قرارداد عامليت بانک توسعه صادرات براي وجوه اداره شده سازمان ميراث ‌فرهنگي در ديدار سيد حسن موسوي معاون رئيس‌جمهور و رئيس سازمان ميراث فرهنگي كشور با بهمن وکيلي مديرعامل بانک توسعه صادرات به امضا رسيد.

 به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از اداره كل روابط عمومي و امور فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري، معاون رئيس‌جمهوردر اين ديدار با اشاره به اهميت توسعه و ترويج توليد و صادرات صنايع دستي خواستار حمايت هر چه بيشتر بانک توسعه صادرات از ايجاد کارگاه‌‌هاي توليد صنايع دستي و نيز صادرات در اين زمينه شد.
سيد حسن موسوي گفت: خوشبختانه ايجاد و راه‌اندازي کارگاه‌هاي صنايع دستي با سرمايه‌گذاري اندک قابل اجرا است و بانک توسعه صادرات مي‌تواند با ارائه تسهيلات به توليدکنندگان و صادرکنندگان صنايع دستي به توسعه و ترويج هنر زيباي دستي ايران زمين کمک کند.
موسوي خاطر نشان کرد:‌ با اشاره به اين که 3 وظيفه مهم از سوي دولت به سازمان ميراث ‌فرهنگي، صنايع‌ دستي و گردشگري واگذار شده است خواستار حمايت هر چه بيشتر اين بانک از سياست‌ها، اهداف و راهبردهاي سازمان ميراث ‌فرهنگي کشور در حوزه توليد و صادرات شد.
رييس سازمان ميراث فرهنگي همچنين با اشاره به موضوع گردشگري يادآور شد: بانک توسعه صادرات همچنين مي‌تواند در افزايش جذب گردشگر خارجي به کشور نيز به سازمان ميراث ‌فرهنگي کمک کند.
موسوي با اشاره به نقش رسانه‌ها در مقابله با شيطنت‌هاي برخي کشورهاي غربي و تخريب افکار عمومي توسط آن‌ها يادآور شد: خوشبختانه بر اساس توافقات صورت گرفته با صدا و سيما در آستانه تشکيل شبکه گردشگري هستيم.
وي با اشاره به تعهدات سازمان ميراث ‌فرهنگي، صنايع‌ دستي و گردشگري در دو موضوع افزايش جذب گردشگر و نيز افزايش صادرات صنايع دستي از مديرعامل بانک توسعه صادرات خواست تا در اين خصوص به سازمان ميراث ‌فرهنگي کشور کمک کند.
وي همچنين با اشاره به ضرورت حفاظت و مرمت بناهاي تاريخي کشور خواستار حمايت بانک توسعه صادرات از سرمايه‌گذاري در حوزه حفاظت و مرمت از بناهاي تاريخي کشور شد.
موسوي خاطر نشان کرد: براي پيشبرد سياست‌هاي توليدي و صادراتي سازمان ميراث فرهنگي کشور بانک توسعه صادرات در اولويت همکاري با اين سازمان قرار دارد.
رئيس سازمان ميراث ‌فرهنگي، صنايع‌ دستي و گردشگري ادامه داد: اين بانک مي‌تواند از طريق ارائه تسهيلات ارزان‌قيمت به متقاضيان توليد و صادرات صنايع دستي به عنوان يکي از حاميان مهم صنايع دستي کشور معرفي شود.
معاون رييس جمهور همچنين با اشاره به تخصيص يارانه از سوي سازمان ميراث ‌فرهنگي تصريح کرد :سازمان ميراث ‌فرهنگي، صنايع‌ دستي و گردشگري نيز با ارائه يارانه از توليد و صادرات صنايع دستي در کشور حمايت خواهد کرد.
رييس سازمان ميراث فرهنگي با اشاره به پروژه‌هاي گردشگري در دست اقدام نيز يادآور شد: بانک توسعه صادرات در حوزه تامين سرمايه و ارائه تسهيلات مناسب به سرمايه‌گذاران در حوزه پروژه‌هاي گردشگري مي‌تواند سازمان ميراث ‌فرهنگي را در به سامان رساندن اين پروژه‌ها ياري دهد.
وي با اشاره به نتايج مثبت افزايش صادرات صنايع دستي و نيز افزايش گردشگران خارجي به کشور خاطر نشان کرد: اگر بتوانيم به رقم جذب 15 ميليون گردشگر خارجي و نيز افزايش صادرات صنايع دستي به 3 ميليارد دلار در سال دست يابيم مي‌توانيم اميدوار باشيم که بيکاري در کشور کاملا ريشه‌کن خواهد شد.
در اين ديدار همچنين مديرعامل بانک توسعه صادرات نيز با ابراز خرسندي از برگزاري جلسه ديدار و گفتگو با معاون رئيس‌جمهور و رئيس سازمان ميراث ‌فرهنگي، صنايع‌ دستي و گردشگري بر افزايش همکاري‌هاي دو طرف در حوزه‌هاي مختلف تاکيد کرد.
بهمن وکيلي با بيان اين که عمده فعاليت‌هاي بانک توسعه صادرات حمايت از صادرکنندگان است خاطر نشان کرد: بر اساس آخرين بررسي‌ها بيش از 82 درصد عملکرد اين بانک در بخش صادرات بوده است.
وي با اشاره به مهمترين فعاليت‌هاي اين بانک در حوزه گردشگري يادآور شد:‌ همکاري اين بانک در ساخت هتل‌ آزادي و نيز ساخت هتل بين‌المللي امام خميني(ره) از مهمترين فعاليت‌ها و اقدامات اين بانک در حوزه گردشگري است.
وي با بيان اين که اعتقاد داريم افزايش ميزان ورود گردشگر خارجي به کشور داراي آثار و نتايج بسيار مثبتي است ادامه داد: کمک براي تحقق اين مهم جزو رسالت‌هاي اين بانک به حساب مي‌آيد.
وي با اشاره به وضعيت بسيار مطلوب ايران در حوزه گردشگري و برخورداري از جاذبه‌هاي طبيعي و تاريخي فراوان يادآور شد: اين امکان و ظرفيت در ايران وجود دارد که ميزان ورود گردشگران خارجي به چندين برابر افزايش يابد و بانک توسعه صادرات در اين خصوص با سازمان ميراث ‌فرهنگي، صنايع‌ دستي و گردشگري همکاري‌هاي لازم را خواهد داشت.
وي با اشاره به اين که تسهيلات ارائه شده در اين بانک در حوزه ارزي و ريالي با کمترين نرخ ارائه مي‌شود خاطر نشان کرد: ارائه تسهيلات در اين بانک با در نظر گرفتن کف نرخ است از اينرو در رقابت با ساير بانک‌ها از وضعيت مطلوبي برخوردار هستيم.
وکيلي با بيان اين که هدف بانک توسعه صادرات سودآوري نيست خاطر نشان کرد: ‌اين بانک سياست‌هاي دولت در حوزه صادرات را عملياتي مي‌کند.
وي با اشاره به اين که گردشگري تمامي خواص يک صنعت را دارد يادآور شد:‌ بانک توسعه صادرات به طور حتم از صنعت گردشگري حمايت خواهد کرد و اين بانک آمادگي خود را براي حمايت از سفرهاي داخلي نيز اعلام مي‌کند.
وي با اشاره به قيمت بالا و کيفيت نامناسب صنايع دستي برخي از کشورها ادامه داد: خوشبختانه صنايع دستي ايران داراي کيفيت و ارزش بسيار مناسبي است و با قيمت‌هاي مناسب در بازارهاي جهاني عرضه مي‌شود.
وکيلي با بيان اينکه صنايع دستي ايران جاي خود را کاملا در بازارهاي جهاني باز کرده است يادآور شد: بانک توسعه صادرات از توليد و صادرات صنايع دستي کشور حمايت خواهد کرد.
به گزارش اداره كل روابط عمومي و امور فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري،در قرارداد عامليت بانک توسعه صادرات براي وجوه اداره شده سازمان ميراث ‌فرهنگي، صنايع‌ دستي و گردشگري که توديع وجوه اداره شده سازمان ميراث ‌فرهنگي نزد بانک توسعه صادرات است پرداخت يارانه سود و کارمزد تسهيلات پرداختي به سرمايه‌گذاران، پرداخت تسهيلات تلفيقي به پروژه‌ها و پرداخت کمک براي توسعه سرمايه‌‌گذاري ديده شده است.
همچنين پروژه‌هاي مد نظر، در حوزه ايجاد تاسيسات گردشگري، صنايع دستي و ميراث فرهنگي خواهد بود و پروژه‌هايي که ماهيت ترکيبي گردشگري، صنايع دستي و ميراث فرهنگي را دارند مي‌توانند در اولويت اين قرارداد قرار گيرند.
همچنين استفاده از تسهيلات و يارانه‌هاي منظور شده در اين قرارداد فقط براي بخش خصوصي و غير دولتي در نظر گرفته شده است.
طبق اين قرارداد سازمان ميراث فرهنگي پرداخت‌هاي بعدي را بر اساس منابع و اعتباراتي که در قانون بودجه توسط دولت اختصاص مي‌يابد به بانک توسعه صادرات انجام خواهد داد.
در اين قرارداد همچنين مشخص شده است که ميزان کمک‌هاي يارانه‌اي از محل اين منابع بر اساس نوع پروژه‌ در بخش گردشگري، صنايع دستي و ميراث فرهنگي متفاوت تعيين خواهد شد./ي2
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار