برخی نمایندگان مجلس از فرصت حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مجلس شورای اسلامی استفاده کرده و به ایراد نقطه نظرات خود پرداختند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران ؛کامران، نماینده مردم اصفهان اولین نماینده مجلس بود که پشت تریبون رفت و خظاب به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: من از دوره چهارم مجلس و دوره پنجم که در خدمت شما نماینده مجلس بودیم یار و یاور سلامت بوده ام.

وی افزود: اولین سئوالم اینست که تا کی باید شاهد تبعیض برای پذیرش بیماران در بیمارستان ها باشیم؟ چرا باید در این مورد بین سردار و امیر و امام جمعه با سایر مردم فرق وجود داشته باشد؟ شما به عنوان وزیر بهداشت چه برنامه ای برای اینکه همه با یک چشم دیده شوند دارید؟ بنده به چشم خودم دیده ام که یک مقام مسئول را در بیمارستان ها بیشتر تحویل گرفته اند. چه باید کرد که در نظام اسلامی این تبعیض از بین برود؟

وی ادامه داد: سئوال دوم من در مورد ایثارگران است. چرا این افراد که ایثارگر بوده اند باید بین بنیاد جانبازان و سایر دستگاه ها پاسکاری شوند؟ من شاهد بوده ام که جانبازی در اثر همین اهمال کاری ها وزنش به 240 کیلوگرم رسیده بود و کسی پاسخگوی وضعیت جسمی و درمان او نبود!

کامران اظهار داشت: در بیمارستان البرز هم مادر دو شهید بحرینی به رحمت خدا رفت، در حالی که از صبح تا شب رهایش کرده بودند فقط به خاطر اینکه پزشک متخصص مقیم در اورژانس آن بیمارستان نبود. مشکل استقرار پزشک مقیم در بیمارستان ها کی رفع می شود؟

نماینده مردم اصفهان در ادامه گفت: طبق قانون برنامه پنجم توسعه کشور اعضای هیات علمی دانشگاه های علوم پزشکی باید تمام وقت باشند، چرا هنوز این کار انجام نشده است؟

وی از وزیر بهداشت پرسید چرا وقتی دولت بیش از هزار ملیارد تومان از 3000 میلیارد تومان هدفمندی یارانه ها، که توسط مجلس به وزارت بهداشت اختصاص یافت بود را به وزارت راه داد شما اعتراض نکردید؟! در حالی که این کار خلاف قانون مجلس بود.

*هزینه های درمان مردم سرسام آور است

قاضی پور، نماینده ارومیه نماینده بعدی بود که گفت: ما به هزینه های سرسام آور درمانی که به مردم تحمیل می شود اعتراض داریم. با این هزنیه ها گاهی مردن بهتر از رفتن به بیمارستان هاست!

وی افزود: چرا دولتی ها در بخش بهداشت و درمان غالبا" سهام داری می کنند؟ شما به زور بیمارستان لبافی نژاد تهران را غصب کردید. بیمارستان میلاد را هم می خواهید تصاحب کنید. آیا این سزاوار است حق کارگران را بخورید؟ آیا خبر دارید در بیمارستان ها مرده های مردم را گرو می گیرند تا آنان تسویه حساب کنند؟

وی ادامه داد: خانم وزیر! اجازه ندهید داروخانه های بیمارستان ها به اشخاص مشخص داده شوند. وضعیت پرستاران که بدون حکم کار می کنند چه خواهد شد؟ چرا وضعیت دانشجویانی که مدراک بالای پزشکی دارند را تعیین تکلیف نمی کنید؟ چرا هنوز مواد 34 و 35 و 36 و 37 برنامه پنجم توسعه کشور و بند دال ماده 34 اجرایی نشده است؟

*هماهنگی بین بخشی در نظام سلامت وجود ندارد

نماینده کرج نیز در سخنان خود خطاب به وزیر بهداشت گفت: بخش درمان و بهداشت و غذا و دارو زمانی موفق می شوند که در راستای یک هدف حرکت کنند، در حالی که هم اکنون چنین نیست. یکی از بحث های جدی وزارت بهداشت مدیریت پایه ای آنست که هنوز مشکل دارد و برخی مدیران باید پالایش شوند.

وی افزود: مدیرانی که نتوانسته اند تحول ایجاد کنند باید رد شوند. تغییر مدیریت های پایه ای به نسل جوان انگیزه می دهد. عدم توجه به بحث تعرفه ها و مراکز ترک اعتیاد که با خلاء نظارت جدی مطرح است، سئوال جدی ما از شماست. به پوشش فراگیر سلامت و کاهش هزینه های مردم توجه جدی کنید. مردم باید 70 درصد بیمه ها را خودشان بدهند.

وی اضافه کرد: طرح پزشک خانوده چند تا اشکال مهم دارد. مثلا" در استان های بزرگ تعرفه تخصیصی بیمه ها کافی نیست. فرهنگ سازی لازم در بین آحاد جامعه در این خصوص انجام نشده است و اختلافات بیمه ها با شما هم در این طرح هنوز حل نشده است. چرا دندانپزشکان وارد این طرح نشده اند؟ آیا پزشکان حقوق خود را در این طرح می گیرند؟ چرا بیمه ها در پرداخت ها تاخیر دارند؟

وی با اشاره به اینکه ایجاد حداقل یک بیمارستان عمومی در هر شهر باید سرلوحه کارتان باشد، گفت: عمدۀ بیماران باید برای انجام درمان به شهرهای دیگر غیر از محل سکونتشان بروند. فرسودگی بیمارستان ها به خصوص در تهران، هم معضل دیگری است که باید حل شود.

وی افزود: بیماران خاص مشکلات دارویی دارند و می گویند داروهای تولید داخل مشکل آن ها را رفع نمی کند. ضمن آنکه اکثر شهرها هم در بیمارستان هایشان بخش سوانح و سوختگی ندارند.

*متخصصان در مناطق محروم ماندگار نمی شوند

پشنگ، نماینده شهرستان خاشک و میرجاوه گفت: چرا هنوز پزشک خانواده اجرایی نشده است و برنامه آن کامل نیست؟ این طرح، طرح ناموفقی بوده است. چرا پزشکان متخصص کمتر در مناطق محروم ماندگار می شوند و چرا زمینه لازم برای تخصص گرفتن پزسکان عمومی ایجاد نمی شود؟ چرا متخصص زن به خصوص در زمینه سونوگرافی و رادیولوژی کم تربیت می شوند؟

وی افزود: بحث بیمه یک مشکل جدی برای بیماران است. چرا شرایط به گونه ایست که بسیاری از بیماران به تهران می آیند؟ چرا اورژانس بیمارستان ها نوسازی نمی شوند؟ چرا خانه های بهداشت فرسوده تعمیر نمی شوند؟

وی در خاتمه سخنانش خطاب به وزیر بهداشت گفت: البته در پایان لازم است از توسعه علمی و پزشکی که در دوره شما اتفاق افتاده است تشکر کنم.

*مجلس سرانه درمان را کم در نظر گرفته است

دکتر قوامی، نماینده دیگر مجلس نیز گفت: نمایندگان محترم به نظر شما نرخ سرانه درمان باید چقدر باشد؟ آیا رقم واقعی در این زمینه در بودجه سال 91 لحاظ شده است؟ ما باید در بودجه اعتبار لازم برای کم کردن هزینه های درمان را می دیدیم. به نظر می آید به مهم ترین ویژگی بودجه سلامت در بودجه 91 توجهی نشده است.

وی افزود: آیا هدف قانونگذار از مصوبه اختصاص 3000 میلیارد تومان به نظام سلامت محقق شده است؟ با ادامه این روند نمی توان انتظار داشت اهداف برنامه پنجم در بخش سلامت محقق شود.

قوامی اظهار داشت: آمار وضع موجود نشاندهنده فاصله زیاد از اهداف برنامه و قوانین نیست؟ چرا دولت پرداخت 6000 میلیارد تومان از محل هدفمندی یارانه ها را به اجرای فاز دوم هدفمندی مشروط کرده است؟ در حالی که توقع بین مردم ایجاد شده است که درمان رایگان می شود.

وی در ادامه اظهار داشت: آیا این روند در مردم ایجاد نارضایتی نمی کند؟ مطالبات نظام سلامت هم اکنون از بیمه ها 1414 میلیارد تومان است. چرا این مطالبات تاکنون پرداخت نشده است؟

وی پزشک خانوده را اتفاقی مهم و مبارک خواند و گفت: کار مهمی در این خصوص انجام شده است ولی کمبود بودجه برای آن مشکل ایجاد می کند.

*کارهای خوب زیادی انجام شده است

دکتر عباسی نماینده دیگری از مجلس بود که گفت: در بحث تولید داروهای استحصال شده از پلاسمای خون که 200 میلیون دلار صرفه جویی اقتصادی داشته است، کارهای خوبی در وزارت بهداشت انجام شده است.

وی افزود: در بحث مرکز فوریت های پزشکی در جاده ها نیز شاهد توسعه خوبی بوده ایم. پرداخت از ردیف 086 برای کمک به مصدومان نیز به خوبی توسط وزارت بهداشت پیگیری و انجام شده است.

وی افزایش خانه های بهداشت را مورد اشاره قرار داد و گفت: نکته ای که بسیار مهم است بازنگری تشکیلات بیمارستان هاست. باید نیروهای شرکتی زودتر تبدیل وضعیت شوند. مشکلات خدمات اولیه در بیمارستان ها حل نشده است، باید با جذب نیرو کمبودها در این زمینه را جبران کرد.

وی ادامه داد: 6000 میلیارد تومان هدفمندی باید محقق شوند تا بیماران به بخش خصوصی ارجاع نشوند. امسال هم کمبود نیروها در بخش پرستاری باید رفع شود. اگر جذب پرستاران از 7/1 درصد باید به 2/2 درصد برسد مشکلات این بخش حل می شود.

وی در خاتمه تاکید کرد: اداره نظام سلامت جامعه فقط وظیفه وزارت بهداشت نیست و نیاز به همکاری های همه دستگاه هاست.

*چرا هنوز تعرفه های درمانی مشخص و ابلاغ نشده اند؟

دکتر حمیدرضا عزیزی نیز با اعتراض به وضعیت تعرفه گذاری سخنان خود را آغاز کرد و گفت: بر اساس مصوبه مجلس تعرفه گذاری از نظام پزشکی گرفته شده و به شورای عالی سلامت واگذار شد تا مشکلات حل شود ولی هنوز با گذشت سه ماه از سال تعرفه های امسال مشخص نشده اند!

وی افزود: تکلیف بیمه های خصوصی مثل بانک ها و نیروهای مسلح هم مشخص نیست.

وی ادامه داد: قرار است در برنامه پزشک خانواده 2500 بیمار به پزشک بروند که این کار 30000 پزشک عمومی را شاغل می کند ولی تکلیف 50000 پزشک دیگر بیکار چیست؟ به نظر ما نباید طرح پزشک خانواده عجولانه اجرایی شود.

وی گفت: پزشکان عمومی سابقه بالایی دارند و در قانون مقرر شده هر سال یک درصد به حقوق آن ها اضافه شود، چرا این قانون اجرایی نمی شود؟

*70 تا 80 درصد هزینه های درمانی بر دوش مردم

حسینعلی شهریاری، نماینده زاهدان و رییس کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس هشتم گفت: همکاران عزیز! حوزه سلامت حوزه ای بسیار پیچیده است. شاید 30 درصد سلامت مربوط به وزارت بهداشت باشد. یکی از اشکالات عمده هم اکنون اینست که هماهنگی های لازم بین بخشی خوب نیست.

وی افزود: در راس سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری که برای برنامه پنجم ابلاغ فرمودند عدالت در سلامت بود. این سیاست ها خیلی از مشکلات کشور را حل می کند. به تعبیر ایشان نباید بیماران دغدغه دیگری جز بیماری داشته باشند. ایشان این تعبیر را در اوایل دهه 70 که ما آن زمان به عنوان روسای دانشگاه های علوم پزشکی کشور خدمتشان رفتیم فرمودند. فرموده ایشان حتی در پشت دفترچه های بیمه هم انعکاس یافته است. ولی می بینیم که بعد از 18 سال این خواسته مهم ایشان هنوز تحقق نیافته است.

وی افزود: وزیر محترم بهداشت از پرداخت 60 درصد هزینه های درمانی توسط مردم خبر دادند ولی ما خبر داریم که در خیلی جاها 70 تا 80 درصد هزینه ها بر دوش مردم است. حقیقت اینست که خیلی کارها انجام شده ولی کارهای زیادی هم هنوز انجام نشده است.

وی به عدم رضایتمندی مردم از درمان اشاره کرد و گفت: همین هفته یک بیمار از زابل با من تماس گرفت که برای جراحی ستون فقراتش بیمارستان از او درخواست لیست اقلام پزشکی به مبلغ 4 میلیون تومان کرده بود. بیماران نیازمند و محروم روستایی از کجا چنین پولی بیاورند؟

وی ادامه داد: چرا هنوز شورای عالی بیمه سلامت که طبق قانون برنامه در همان سال اول برنامه، یعنی سال گذشته باید تشکیل می شد، هنوز تشکیل نشده است؟ حدود 4 ماه از سال می گذرد ولی هنوز تعرفه های درمان برای سال جدید مشخص نشده است. آیا این اهمال کاری ها باعث توسعه پدیده دریافت زیرمیزی نمی شود؟

دکتر شهریاری گفت: قوه قضاییه، سازمان بازرسی، دیوان محاسبات و حتی مجلس هم در هیچ حوزه از حوزه های سلامت آنچنان که باید بر دولت نظارت جدی نداشته اند. هر کس هر طور می خواهد برخورد می کند.

وی با تاکید بر اینکه باید با پدیده شوم زیرمیزی برخورد جدی شود، اظهار داشت: مجلس در این خصوص آماده تعیین مجازات های جدی و رفع نواقص قانونی است.

وی که از سوی هیات رییسه مجلس 7 دقیقه بیش از سایر نمایندگان وقت صحبت داشت، عدم واگذاری تصدی ها به بخش خصوصی را متذکر شد و گفت: باید فرانشیزهای خصوصی و دولتی تفاوت چندانی نداشته باشند تا مشکلات رفع شود. ما از سوی مجلس تعرفه گذاری را از بخش خصوصی گرفتیم و به دولت دادیم ولی شاهدیم که همه چیز به امان خدا رها شده است.

وی افزود: سال قبل 3150 میلیارد تومان برای بخش سلامت تصویب کردیم که بعد از 12 ماه پرداخت شد و متاسفانه 1150 میلیاردش را هم به وزارت راه و شهرسازی دادند.

نماینده مردم زاهدان در مجلس بیان داشت: ریاست مجلس هم مصوبه دولت در این خصوص را لغو کرد، نمایندگان هم به قوه قضاییه شکایت کردند، ولی هنوز اتفاقی نیفتاده است. در بودجه سال جاری هم نزدیک 6000 میلیارد تومان را تصویب کرده ایم که دولت هنوز به بهانه اینکه فاز دوم هدفمندی اجرایی نشده است یک ریال هم به وزارت بهداشت نداده است.

وی ادامه داد: در حالی که وزیر محترم بهداشت می گوید اگر دولت ماهی 500 میلیارد تومان بدهد، رایگان شدن درمان مردم با این 6000 میلیارد تومان محقق می شود.

وی ادامه داد: چرا دولت در این خصوص اهمال کاری می کند؟ هم اکنون بین مردم «درمان رایگان» توقع ایجاد کرده است ولی شاهدیم که اجرایی نمی شود!

شهریاری افزود: در قانون سیاستگذار و متصدی سلامت وزارت بهداشت است ولی وزارتخانه های دیگر نمی گذارند کارها پیش برود. اگر مشکل مسئولان نبود قانون است ما خلاء های قانونی را حل می کنیم چرا که خواهان رفع مشکلات مرد هستیم.

وی در پایان تاکید کرد: تامین امنیت و سلامت مردم و جامعه جزو وظایف حکومتی نظام است که باید محقق شود./ح

گزارش از عليرضا زارعي

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار