سيزدهمين جلسه رسيدگي به پرونده فساد بزرگ مالي در حالي پايان يافت كه در اين جلسه دادگاه نماينده دادستان از اينكه دولتي‌ها كوچكترين پيگيري در مورد پرونده نداشته اند گلايه كرد.


 خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، حاضر در محل دادگاه گزارش مي‌دهد؛

16:24  قاضي سراج ختم سيزدهمين جلسه دادگاه فساد بزرگ مالي را اعلام كرد.

**نماينده دادستان: فرد جديدي در اين پرونده دستگير شده است كه دست كمي از مه‌آفريد ندارد

16:08  فراهاني نماينده دادستان از دستگيري فرد جديدي در پرونده فساد بزرگ مالي خبرداد كه دست كمي از مه‌آفريد اميرخسروي ندارد.وي ادامه داد عطش ما در رسيدگي به اين پرونده از همه بيشتر است؛ ما منتظر بوديم تا مه‌آفريد اسامي را بگويد و ما پيگيري كنيم.

16:05  نماينده دادستان كيفرخواست سه متهم ديگر را قرائت كرد:
الف.ط (19ساله) متهم است به تحصيل مال نامشروع به مبلغ 156ميليون و 154 هزار و 285 ريال از طريق غيرحق بابت چك هاي سفيد امضا
جعل مدرك گواهي چهارم دبيرستان يا ديپلم و استفاده از اسناد معجول درشركت فولاد فام اسپادانا
معاونت در اخلال در نظام اقتصادي كشور و معاونت در پولشويي از طريق همكاري و تسهيل وقوع جرم با امضاي چك هاي سفيد امضا با عنوان رئيس هيئت مديره شركت فولاد فام اسپادانا، كه منجر به تنزيل 53 فقره اعتبار اسنادي به مبلغ 11 تريليون و 226 ميليارد و 700ميليون ريال شده است.

م.الف متهم رديف دوم اين جلسه دادگاه متهم است به:
 تحصيل مال نامشروع با اخذ حقوق به مبلغ 234ميليون و 836هزار و 682 ريال.

ك.ن متهم رديف سوم اين جلسه دادگاه متهم است به:
 تحصيل مال نامشروع با اخذ حقوق به مبلغ 234 ميليون و 836هزار و 682 ريال

16:03  جوانترين متهم پرونده الف. ط ؛‌ نوزده ساله است با مدرك ديپلم جعلي كه به عنوان رييس هيئت مديره فولاد فام اسپادانا چك هاي سفيد را امضا مي‌كرده است.

15:37  رياحي همچنين گفت: يكي از آقاياني كه مه‌آفريد نامش را  در جلسه قبل به عنوان كساني كه در پرونده دست داشته اند آورد، برايش اتفاق بدي افتاده است؛ در پايان جلسه نامش را خواهم گفت.
قاضي سراج گفت: وي م.م است كه  بر اثر سكته قلبي فوت كرده است.


**قاضي سراج: كانادا آماده بود خاوري را تحويل دهد اما وي گريخت

15:34  قاضي سراج در پاسخ به رياحي وكيل س.خ كه گفت"كانادا خاوري را به ايران پس نمي‌دهد" گفت: كانادا آماده بود خاوري را تحويل دهد اما وي به محض اطلاع  گريخت و هم اكنون در كانادا نيست.

15:10  پس از متهم س.خ ، رياحي وكيل وي در جايگاه قرار گرفت و گفت: به موكلم ظلم مضاعف شده است؛ وي فقط پادوي مه‌آفريد بوده است.

14:51 متهم س.خ كه برادر زن مه‌آفريد اميرخسروي است در جايگاه دفاع قرار گرفت و دفاعيات خود را در مدت كوتاهي مطرح كرد.


**قاضي سراج خطاب به نماينده بانك ملي: شما جرات شكايت از خاوري را نداريد

14:36 در آغاز جلسه نوبت عصر دادگاه فساد بزرگ مالي نماينده حقوقي بانك ملي از قاضي اجازه خواست كه در جايگاه حاضر شود و درباره اظهارات دادستان ميني بر اينكه بانك ملي نمي‌خواهد از خاوري شكايت كند، توضيحاتي ارائه دهد.
قاضي سراج خطاب به نماينده حقوقي بانك ملي با بيان اينكه شما جرات نداريد از خاوري شكايت كنيد گفت: هرگاه شكايت كرديد اجازه صحبت داريد.

14:32  نوبت عصر سيزدهمين جلسه دادگاه فساد بزرگ مالي آغاز شد.

13:35  قاضي سراج به مدت 1ساعت براي دادگاه فساد مالي تنفس اعلام كرد.

13:34 نماينده دادستان عنوان كرد: قوه‌قضاييه از طريق اينتر پل خاوري را تحت تعقيب قرار داده است.


**نماينده دادستان: چرا وزارت‌ امورخارجه مذاكره‌اي با كانادايي‌ها براي بازگشت خاوري انجام نداده است؟
 
13:29   فراهاني نماينده دادستان با گلايه از دولتي‌ها مبني براينكه تا كنون كوچكترين پيگيري در مورد پرونده نداشته اند گفت: چرا وزارت امور خارجه مذاكره اي با مسئولان كانادايي براي بازگشت خاوري انجام نداده است؟
وي با بيان اينكه چرا رييس بانك ملي حاضر به شكايت از خاوري نمي‌شود؟گفت: اگر رييس بانك ملي علت عدم شكايتش را افشا نكند، خودمان افشاگري مي‌كنيم.
نماينده دادستان در ادامه با بيان اينكه چرا مجلس وزير اقتصاد را استيضاح نكرد گفت: قبول داريم افرادي در اين پرونده مورد سوء استفاده قرار گرفته‌اند.
وي افزود: در كيفرخواست متهم ع.ر حداكثر تخفيف را داده ايم و اتهام افساد في الارض را به وي تفهيم نكرده و در خواست اشد مجازات را نداشته ايم.


**قاضي سراج از كشف سند ديگري در اين پرونده خبر داد...

13:03  قاضي سراج از كشف سند ديگري در اين پرونده خبر داد؛ مطابق اين سند كه در شمال مخفي شده بود 15 درصد گروه ملي فولاد ايران به نام متهم ع.د( یکی از مرتبطین مه‌آفرید) شده است.
در همين رابطه قاضي سراج متهم ع.ر را به جايگاه فراخواند و پرسيد: از موضوع سندي كه جديدا كشف شده اطلاع داشتيد؟ كه متهم پاسخ داد: خير.


**ارتباط مه‌آفريد با برخي مديران ارشد كشور شائبه خلاف بودن اعمال را از ذهن موكلم پاك كرد

12:47  صادقي قهاره در ادامه دفاعياتش عنوان كرد: ارتباط مه‌آفريد با مديران ارشد كشور شائبه خلاف بودن اعمال وي را از ذهن موكلم پاك كرده بود.

12:35  غلامحسين صادقي قهاره وكيل متهم ع.ر در جايگاه حاضر شد و در دفاع از موكلش با بيان اينكه موكلم صنعت گر نمونه است، گفت: موكلم باورود اجناس به گروه ملي فولاد ايران شائبه صوري بودن ال.سي ها را منتفي دانسته است.


**با افشاي نام برخي از چهره‌ها كفاره گناهانم را مي پردازم/ تشبيه گروه امير منصور آريا به شركت‌هاي هرمي

12:20  متهم ع.ر افزود: از اهداف پنهان مه‌آفريد بي اطلاع بودم و وي از ما سوء استفاده مي‌كرد. وي همچنين گفت: با افشاي نام  برخي از چهره‌هاي سوء استفاده كننده كفاره گناهانم را مي پردازم.
وي افزود: مه‌آفريد اعمال خلاف قانون خود را با استفاده از تابلوي كارآفريني و مديران شناخته شده پنهان مي‌كرد.

12:05  مدير عامل سابق گروه ملي فولاد ايران كه هنوز در حال دفاع است با بيان اينكه شركت امير منصور آريا همچون شركت‌هاي هرمي عمل مي‌كرد، گفت: رابطه مه‌آفريد و آقاي ك مثل اعضاي شركت گلدكوييست بود.


**مديرعامل سابق گروه ملي فولاد ايران: كشف پرونده در 45 روز همه ما را حيرت زده كرد

11:44  متهم ع.ر در ادامه دفاعياتش با بيان اينكه  كشف پرونده در 45 روز همه ما را حيرت‌زده كرد گفت: يك ريال پول بدون اجازه مه آفريد جابه جا نمي‌شد.
وي افزود ما آبرو داريم و فقط گرفتار يك جريان شده ايم.متهم همچنين خطاب به قاضي گفت: پرونده را ريشه يابي كنيد تا در آينده ديگران اينگونه گرفتار نشوند.

11:33  با اعلام قاضي متهم ع.ر ، مدير عامل سابق گروه ملي فولاد ايران در جايگاه دفاع قرار گرفت و گفت: كارها فقط از سوي چند كارمند ساده پيش نمي‌رفت بلكه از قبل توسط برخي از افراد بستر كارها فراهم مي‌شد.وي  در ادامه با بيان اينكه اگر اسناد گرده ملي نبود پرونده هرگز باز نمي‌شد، گفت: مه‌آفريد امضاي ما را مي گرفت تا كار را قانوني جلوه دهد اما در حقيقت كارها از پيش بسترسازي شده بود و امضاي ما تاثيري نداشت.

11:25  در ادامه رضا نجفي كيفرخواست متهم (م.س)، مسئول خريد مواد اوليه گروه ملي فولاد ايران را قرائت كرد كه متهم به مشاركت در اخلال نظام اقتصادي كشور از طريق مشاركت در كلاهبرداري كلان بانكي و پيگيري گشايش هاي غير واقعي از بانك صادرات شعبه گروه ملي اهواز به همراه عوامل فعال گروه امير منصور آريا است.

نجفي در قرائت كيفرخواست متهم (ج.د) گفت: اين متهم مشاور مالي مدير عامل گروه ملي فولاد ايران بوده و  متهم به معاونت در اخلال نظام اقتصادي كشور از طريق پيگيري، نظارت و تسريع عمليات گشايش اعتبارات اسنادي از طريق تطميع عمليات متقلبانه منتهي به اعتبارات گشايش هاي غير واقعي بانك صادرات گروه ملي به نفع گروه امير منصور آريا است.

11:20  نماينده دادستان در قرائت كيفرخواست متهم ع.ب ، مشاور و مدير مالي گروه ملي فولاد ايران گفت: وي  متهم به مشاركت در اخلال نظام اقتصادي كشور از طريق مشاركت در كلاهبرداري باندي و كلان از منابع بانكي با گشايش اعتبارات اسنادي غير واقعي گروه ملي فولاد ايران در بانك صادرات است.


** «ع.ر»  بیش از 600 میلیون تومان به باشگاه استقلال اهواز کمک مالی کرده است

10:59  فراهاني نماينده دادستان تاكيد كرد: هر چهار متهم كه كيفرخواستشان قرائت شد از صوري و بدون مصوبه بودن ال.سي ها اطلاع داشته اند و با علم و آگاهي اعمال مجرمانه خود را انجام داده‌اند.
گفتني است، ع.ر كه در جلسه امروز كيفرخواست تكميلي‌اش قرائت شد متهم است به مشاركت در  پرداخت رشوه به مبلغ 900ميليون تومان به متهم خ.م . همچنين در کیفرخواست ع.ر آمده است این فرد بیش از 600 میلیون تومان به باشگاه استقلال اهواز کمک مالی کرده است.


**پس از پرونده بيمه، نام استانداري در پرونده فساد مطرح شد/كيفرخواست 4مدير گروه ملي فولاد قرائت شد

10:42  براي 4 متهم يعني ع.ر ،‌ ع.ب ، م.س و ج.د (از مديران گروه ملي فولاد ايران) 30 صفحه كيفرخواست به مدت يك ساعت و 45دقيقه قرائت شد.
براساس متن كيفرخواست، متهم ع.ر مدعي شده است 100ميليون تومان به استانداري خوزستان داده است.
 
10:29  نماينده دادستان با قرائت متن كيفرخواست متهم ج.د براساس اعترافات اين متهم گفت: اين متهم گفته است كه ده نفر از اعضاي خانواده ك.ز رييس سابق سازمان خصوصي سازي در گروه ملي مشغول به كار بوده اند بنابراين ك.ز از تمامي عملكرد گروه ملي اطلاع داشته است.


**اتهام ع.ر ؛ گشايش ال.سي  به مبلغ 28تريليون و 554ميليارد و 400ميليون ريال

10:13  نماينده دادستان در قرائت كيفرخواست متهم ع.ر گفت: وي متهم است به تحصيل مال نامشروع شامل:3ميليارد تومان وجه، 1خودروي سانتافه، دو باب منزل مسكوني در تهران(به مبلغ 950ميليون تومان) و بروجرد(به مبلغ 80ميليون تومان) و همچنين متهم است به گشايش 136فقره ال.سي به مبلغ  28تريليون 554ميليارد و 400ميليون ريال.


**قاضي سراج: خروج خاوري بلامانع اعلام شده بود/7متهم جديد در دادگاه امروز

9:35    قاضي سراج در آغاز جلسه رسيدگي به پرونده بزرگ فساد مالي اظهار داشت: اين قسمت پرونده 32 متهم داشت که از 30 متهم دفاع آخر گرفته شده است.
وي افزود: دومتهم از 32 نفر باقي مانده،  يکي رئيس گروه ملي و ديگري آقاي(خ) است.
قاضي افزود: در جلسه امروز علاوه بر اين دو متهم به اتهامات 7متهم جديد رسيدگي مي‌شود.

وي درباره فرار خاوري و نکاتي که مه آفريد اميرخسروي در اين مورد اظهار كرده‌است، گفت: من براي روشن کردن افکار عمومي نکاتي را در اين جلسه دادگاه درباره فرار خاوري بيان مي کنم و نامه هاي آن نيز به صورت مکتوب وجود دارد.
قاضي سراج ادامه داد: در تاريخ 20 شهريور آقاي خاوري رئيس بانک ملي بعنوان مأموريت تقاضاي خروج به انگلستان را داشته است و در تاريخ 26شهريور90 با مأموريت وي براي سفر به خارج از کشور موافقت شده است.
قاضي سراج گفت: در تاريخ 6مهر90 مشاور نهاد و دبير هيئت نظارت بر مسافرت‌هاي خارجي کارکنان دولت، پس از خروج خاوري از كشور مأموريت وي را کان لم يکن تلقي مي کند.
وي ادامه داد: خاوري در هتل انگلستان با فکس استعفاي خود را اعلام مي کند.
قاضي سراج با اشاره به اظهارات رئيس دفتر خاوري گفت: در تاريخ 31شهريور90 خاوري به مديريت حراست مي گويد که برنامه سفر به لندن را دارم، استعلام كنيد اگر ممنوع الخروج نيستم به اين سفر بروم.
وي ادامه داد: اين موضوع پيگري مي شود و يكي از مسئولان حراست  بلامانع بودن خروج خاوري به دفترش را اعلام كرده و سپس وي به مسافرت خارج از کشور مي‌رود.


**سيزدهمين جلسه دادگاه فساد بزرگ مالي با حضور 12متهم و مطلع آغاز شد

9:12   سيزدهمين جلسه دادگاه فساد بزرگ مالي با حضور قاضي سراج، اصحاب رسانه، متهمان، خانواده‌ها و وكلايشان در شعبه اول دادگاه عمومي و انقلاب تهران آغاز شد.

8:46   در دادگاه امروز 12 متهم و مطلع حضور دارند؛ اسامي متهمين و مطلعين اين جلسه به شرح زير است:

1.    متهم ط.ن؛ وكلاي وي مسعود مرادي، نظام رنجبر؛
2.    متهم س.خ؛ وكيل وي غلامعلي رياحي؛
3.    متهم الف.ر؛ وكيل وي وحيدرضا قدسي راد؛
4.    متهم ك.ن؛ وكيل وي محمود غمشال؛
5.    متهم ع.ر؛ وكيل وي غلامحسين صادقي قهاره؛
6.    متهم م.الف؛ وكيل وي عفت ابراهيم پور؛
7.    متهم م.ش؛ وكلاي وي عليرضا شهيدي رضوي، محمد جهانبخش ميرزاخاني؛
8.    متهم ع.الف؛ وكيل وي قهرمان شجاعي؛
9.    متهم غ.ن؛ وكيل وي حميدرضا ابراهيمي؛
10.    متهم ع.ب؛ وكيل وي عليرضا ثقفي ؛
11.    متهم م.س؛ وكلاي وي همايون فلاحيان، مصطفي عباسي؛
12.    متهم ج.د؛ وكيل وي همايون فلاحيان.

/ش4
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار