نماد ايران خودرو در بورس تهران از بازار دوم به تابلوي فرعي بازار اول ارتقا يافت.


به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران ، مهري معاونت اقتصادي ايران خودرو گفت: به موجب مصوبه پنجاه و دومين نشست هيات پذيرش اوراق بهادار و در راستاي اجراي ماده 12 دستورالعمل پذيرش اوراق بهادار، نماد ايران خودرو در بورس تهران از بازار دوم به تابلوي فرعي بازار اول ارتقا يافت.

 معاونت اقتصادي ايران خودرو، اظهار داشت: اين رويداد به مفهوم كاهش ريسك مالي سهام شركت براي سهامداران و فعالان بازار سرمايه است و در اين راستا تداوم رشد ایران خودرو در حوزه هاي مختلف عملياتي و بازار، اميد به ارتقاي جايگاه شرکت به مراتب بالاتر را بيشتر مي کند.

مهري افزود: نماد معاملاتي سهام ايران خودرو در سال هاي 1386 و 1387 به دليل عدم تحقق شاخص هاي مورد نظر هيات پذيرش اوراق بهادار از قبيل نسبت مالكانه، عدم زيان انباشته و امتياز اطلاع رساني به موقع و معتبر به بازار سرمايه تنزل يافت، اما با تدوين راهبردها و اجراي برنامه هاي جديد در حوزه هاي توليد، فروش، مالي و اصلاح ساختار اقتصادي از سال 1388 و نتايج حاصل در سال هاي بعد، اين وضعيت شروع به تغيير کرد.

وي انعكاس عملکرد شرکت در صورت هاي مالي سال 1389، پذيرش و تصويب طرح افزايش سرمايه سه مرحله اي توسط سهامداران از مبلغ 6.300 ميليارد ريال به 15.384 ميليارد ريال معادل بيش از 144 درصد سرمايه قبلي و اجراي مرحله اول آن در سال 1390 را از جمله عوامل مهم در بهبود شاخص هاي مورد نظر سازمان بورس ذکر کرد.

معاون اقتصادي ايران خودرو افزود: در نتيجه تعامل مناسب با سازمان بورس، حضور در جلسات مشترك و ارائه اسناد واطلاعات و متعاقب آن پيگيري هاي اداري و مذاكرات منظم با مديريت بورس منجر به ارائه تصويري شفاف از وضعيت ايران خودرو و ترسيم چشم انداز اقدامات آينده آن شد كه اين موضوع به بررسي دوباره جايگاه نماد معاملاتي شركت ايران خودرو در جلسه 31 ارديبهشت 1391 هيئت پذيرش اوراق بهادار منجر شد.

وي تصريح کرد: در جلسه مذكور گزارش معاونت اقتصادي ايران خودرو ارايه شد و هيات پذيرش به اتفاق آرا، به ارتقاي جايگاه نماد معاملاتي سهام شركت از بازار دوم به بازار اول راي داد.

مهري يادآور شد: سهام شركت ايران خودرو در سال 1386 و قبل از آن در تابلو فرعي بازار اول بورس اوراق بهادار مورد معامله قرار مي گرفت؛ اما به دليل از دست دادن حداقل شاخص هاي مورد نظر هيئت پذيرش، شركت از ارديبهشت سال 1387 شرايط حضور در بازار اول را از دست داد و معاملات سهام ايران خودرو منوط به احراز شرايط، به بازار دوم انتقال يافت.

شايان ذکر است، هيات پذيرش اوراق بهادار با رياست دبير كل سازمان بورس و اوراق بهادار ارديبهشت هر سال تشكيل جلسه داده و نسبت به بررسي رفتار و تطبيق عملكرد شركت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار با قوانين و دستورالعمل هاي حاكم بر بازار سرمايه اقدام و متناسب با آن نسبت به اتخاذ تصميم درخصوص تداوم يا لغو معاملات سهام شركت هاي حاضر در بورس يا ارتقا و تنزل نماد معاملاتي سهام آنان اقدام مي کند. معاملات سهام شركت ها نيز در دو بازار اول و دوم انجام مي گيرد كه بازار اول داراي دو تابلوي اصلي و فرعي و بازار دوم فقط داراي يك تابلو معاملات سهام است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار