ایجاد پژوهشكده های مشترک میان صنعت و دانشگاه می تواند زمینه های پژوهش و ارتقای محصولات دانش محور را فراهم کند که در این راستا دانشگاه امیركبیر پژوهشكده ای را با كارخانجات ایران خودرو راه اندازی كرده است.

به گزارش خبرنگار صنفي آموزشي باشگاه خبرنگاران، دكتر عليرضا رهايي  در همايش توليد ملي كه امروز در دانشگاه صنعتي اميركبير آغاز به كار كرد با اشاره به بررسي مشكلات و چالشهاي بخش توليد در سال حمايت از توليد و سرمايه ايراني گفت: امروزه با توجه به محدودیت هایی که برای کشور ایجاد شده است، حمایت از تولید ملی . بهبود کیفیت تولیدات در بسیاری از صنایع مطرح شده است.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تامین تجهیزات و ماشین آلات را از جمله مشکلات بخش صنعت نام برد و اظهار داشت: در حوزه تولید شرایط مطلوبی نداریم، و در این زمینه با عقب ماندگی اساسی روبرو هستیم كه برای تحول در این زمینه باید دانشگاه ها  در تربیت نیروی انسانی اقدام کنند ؛ به گونه ای  كه فارغ التحصیلان در خدمت نظام فناور قرار گیرند.

وی، ایجاد پژوهشکده های مشترک را از جمله اقدامات موثر در زمینه ارتقای تولیدات ذکر کرد و یادآور شد: ایجاد پژوهشكده های مشترک میان صنعت و دانشگاه می تواند زمینه های پژوهش و ارتقای محصولات دانش محور را فراهم کند که در این راستا دانشگاه امیركبیر پژوهشكده ای را با كارخانجات ایران خودرو راه اندازی كرده كه زمينه فعاليت آن پليمر و رنگ است.

وی به نقش پارکهای فناوری و مراکز رشد اشاره کرد و اظهار داشت: توسعه پارکهای علم و فناوری و فن بازار به عنوان حلقه واسطه دانشگاه و صنعت می تواند كمک بزرگی برای بخش تولید باشد.

****شكل گيري 40 ايده بزرگ در شوراي عتف

 
 دكتر رهایی  در ادامه با بيان اينكه در حال حاضر همكاری مناسبی میان بنگاه‌های دولتی بزرگ و دانشگاه‌ها برقرار است ولی بخش خصوصی همچنان ضعیف عمل می‌كند اذعان داشت:البته چند پروژه كلان در كشور تعریف شده كه دانشگاه‌های بزرگ در حال بررسی این پژوه‌ها هستند و 40 ایده بزرگ نیز در شورای عتف مطرح است كه بین بنگاه‌های تولیدی و دانشگاهی شكل گرفته و همكاری نهادها را در این بخش شاهد هستیم.

وي ادامه داد: هنوز بخش خصوصی پتانسیلی كه بتواند با مراكز تحقیقاتی همكاری كند، ندارد و مسئولان اقتصاد كشور باید به این مبحث به عنوان بحث كلیدی بر توسعه اقتصاد نگاه دیگری داشته باشند.


رهایی گفت: تورم نیز یكی از مشكلات پیش روی تولید است و در هدفمندی یارانه‌ها نیز كه قرار بود درصدی از منابع حاصل از طرح به عنوان پشتوانه تولید قرار بگیرد، این اتفاق نیفتادهمچني عدم ثبات قوانین و مقررات، تحریم، عدم مدیریت واردات و غیره نیز از دیگر مشكلات بخش تولید است.

 رئیس دانشگاه صنعتی امیركبیر با بیان اینكه 70 درصد از مشكلات واحدهای تولیدی مربوط به كمبود نقدینگی است، بيان داشت: بخش خصوصی نیز چالش‌های خاص خود را دارد و این بخش كه باید به عنوان یك مخاطب جدی مطرح باشد اختیار تصمیم‌گیری نداشته و نمی‌تواند در سیاست‌ گذاری‌ها فعال باشد و این نیز دلیل كم رنگ بودن بخش خصوصی است.


رهایی اظهار داشت: پاسخگو نبودن سیستم بانكی نیز كه به عنوان یكی از مشكلات مطرح است باید ریشه‌یابی شود.

 
وی خاطر نشان كرد: تدوین یك سندملی برای بهره‌وری نیروی كار، برنامه‌ریزی برای بهره‌وری بیشتر برای واحدهای تولیدی، افزایش رقابت پذیری در واحدهای صنعتی، اصلاح نظام بانكی كشور برای تولید ملی كشور، بهبود در تامین ارز واحدهای صنعتی و اصلاح قوانین كار مرتبط با افزایش تولد ملی از جمله راهكارهایی است كه می‌تواند در حل مشكلات تولید ملی موثر باشد. /عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار