده است.
وی با کیفیت برنامه های این مرکز در حد متوسط ارزیابی کرد و گفت: به نظر من بازگشایی مرکز فرهنگی در نزدیکی محل زندگی شهروندان لازم بود و بیش از پیش کمبود چنین مراکزی در محل احساس می شد.
حمیده نظری از دیگر مراجعه کنندگان این مرکز است وی می گوید: شهرداری با راه اندازی چنین مراکزی نیازهای شهروندانی که توان مالی برای شرکت در کلاس های آموزشی پرهزینه را ندارند تامین کرده است.
طناز عبدی دانش آموزش 15 ساله معتقد است: شهرداری باید همگام با برپایی کلاس ها و اجرای برنامه ها، امکانات و تجهیزات مناسب نیز در اختیار شهروندان قرار داده و کیفیت خدمات خود را ارتقا بخشد./ز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار