توسعه دانشگاههای دریایی و افزایش فعالیت ارگان های دریایی در خصوص اقیانوس شناسی نقش مهمی در مقابله با مخاطرات دریایی دارد.

 وحید چگینی، رئیس موسسه ملی اقیانوس شناسی صبح امروز در اولین همایش بین المللی اقیانوس شناسی در سالن همایش های دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد طی سخنرانی گفت: نخستین همایش ملی اقیانوس شناسی با محوریت پیش بینی و هشدار مخاطرات دریایی برگزار شده است.
 وی افزود: موسسه ملی اقیانوس یکی از معتبرترین نهادهای اقیانوسی در جهان است که مقر اصلی آن در کشور مالت قرار دارد و دارای مراکز عملیات و نمایندگی های متعددی در سراسر جهان است.
چگینی تصریح کرد: برنامه بانوان و جوانان این موسسه یکی از برنامه های سازنده و تاثیر گذار محسوب  مي شود که سعی در اشاعه فرهنگ دریا در بین این دو قشر مهم جامعه دارد.
 وی اظهار داشت: مرکز عملیات خلیج فارس و دریایی عمان این موسسه که از سال های قبل در موسسه ملی اقیانوس شناسی آغاز به کار کرده طی این مدت برنامه های متعددی را با همکاری کمیته ملی اقیانوس شناسی، تاسیس مرکز منطقه ای اقیانوس شناسی غرب آسیا در ایران به عنوان مرکز نوع دوم یونسکو داشته که البته توسعه دانشگاه های دریایی کشور و افزایش فعالیت های ارگان های دریایی در خصوص اقیانوس شناسی می تواند نقش موثری در بهبود روش های مقابله با مخاطرات دریایی  و توسعه علم اقیانوس شناسی در جمهوری اسلامی ایران داشته باشد.

*مراکز با پژوهشکده ها و دانشگاههای داخلی یکی از برنامه های اصلی موسسه ملی اقیانوس شناسی است

 چگینی  درادامه گفت: پیشرفت های شگرف علم و فناوری در ایران موجب شده است که کشور ما در زمینه ساخت تجهیزات مورد نیاز برای اقیانوس شناسی از جمله شناور های  تحقیقاتی و تجهیزات زیر سطحی به پیشرفت های قابل توجهی دست یابد به طوری که ساخت اولین شناور تحقیقاتی اقیانوسی پیمان جمهوری اسلامی ایران با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از سال پیش آغاز شده است.
 وی افزود: با توجه به بودجه کافی تخصیص یافته از سوی وزارت علوم تحقیقات و فناوری معاونت برنامه ریزی ونظارت راهبردی ریاست جمهوری به موسسه ملی اقیانوس شناسی در سال جاری،  سفارش ساخت تجهیزات تحقیقاتی زیر سطحی به زودی آغاز خواهد شد.
 وی تصریح کرد: یکی از برنامه های موسسه ملی اقیانوس شناسی مذاکره با پژوهشکده ها و دانشگاه های داخل کشور برای سفارش ساخت ROU ها، AUV ها و زیر دریایی WET  برای حمل غواصان و گلایدهای زیر آب آغاز شده است تا در سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی شاهد دستاورد های مهمی برای دست یابی به خود کفایی ملی در زمینه اقیانوس شناسی باشیم./عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار