افزایش غلظت ذرات آلاینده‌ها و ادامه آلودگی هوا در حالی در قم ادامه دارد که مسئولان همچنان مشغول تجویز نسخه‌های تکراری هستند.

این روز‌ها هوای قم در وضعیت بسیار ناسالم و آلوده به سر می‌برد، ذرات گرد و غبار نفس مردم را تنگ کرده و این وضعیت برای بیماران بسیار خطرناک است. ادارات و بسیاری از نهاد‌های قم به علت شدت گردوغبار تعطیل شده است.

آلودگی هوا و گرد و غبار مشکل همیشگی مردم قم است، اما مسئولین تاکنون اقدام موثری برای رفع این مشکل نداشته‌اند و روز به روز بر وسعت بیابان‌هایی که کانون تولید ریزگردهاست افزوده می‌شود.

مسئولین مثل همیشه برای مردم نسخه‌های تکراری تجویز می‌کنند، دوری از تردد‌های غیر ضروری، استفاده از ماسک و مصرف مایعات، از توصیه‌های مسئولین برای روز‌های آلوده است.

۱۰۰ هزار هکتار کانون تولید گردوغبار در قم

بازگیر، مدیرکل محیط زیست استان قم   با بیان اینکه حتما باید همه تلاش و امکانات را به کار گیریم که به سمت احیای کانون‌های آسیب دیده برویم.

وی افزود: ۱۰۰ هزار هکتار کانون فعال تولید گرد و غبار داریم که وضعیت ۳۰ تا ۴۰ هزار هکتار آن بسیار نامناسب و بحرانی است و با اولویت بیشتری نیاز به کار دارند.

حیدری، مدیرکل هواشناسی استان همدان نیز در این باره، اظهار داشت: یکی از روش‌هایی که با آن گرد و غبار را رصد و پایش می‌کنیم استفاده از تصاویر ماهواره‌ای است.

وی با تاکید بر اینکه در روز‌های آینده میزان غلظت ذرات بالا خواهد رفت، تصریح کرد: علاوه بر آن وزش باد شدید را هم در کانون‌های گرد و خاک خواهیم داشت. این وضعیت در سطح استان و استان‌های همجوار مانند سمنان پایدار است.

گردوغبار همچنان مهمان مردم قم

جعفری، کارشناس بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قم هم با بیان اینکه وضعیت هوای قم بسیار ناسالم است، تاکید کرد: مردم فقط در شرایط ضروری از منزل خارج شوند.

وی افزود: بیماران قلبی عروقی، تنفسی، ریوی، سالمندان، کودکان، زنان باردار و بیماران زمینه‌ای به هیچ عنوان از منزل خارج نشوند.

 ، قم را هلالی از بیابان‌ها محاصره کرده است، این بیابان‌ها از ۱۰ تا ۲۰ کیلومتری خارج از شهر شروع می‌شود به طوریکه اگر مسیرتان به جاده گرمسار خورده باشد و گوشه‌ای از این بیابان‌های با خاک روان را دیده باشید می‌دانید که با وزش حداقلی باد، طوفانی از خاک را بلند می‌کند.

 ۱۱۰ تا ۲۵۰ هزار هکتار از اراضی اطراف قم بیابان است و ۵۰۰ هزار هکتار هم در حال بیابان شدن است. چاره کار کاشت درخت و مالچ‌پاشی است، اما حداقل در ۳۰ سال گذشته فقط ۱۳ هزار هکتار، یعنی کمتر از ۱۰ درصد از بیابان‌های استان قم بوته‌کاری شده است.

علت ایجاد کانون‌های تولید ریزگرد‌ها در قم

۳۰۰ هزار هکتار از مساحت قم مستعد تولید گردوخاک است و حدود ۱۰۰ هزار هکتار از عرصه‌های بیابانی قم عرصه‌هایی هستند که تبدیل به کانون‌های ایجاد گردوغبار شده است.

استفاده بیش از حد از منابع آب زیرزمینی و چرای بی‌ضابطه دام، بسیاری از مراتع را نابود کرده و باعث ایجاد ۴۰ هزار هکتار کانون‌های بحرانی گردوغبار در استان قم شده است که زنگ خطری محسوب می‌شود.

در چند سال اخیر سالانه حدود ۷۰ روز هوای ناسالم در قم بوده، اما از ابتدای سال ۱۴۰۳ تا کنون بیش از ۳۰ روز را هوای ناسالم وجود داشته است و وضعیت هوا به حالت خطرناک رسیده است.

مردم از وضعیت آلودگی هوا و نسخه‌های تکراری مسئولین که می‌گویند توصیه‌های ایمنی را رعایت کرده و از منزل خارج نشوید، خسته شدند، وقت آن است که به جای راهکار‌های کوتاه مدت، یک مدیریت بلند مدت برای درمان همیشگی گرد و غبار قم ایجاد شود. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
France
j
۲۲:۳۸ ۲۰ تير ۱۴۰۳
علمای قم از خداوند طلب هوای پاک کنید شاید خدا دعایتان را مستجاب کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۰ ۲۰ تير ۱۴۰۳
اشکال ندارد ، اصفهانی ها چندین سال است که نفس نمی‌کشند و کسی هم صدایشان را نمی‌شنود
Iran (Islamic Republic of)
کارمند
۱۹:۰۹ ۱۹ تير ۱۴۰۳
حداقل یا روز اداری رو کامل تعطیل کنید یا اصلا تعطیل نکنید روال عادی باشه . میریم خروس خون سرکار بعدش راس ساعت ۱۱ تو سیستم پیام سراسری میاد که تعطیل هست اون وقت مردم میفتن به جون ما و ما به جون مردم . اون هم این مردم که واقعا در جهان همتا ندارند . خدا لعنت کنه مردم آزار رو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۳ ۱۹ تير ۱۴۰۳
چاره کار به قول اون کارشناس ژاپنی فقط کاشت درخته و لاغیر. چرا راه دور میریم..خیلی ساده‌س " کاشت درخت"
Brazil
علی
۱۲:۵۵ ۱۹ تير ۱۴۰۳
چرا به این نمی گویید عذاب الهی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۴ ۱۸ تير ۱۴۰۳
یعنی امروز من مردم یک ساعت رفتم بیت نور روضه ازبس خاک بود شهر خوشگلمون خاک بر سر شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۱ ۱۸ تير ۱۴۰۳
قبل از اینکه این تیتر را بزنید، اصفهانیها مرده بودند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۶ ۱۸ تير ۱۴۰۳
تمام باغهای سطح شهر خراب کردن .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۸ ۱۸ تير ۱۴۰۳
تنها راه افزایش پوشش گیاهی هست و راه آن نیز ساده نیست چون علم مدرن ژنتیک گیاهی به همراه آبخیزداری مدرن باید بکار گرفته شود و البته مدیریت کار آمد. این راه را بسیاری از کشورها از جمله چین و حتی عربستان با موفقیت طی کرده اند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۱ ۱۸ تير ۱۴۰۳
قم نگید
بگید شهرِ ۷۲ملت
خودمون دیگه جایی در این شهر نداریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۹ ۱۸ تير ۱۴۰۳
احداث دریاچه مصنوعی در جایی مثل قم بزرگترین اشتباه بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۶ ۱۸ تير ۱۴۰۳
یا خدااا
کی از دست این گرد و خاک خلاص می شیم؟
Brazil
ناشناس
۱۲:۵۷ ۱۹ تير ۱۴۰۳
وقتی خوزستانی‌ها و ايلامی ها خلاص شدن
Germany
ناشناس
۱۰:۵۴ ۱۸ تير ۱۴۰۳
قانون هوای پاک مصداق نام زنگی نهند کافور
آخرین اخبار