هرچند برخی از رفتارها در زندگی مدرن امروزی عادی به نظر می رسند اما در واقع بدون اینكه خودمان متوجه شویم موجب تخریب سلول‌های مغز می‌شوند و به از كارافتادگی و در نهایت مرگ زودرس انسان می‌انجامند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک برخی از این عادتها و عوامل مضر برای مغز عبارتند از:

1.نخوردن صبحانه: افرادی كه صبحانه نمی خورند میزان قند خونشان بیش از حد معمول افت می كند. این امر باعث می شود كه مواد مغذی به میزان كافی به مغز نرسد و سلول‌های مغزی تحلیل بروند.

2.پرخوری: پرخوری در واقع موجب سفت شدن سرخرگ‌ها در مغز می شود كه نتیجه آن كاهش قدرت ذهنی است.

3.كشیدن سیگار: سیگار از چند جنبه بافت مغز را تحلیل می برد و از عوامل تشدید كننده خطر بروز آلزایمر است.

4.مصرف زیاد مواد قندی وشیرین: مصرف زیاد مواد قندی در فرآیند جذب پروتئین و مواد مغذی در بدن اختلال ایجاد می‌كند و حاصل آن سوء تغذیه و اختلال در رشد مغز است.

5.آلودگی هوا: مغز یكی از مهمترین مصرف كنندگان اكسیژن در بدن است. استنشاق هوای آلوده سطح اكسیژن مغز را پائین می آورد و كارآیی این عضو حیاتی را كاهش می دهد.

6.كم خوابی: خواب از اقدامات مهم برای استراحت دادن به مغز است. كم خوابی زیاد و طولانی مدت مرگ سلولهای مغزی را تشدید می‌كند.

7.پوشاندن سر در هنگام خواب: خوابیدن در حالتی که روی سر پوشیده باشد مانند کشیدن پتو روی سر یا صورت که باعث افزایش کربن و کمبود اکسیژن برای تنفس می‌شود، تاثیر مخربی روی مغز دارد.

8.کار کشیدن از مغز در دوره بیماری: كار یا مطالعه زیاد و شدید در مواقعی كه بیمارهستید توان مغز را كاهش داده و به سلولهای مغزی آسیب وارد می‌كند.

9.كمبود افكار سازنده و محرك مغزی: اندیشیدن بهترین شیوه برای ورزیده كردن مغز است و فقدان افكار محرك مغز می تواند موجب تحلیل رفتن بافت مغزی شود.

 10. كم حرفی دائمی: صحبت کردن از روی مطالعه و نه پرحرفی‌های بیهوده و به اشتراك گذاشتن دانش و آگاهی با دیگران، باعث افزایش کارایی مغز می‌شود.

ورزش کنید؛ نمرات بهتری بگیرید

محققان سوئدی براساس تحقیقات خود دریافتند: افزایش فعالیت بدنی محصلان به آنها در بهبود نتایج درسی کمک می کند،محققان در تحقیقات خود بیش از 200 دانش آموز را به مدت 9 سال زیر نظر گرفتند.
محققان این دانش آموزان را به دو گروه تقسیم کردند به گونه ای که برای یک گروه درسهای تربیت بدنی در طول پنج روز درهرهفته به همراه تمرین های بیشتر توازن و هماهنگی در نظر گرفته شد اما برای گروه دوم سطح عادی تمرین های بدنی در نظر گرفته شد.این تحقیقات نشان داد: 96 درصد دانش آموزان گروه اول نتایجی گرفتند که توانستند وارد دبیرستان شوند اما این میزان در باره گروه دوم 89 درصد بود.

 این تفاوت به طور خاص خودش را بین دانش آموزان پسر نشان داد به گونه ای که دانش آموزان پسر گروه اول نتایج بالاتری در درسهای زبان سوئدی و انگلیسی، ریاضیات، تربیت بدنی و سلامت نسبت به دانش آموزان پسر گروه دوم گرفتند.انگرید اریکسون از دانشگاه مالمو سوئد گفت: ما به طور علمی تاکید می کنیم که تربیت بدنی روزانه و تحرک نه تنها مهارت های حرکتی دانش آموزان بلکه نتایج درسی آنها را نیز بهبود می بخشد./ب

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.