پس از گذشت 9ماه از اعلام زمان رسمی برای ساخت سایپا میاندورد هنوز این طرح صنعتی اشتغالزایی و تولیدی در مازندران کلید نخورده است.

به گزارش خبرنگار باشگا ه خبرنگاران مازندران نیمه نخست پارسال بود که مسئولان استان خبر خوشی برای جوانان تحصیل کرده و جویای کار شهرستان میاندورود هدیه آوردند که چند ماه دیگر در این منطقه خودرو و هم اشتغال ایجاد می کنیم.

همزمان با اعلام رسمی استاندار مازندران فرماندار میاندورود نیز این نوید رادر جلساتی متععد به جوانان مردم این شهرستان داد که در قالب عزم جدی دولت برای ساخت میاندورود عنوان کرد تا جوانان بادلی قرص و امیدوار به دهه مبارک فجر سال یک هزارو 390 نگاه کنند.

در این بین یکی از مرغداران منطقه در مورد زمین فوق مدعی بود که باوساطت علی رجبی فرماندار میاندورود رضایت وی نیز جلب شد.

اما این پایان کار نبود تا جایی که نعمت الله پوستین دوز نیز در جایی سایپا میاندورود را نقشه راه شرکت سایپا دانست و از نقش اسیدی این شرکت در آینده خبر داد روزها و ماهها گذشتند تا اینکه اندکی مانده به زمان مقرر خبر آمد که تنها وتنها یک کانکس ره آورد این تلاش ها بوده است.

موانعی پیش بینی مشده از قبیل آب گرقتگی زمین تاخیر در صدور سند زمین دلایل عمده این تاخیر 3 ماهه اعلام شد که البته با توجه به حساسیت شرکت سایپا در خصوص لزوم قطعیت سند به نام این شرکت تاخیر 3 ماهه خیلی به کام مردم تلخی نداشت چرا که پیگیری های مداوم مسئولان ارشد استان و فرماندار خود را می دیدند و این مرهمی بود بر دلهای بیقرار جوانان بیکار این شهرستان که با خود می گفتند این نیز بگذرد.

هر چنددر ابتدا قرار بود با ساخت کارخانه خودروسازی سایپا در فاز نخست برای 500 تا 800 نفر در شهرستان شغل ایجاد شود و موجب گرمی بازار اقتصاد و اشتغال در منطقه و شهرستان بشود امام بنا به دلایلی که پیش تر گفته شد این اتفاق نیفتاد تا چیزی که در عمل انجام شود گرمی بازار انتخابات مجلس نهم برای برخی شود نه گرمی بازار اقتصاد تولید و اشتغال

برخی انتقاد وبرخی قول تسریع برای این طرح را در تبلیغات خود رد شهر و روستای این شهرستان بیان می کردند تا جایی که حتی نمایندگان در ستادهای خود لیست ثبت نام برای کار در این شرکت را قرار داده بودند که مورد توجه جوانان جویای کار نیز قرار گرفته بودند.

اما به گواه بسیاری مهمترین طرح صنعتی در حال ساخت استان حال خوشی ندارد چون بهره برداری از این طرح صنعتی که قرار بود در 3فاز برای 5 هزار نفر اشتغال زایی کند با نزدیک شدن به اردیبهشت ماه امسال بار دیگر عقب افتاد و این بار گمانه زنی ها به پاییز 91 نشانه رفت تا دیگر زمان بیشتری برای رفع موانع اولیه باشد.

این شرکت در هر 3 فاز به صورت یکجا البته با نظر مساعد تصمیم گیرنده استاندار مازندران مطرح شد که هنوز از هیچ کدام از این راهبردها خبری نیست که نیست.

با ادامه این روند متاسفانه شایعاتی برسر زبان ها افتاد که سایپا از میاندورود می رود .

معاون سیاسی امنیتی استاندار در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با انتقاد از این شایعات آن را مردود اعلام کرد و از پیگیری رفع برخی موانع باقی مانده این مورد قطعیت ساخت این شرکت درنقطه فعلی خبر داد.

استاندار مازندران با اعلام اینکه درحال حاضر 60 هکتار زمین به شرکت سایپا تحویل داده می شود گفت: تا کمتر از دو هفته آینده سند و بقیه زمینها به سرمایه گذار تحویل داده می شود.

طاهایی با تاکید بر اینکه اسناد این زمین نباید در اجرای کار خللی ایجاد کند دستور داد اداره کل ثبت اسناد مازندران و شهرستان ساری در اجرای این کار تسریع کنند.

وی درباره مجوز استقرار امکانات برق برای این کارخانه تسریع کرد: مجوز استقرار تیر برق درمنطقه و محل استقرار کارخانه قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه کارخانه سایپا باید در منطقه گهر باران میاندورد اجرایی شود ار حل مشکل مقدماتی برای اجرای این طرح بزرگ صنعتی براساس مصوبه دولت خبر داد.

این مسئول با اعلام اینکه هزینه تامین آب این طرح استانداری تقبل می کند از آمادگی تامین برق مورد نیاز این منطقه صنعتی خبر داد و عضو هیئت مدیره سایپا از کامل بودن اجرای سایپای میاندورد در مازندران به لحاظ فنی خبر داد .

روح اله صمدی با اعلام اینکه این مجتمع صنعتی 90 لیتر در ثانیه آب می خواهد خاطرنشان کرد: تامین آب صنعتی با شرکت آب منطقه ای است.

وی میزان سرمایه گذاری در سایپای گهرباران را بیش از 300 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: با اجرا و بهره برداری از این طرح روزانه 200 تریلی در منطقه رفت وآمد می کند ، خواستار ساخت پل های مورد نیاز استان تا محل کارخانه سایپای گهرباران در این شهرستان شد.

به گفته او ظرف 3 سال پس از بهره برداری این کارخانه سالانه باید 150هزار خودرو در سایپای گهرباران تولید شود.

عضو هیئت مدیره سایپا از کامل بودن اجری این طرح به لحاظ فنی خبر داد و گفت: آماده اجرای جاده های داخلی و سالن مونتاژ هستیم.

با همه این تفاسیر سایپا میاندورود راباید پروژه سال نامید چون درارتباط مستقیم با شعار امسال است مشکل اصلی جوانان میاندورد را حل می کند و بالاخره اینکه 3 بار پیاپی قول بهره برداری داده شده است ما در سال 90 و 91 هنوز اقدام جدی به شروع ساخت نشده است./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.