در طراحی بالک ها فاصله بین آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار است و نسبت های بین بالک ها با توجه به قطر بدنه راکت یا موشک مشخص می شود.

هومن راسخ ، کارشناس هوا فشا در گفتگو با خبرنگار نجوم باشگاه خبرنگاران گفت: چگونگی طراحی بالک برای راکت های غیر حرفه ای چندان مهم نیست و فقط کافی است بالک ها موجب شوند فاصله مرکز ثقل و مرکز فشار از یکدیگر حفظ شوند.

وی افزود: در طراحی بالک ها باید توجه کنیم که فاصله دو سر بالک ها از یکدیگر مهمتر از طول آن است زیرا هر چه این فاصله بیشتر باشد سطح بیشتری با هوا در تماس بوده  و اصطحکاک نیز بیشتر حاصل می شود.

راسخ در خصوص طراحی بالک های استاندارد اظهار داشت: بالک ها از نظر شکلی به سه دسته تقسیم و نسبت های بین اجزای آن نیز با توجه به قطر بدنه مشخص و تعیین می گردد.

*** ناصافی های روی بالک ها از عبور راحت هوا جلوگیری می کند

وی تصریح کرد: در بالک های گروه دوم تغییراتی ایجاد شد و لبه فراز بالک به سمت جلو تمایل داده شده که این امر موجب شد تا در برخورد با زمین آسیب کمتری ببینند.

راسخ عنوان کرد: در گروه سوم لبه فراز بالک به طرف عقب تمایل یافت و از این نوع زمانی استفاده می شود که قصد داریم فاصله مرکز ثقل از مرکز فشار را بیشتر کنیم.
وی آیرودینامیک بودن سطح مقطع بالک را کمکی دانست که راکت ها مانند سایر اجسام پرنده به راحتی هوا را شکافته و پیش روند.

راسخ تاکید کرد: سطح بالک ها باید بدون ناصافی باشد و تا حد ممکن سطح آن صاف و صیقلی شود زیرا ناصافی موجب می شود تا هوا نتواند به صورت لایه ای و آرام از روی آن عبور کند.

وی افزود: محل تلاقی بالک ها با بدنه مکام بسیار خوبی برای ایجاد آشفتگی هوا است و این محل باید با استفاده از گوشه پر شود تا هوا بتواند به راحتی از روی آن عبور کند./عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار