پایگاه اطلاع رسانی انقلاب اسلامی وابسته به دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری دوشنبه 22 خرداد ماه طی مراسمی در تماشاخانه مهر راه اندازی می شود.

 به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از حوزه هنري ، دفتر ادبیات انقلاب اسلامی  كه از سال 1372 با هدف تولید منابع ادبی – تاریخی با موضوع انقلاب اسلامی تاسیس شده ، در سال منتهی به بیستمین بهار فعالیت خود تجربه تازه ای را در فضای مجازی آغاز می كند تا فرصت استفاده پژوهشگران  تاریخ انقلاب اسلامی را  از نمایه های موضوعی و اطلاعاتی تمام منابعی كه در  طول دو دهه گردآوری و بررسی كرده است، فراهم آورد.
 براساس این گزارش، بیش از 450 هزار برگه تحقیقاتی (درباره دوره های تاریخی 1343-1340 و  1357-1356 )، بیش از 12 هزار  قطعه عكس، بیش از 12 هزار برگ سند مربوط به شخصیت ها و بیش از 13 هزار قطعه عكس از این شخصیت ها، زندگینامه 60 هزار نفر از رجال و شخصیت های تاریخ معاصر ، حدود 6150 ساعت مصاحبه با 850 نفر از مشاهیر و رجال سیاسی و فرهنگی معاصر و بیش از 7500 عنوان مقاله خارجی پشتوانه این حركت است.
 این گزارش حاكی است كه پس از دو سال تلاش برای ارایه این اطلاعات تاریخی به صورت متناسب با فضای مجازی، بخش اصلی «پایگاه اطلاع رسانی انقلاب اسلامی» در پیشانی صفحه نخست آن شكل گرفت كه امكان «جستجو» در بانك های اطلاعاتی را فراهم می كند.
 این گزارش می افزاید كه بانك های اطلاعاتی «پایگاه اطلاع رسانی انقلاب اسلامی » بدین شرح است :
1- تاریخ انقلاب اسلامی : بانك اطلاعاتی تاریخ انقلاب اسلامی شامل حدود 100 هزار برگه (فیش) است كه از منابع مختلف شامل نشریات، كتاب ها، بولتن خبرگزاری ها و منابع خارجی (نشریات، كتاب ها و...) تهیه شده و وقایع و اتفاقات تاریخ معاصر ایران ، به ویژه دوران انقلاب اسلامی را در برمی گیرد. قابلیت این بانك جستجو در عنوان ، متن و تاریخ برگه هاست كه با استفاده از واژه یا عبارات مورد نظر ، در  پاسخ هر  جستجو حداكثر 300 برگه (100 برگه از كتاب ها، 100 برگه از مجلات و 100 برگه از روزنامه ها) را می توان دید. در حال حاضر حدود 200 هزار برگه در «پایگاه (سایت) اطلاع رسانی انقلاب اسلامی قرار گرفته»  و در آینده  نزدیك اطلاعات باقی مانده نیز بر روی سایت قرار می گیرند.
2- اعلام: در این بخش ، فهرست اعلام حدود 2000 عنوان كتاب و نشریه (نام  اشخاص، مكان ها، احزاب، گروه ها و ...) در قالب یك بانك اطلاعاتی دیگر گردآوری شده است. موضوع تمام كتاب ها و نشریات تاریخ معاصر و انقلاب اسلامی است و می توان با جستجو ، به نام كتاب یا نشریه و شماره صفحه ای كه نام مورد جستجو در آن وجود دارد رسید. بسیاری از این آثار در كتابخانه تخصصی دفتر انقلاب اسلامی موجود است كه  پژوهشگران با مراجعه  به آن می توانند از آنها استفاده كنند.
3- نمایه : این بانك اطلاعاتی ، شامل شرح دایره المعارفی اصطلاحات و  واژه ها و اسامی مشهور در حوزه تاریخ معاصر و انقلاب اسلامی است كه با جستجوی كلمه یا عبارات مورد نظر شرح آن دیده می شود.
4- تصاویر : هم اكنون بانك اطلاعاتی تصاویر دارای بیش از 6000 عكس در زمینه تاریخ معاصر است كه با جستجو می توان به تصاویر مورد نظر دست پیدا كرد.
5- مشاهیر : شامل زندگینامه شخصیت ها و مشاهیر موثر در تاریخ معاصر  ایران به ویژه انقلاب اسلامی است.
6- ناموران معاصر ایران: در این بانك اطلاعاتی مشخصات بیش از 45000 شخصیت نامور تاریخ معاصر ایران در حوزه های سیاسی ، ادبی، هنری و... گردآوری شده است.
7- مقالات:  در این بانك از نشریات ، كتاب ها، سایت های اینترنتی و دیگر منابع ، مقالاتی جمع آوری شده است و هر روز مقالات جدید به آنها اضافه می شود. فهرستی از تازه ترین و مهم ترین مقالات در بخش «مطالب  دیگران» (در صفحه نخست  این سایت) هم قرار می گیرد.
بخش های دیگری كه در صفحه نخست «پایگاه اطلاع رسانی انقلاب اسلامی » دیده می شوند عبارتند از : گفتگو ،  خبر ، مقاله ، تقویم انقلاب اسلامی ، معرفی كتاب ، آخرین كتاب های دفتر ادبیات انقلاب ، تازه های كتاب ، مطالب دیگران ، ادب و هنر ، خاطرات .
 در بخش پایانی این گزارش  آمده است كه این بخش ها تازه ترین مطالب تولید شده توسط «پایگاه اطلاع رسانی انقلاب اسلامی »  را دربردارند و حاصل رصد آخرین تحولات مربوط به حوزه های تاریخ و ادبیات انقلاب اسلامی است  و قرار است از طریق  آنها رویكردهای جدیدی به این حوزه ها مطرح و وضعیت موجود توجه به وقایع انقلاب اسلامی جمع بندی و ارایه شود.
 براساس این گزارش ،  مسئولان پایگاه اطلاع رسانی انقلاب اسلامی تلاش دارند در  این موقعیت چنان حركت كنند و پایدار بمانند كه همواره در نشانی bahman.ir22 دایره المعارف به روز و تمام  نمایی از «نهضت امام خمینی(ره) » و «انقلاب اسلامی » دیده شود./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار